18.08.2020/10:14

Pandemia zmienia obraz konsumenta. 10 kluczowych trendów zakupowych

W obliczu pandemii GfK Polonia sprawdziła, czy i w jakim stopniu ostatnie miesiące wpłynęły na kluczowe wartości i trendy konsumenckie. Jak wykazał raport „TrendKey w Koronie” dotychczasowe zachowania i przyzwyczajenia konsumentów zmieniają się szybciej niż moglibyśmy się tego spodziewać.

Według najnowszego raportu GfK „TrendKey w Koronie” dominujący trend konsumencki tj. trend wymagającej konsumpcji (ang. discerning consumption) wciąż utrzymuje się na wiodącej pozycji. Dotyczy on osób, które po kupowanych produktach spodziewają się, że będą idealnie odpowiadały na ich potrzeby, spełniając przy tym wysokie standardy w zakresie jakości.

Ostatnie miesiące sprawiły jednak, że znacząco zwiększyła się siła wpływu dwóch z ośmiu pozostałych trendów. Trendy troski o środowisko (ang. eco-conscience) i poszukiwania bezpieczeństwa (ang. seeking safety) od czasu pandemii przesunęły się odpowiednio o cztery i dwie pozycje wyżej w rankingu.

– W Polsce i na całym świecie, doświadczyliśmy ogromnej zmiany w codziennym funkcjonowaniu i obecnie próbujemy oswoić się w nowej rzeczywistości. Jako społeczeństwo wspólnie tworzymy dziś nową normalność i czujemy coraz większe poczucie wpływu na przyszłość własną, lokalnej społeczności i całej planety. Doskonale widać to w naszych badaniach – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor ds. Marketing & Consumer Intelligence w GfK Polonia.

Widmo kryzysu i ryzyko upadku wielu producentów sprawia, że konsumenci z coraz większą uwagą starają się wybierać produkty polskiego pochodzenia, wspierając tym samym rodzimy biznes. Jak wynika z raportu GfK „CoronaMood”, dziś takie deklaracje składa 46 proc. Polaków, co stanowi wzrost o 5 p.p. w stosunku do wyników z kwietnia 2019 r. Jednocześnie, najważniejszym czynnikiem wyboru produktów pozostaje naturalność, na którą wskazało aż 54 proc. badanych. Dla blisko 40 proc. konsumentów kluczowym aspektem wyboru pozostają także zdrowe i ekologiczne produkty.

Według badania GfK „CoronaMood”, 37 proc. Polaków przekonało się do zakupów online i będzie korzystać z tego rozwiązania częściej niż kiedyś. Dziś e-commerce kojarzy się nie tylko z wygodą, ale również, a może przede wszystkim – z bezpieczeństwem. Na początku pandemii, w całej Polsce, konsumenci poszukujący lokalnych, zdrowych, eko produktów obawiali się zakupów na bazarach i targowiskach, a często po prostu nie mogli ich zrobić. W odpowiedzi na te ograniczenia wiele bazarków stworzyło e-targowiska.

– W wielu przypadkach inicjatywa spotykała się ze wsparciem ze strony lokalnego samorządu. Aby umożliwić konsumentowi złożenie zamówienia z dowozem do domu, wystarczył jedynie jego numeru telefonu. Szybkie działanie i wykorzystanie internetu przyniosło efekt i na nowo połączyło lokalnych sprzedawców ze stałymi klientami – tłumaczy Dominika Grusznic-Drobińska.

Z obserwacji GfK wynika, że w kwestiach związanych z bezpieczeństwem Polacy nadal są uważni, ale nie tak bardzo jak choćby w marcu czy kwietniu br. Konsumenci rzadziej zwracają uwagę na covidowe procedury, takie jak dezynfekcja rąk, zakładanie masek i rękawiczek czy zachowanie dystansu. Znacznie większą wagę przykładają zaś do usprawnień związanych z zakupami, w tym np. możliwości sprawdzenia dostępności produktów online i różnych udogodnień związanych z dostawą.

Bezpieczeństwo nadal jest ważne, ale Polacy zaczynają je interpretować jako szybkość dokonania zakupów. W sklepach stacjonarnych i online rosną również oczekiwania związane z darmowym i błyskawicznym dowozem produktów do domu. Dla obu kanałów niezwykle ważna jest także dostępność różnych metod płatności.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także