11.08.2022/14:38

Ceny karpia przed tegorocznymi świętami mocno wzrosną [WYWIAD / Paweł Wielgosz, Polski Karp]

W ubiegłym roku ceny karpia w okresie świątecznym były wyższe o około 30-40 proc. W tym roku trudno nam jeszcze oszacować, o ile wyższa będzie cena produktu. Myślę, że cenowo to będzie trudny sezon, zarówno dla nas hodowców, jak i konsumentów – zauważa w rozmowie z serwisem wiadomoscihandlowe.pl Paweł Wielgosz, prezes organizacji producentów Polski Karp.

Jaka jest sytuacja w branży - jak wygląda obecnie jej kondycja? Jak radzą sobie firmy z rosnącymi kosztami oraz problemami z łańcuchami dostaw?

Sytuacja w branży jest trudna ze względu na obecne zmiany geopolityczne oraz galopującą inflację, która znacząco wpływa na koszty hodowli karpia. Karp, poza naturalnym pokarmem ze stawu, którym się żywi, dokarmiany jest zbożem. Ceny tego surowca wzrosły o ponad 80 proc., co znacząco obciąża budżety hodowców.

Warto przy tym podkreślić, że właśnie zboże stanowi aż 60 proc. kosztów hodowli karpia. Właściciele gospodarstw napotykają na trudności z jego dostępnością – w niektórych częściach kraju rybacy mieli problem z zakupem zboża. Wzrastają również ceny wapna, służącego do odkwaszania i dezynfekcji wody stawowej, oraz paliwa, przez co transport jest i będzie dużo droższy. Obawiamy się, że przez rosnące koszty produkcji, ceny karpia mogą istotnie wzrosnąć w tym roku.

Z jakiego rzędu podwyżką powinniśmy się liczyć?

W ubiegłym roku ceny karpia w okresie świątecznym były wyższe o około 30-40 proc. W tym roku trudno nam jeszcze oszacować, o ile wyższa będzie cena produktu. Myślę, że cenowo to będzie trudny sezon - zarówno dla nas hodowców, jak i konsumentów, którzy za karpia i inne produkty będą musieli zapłacić więcej. Jedną kwestią jest wzrost kosztów produkcji a drugą podaż karpia – jego ograniczone ilości jak w roku ubiegłym.

Jakie jest dziś największe wyzwanie dla branży?

W obecnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej skupiamy się na działaniach, które mają przede wszystkim wspierać hodowców oraz optymalizować wzrost cen karpia w sprzedaży detalicznej – to obecnie największe wyzwanie, przed jakim stoimy. Sporym wyzwaniem jest także mit karpia jako ryby wyłącznie na Święta Bożego Narodzenia. My tej pięknej i istotnej dla klientów oraz branży tradycji nie chcemy zmieniać, ale zależy nam na tym, by Polacy spojrzeli na karpia jak na rybę całoroczną – bo taką właśnie jest.

Chcemy by konsumenci byli świadomi tego, że wybierają produkt lokalny, świeży i taki, który nie musi pokonać tysięcy kilometrów, aby znaleźć się na ich stołach, a dodatkowo produkt, który został wyprodukowany z poszanowaniem środowiska naturalnego. Karp jest przecież rybą uniwersalną i świetnie sprawdzi się w daniach tradycyjnych, ale również nowoczesnych, takich jak na przykład sushi. My, jako organizacja dbamy o to, żeby karp dostępny był przez cały rok.  

Jakie są kluczowe obszary rozwoju organizacji Polski Karp?

Przede wszystkim chcemy rozwijać rynek i budować silną, dużą organizację. Polski Karp zrzesza obecnie ponad 80 gospodarstw w kraju. Będziemy pracować nad tym, by zwiększać dostępność produktów z karpia na rynku Unii Europejskiej, ale także zapewnić możliwość sprzedaży w momencie zwiększonego popytu przy utrzymaniu optymalnej ceny w ciągu roku.

Oczywiście planujemy wprowadzać nowe produkty z karpia na rynek, żeby konsumenci mieli większy wybór. Już teraz mogą nabyć rybę całą, w formie tuszek, filetów czy dzwonków, ale oferta na pewno będzie się poszerzać o inne produkty, w tym przetworzone, jak np. pasztet z karpia.

Ważnym obszarem naszych działań są aktywności promocyjne, które mają obalać mity, związane z karpiem, i zachęcać spożywania go przez cały rok. Będziemy kontynuować kampanię promocyjno-edukacyjną Karp – Zdrowy z Natury zarówno w Polsce, jak i rynkach Unii Europejskiej.

Przy tej okazji pokażemy także konsumentom, że karp to ryba doskonale wpisująca się w nurt less waste, ponieważ możemy wykorzystać wszystkie jej części – od głowy po ogon. W kontekście skali problemu marnowania jedzenia, uważamy to za niezwykle istotne. Będziemy również pracować nad wdrożeniem własnego systemu certyfikacji oraz zwiększeniem eksportu do Unii Europejskiej i na rynki trzecie.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także