02.07.2020/21:04

Pandemia koronawirusa pozbawiła Grupę CCC ok. 1 mld zł wpływów

Covid-19 przyczynił się do gwałtownego wyhamowania obrotów Grupy CCC. Drugi kwartał 2020 r. CCC zakończyło przychodami na poziomie 1,3 mld zł, o 21 proc. niższymi niż rok wcześniej. Marcin Czyczerski, prezes CCC szacuje, że Covid-19 spowodował utratę około 1 mld zł wpływów.

Skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży CCC spadł o 26 proc. do 620 mln zł. W drugim kwartale 2020 roku spółka odnotowała spadek marży brutto na sprzedaży o 3,2 p.p., który był zdeterminowany wysokim udziałem sprzedaży e-commerce w kwietniu (93 proc. skonsolidowanych przychodów) oraz wyższą rdr aktywnością promocyjną w maju, związaną ze znacznym skróceniem sezony SS’20 przez COVID-19.

CCC podało, że łączna powierzchnia sieci sprzedaży na koniec drugiego kwartału 2020 roku wynosiła 761 tys. mkw., co oznacza, że rok do roku zwiększyła się o blisko 8 proc. r/r (59 tys. mkw.).  Z kolei od początku 2020 roku wzrosła tylko o 2 tys. mkw. Jest to zgodne ze strategią, która zakłada optymalizację powierzchni handlowej. Ze względu na niepewność związaną z koronawirusem, Spółka znacznie ograniczyła plan otwarć w dalszej części roku (zapowiadane wcześniej 60 tys. mkw.  netto w 2020 roku). Najszybciej rosnącą powierzchnią handlową były sklepy eobuwie (+13 sklepów omnichannelowych r/r).

Na koniec czerwca 95 proc. salonów Grupy wznowiło działalność sprzedażową, co pozwoliło powrócić do wielokanałowego modelu sprzedaży i realizacji strategii GO.22. 

- W 2 kwartale wykonaliśmy ogromną pracę z naszymi partnerami właścicielami galerii w zakresie renegocjacji warunków czynszowych. Przyspieszyliśmy jeszcze bardziej rozwój e-commerce i wszelkich cyfrowych punktów styku z klientem. Chcemy wygrać dla nas, dla CCC, to unikalna szansa, która się pojawiła na rynku – powiedziała Karol Półtorak, wiceprezes zarządu CCC S.A. ds. rozwoju i strategii.  

Koszty Grupy ukształtowały się na poziomie 585 mln (-17 proc. r/r). Na istotny spadek kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu wpływ miały oszczędności na poziomie kosztów wynagrodzeń, logistyki, usług obcych i marketingu. Spółka wprowadziła program oszczędnościowy i poprawy efektywności, który ma na celu dalsze obniżanie bazy kosztowej i poprawę rentowności. W drugim kwartale Grupa odnotowała wynik EBIT oraz EBITDA na poziomie odpowiednio 34 i 187 mln zł. 

W wynikach drugiego kwartału 2020 CCC rozpoznała rezerwy na wydatki restrukturyzacyjne w kwocie 147 mln zł. Rezerwy te związane są głównie z działaniami dotyczącymi zamknięć wybranych sklepów na rynku niemieckim, finalizacją aktywności w zakresie sponsoringu sportowego oraz z jednorazowymi kosztami związanymi z refinansowaniem. Koszty Grupy (z uwzględnieniem rezerw) ukształtowały się na poziomie 732 mln (+4 proc. r/r). W rezultacie, po uwzględnieniu rezerw na wydatki restrukturyzacyjne, Grupa CCC odnotowała w drugim kwartale wynik EBIT oraz EBITDA na poziomie odpowiednio -112 i 40 mln PLN.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.