30.11.2020/11:31

PKN Orlen chce do 2030 r. mieć 3500 stacji paliw. W 2021 r. grupa uruchomi pierwsze sklepy poza stacjami

Ogłodzona właśnie przez PKN Orlen strategia na najbliższe 10 lat zakłada nie tylko rozwój w segmencie rafineryjnym, petrochemii czy energetyki, ale także w obszarze handlu detalicznego i gastronomicznym. Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen zapowiedział, że do roku 2030 firma chce mieć 3500 stacji paliw, a także chce rozwijać nowe formaty detaliczne poza stacjami paliw.

– Otwieramy nowy rozdział w historii Grupy Orlen. Kierunki zmian wytycza strategia "Orlen 2030", która jest odpowiedzią na globalne trendy. Budujemy nowy koncern multienergetyczny, zdolny do konkurowania w obliczu wielkich przemian. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że segmenty biznesowe, w których dzisiaj jesteśmy najsilniejsi, będą wymagały niezwykle głębokich zmian. Jesteśmy na nie przygotowani. W ciągu ostatnich lat konsekwentnie i skutecznie prowadziliśmy działania wzmacniające Grupę Orlen i przygotowujące ją do nadchodzącej transformacji. Na realizację naszych strategicznych celów wydamy łącznie ok. 140 mld zł, co wygeneruje łącznie 195 mld zysku EBITDA w ciągu następnych 10 lat. Zdywersyfikowana działalność zapewni nam stabilną sytuację finansową i pozwoli konsekwentnie budować wartość dla naszych akcjonariuszy. Orlen w 2030 r. będzie efektywnym, zintegrowanym koncernem, opartym o czyste technologie i zeroemisyjne źródła energii – podkreśla Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Strategia Orlen 2030 zakłada dynamiczny rozwój segmentu detalicznego, oparty o rozbudowę sieci sprzedaży i znaczące poszerzenie oferty. Obecnie PKN Orlen zarządza 2800 stacji paliw, w tym ponad 1800 placówkami na polskim rynku, w ciągu 10 lat grupa chce uruchomić kolejne 700 stacji na wszystkich rynkach Europy Środkowej. Rozwój sieci Grupy Orlen będzie mieć miejsce przede wszystkim za granicą – udział stacji zagranicznych w całej sieci wzrośnie z 37 do 45 proc.

Patrycja Klarecka, członek zarządu PKN Orlen wskazuje, że firma chce zostać liderem rynku detalicznego w regionie, a to zapewni firmie stabilne przychody.

Grupa Orlen będzie konsekwentnie pozyskiwać nowe grupy klientów, dzięki szerokiej, zintegrowanej ofercie pozapaliwowej.  Władze spółki widzą duży potencjał w rozwoju nowych formatów handlowych. Patrycja Klarecka zapowiedziała, że pierwsze sklepy poza stacjami paliw ruszą w Polsce i Czechach już w 2021 r. Bazą do rozwoju nowych konceptów handlowych i gastronomicznych poza stacjami paliw ma być spółka Ruch, której przejęcie firma właśnie sfinalizowała. Firma chce także rozbudować własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce.

Do rozwoju nowej sieci sklepów convenience PKN Orlen chce wykorzystać m.in. zasoby gruntów będące obecnie w posiadaniu PKN Orlen i firmy Energa. Działki należace do obu spółek są bardzo atrakcyjne pod względem inwestycyjnycm, często położone w centrach wielu miast.

Sieć Ruch ma obecnie 1300 punktów. Prezes PKN Orlen  szacuje, że ma potencjał do ich wzrostu do 1500 w 2021 roku. Prezes Daniel Obajtek zapowiedział, że grupa chce przedstawić nowe formaty sklepów. Docelowo ma ich być 1500 w miejscach, gdzie znajdują się punkty Ruchu. Będą tam oferowane oprócz prasy również produkty znane ze stacji paliw Orlenu, a także mała gastronomię.

Więcej na temat swojej strategii dla detalu i planów związanych z tworzeniem nowych formatów sklepów na bazie majątku firmy Ruch władze PKN Orlen powiedzą około 10 grudnia.

Koncern będzie zwiększać dostępność paliw alternatywnych, między innymi poprzez budowę minimum 1000 szybkich ładowarek elektrycznych oraz rozwój sprzedaży paliwa wodorowego i LNG/CNG.

Integracja z Grupą Energa pozwoli na budowę centrów kompleksowej obsługi klientów detalicznych i biznesowych w obszarze sprzedaży paliw i energii elektrycznej oraz rozwiązań z zakresu energetyki rozproszonej.

W ciągu 10 lat firma PKN Orlen chce wydać na rozwój biznesu detalicznego 1,1 mld zł. Realizacja działań zapisanych w strategii "Orlen 2030" pozwoli na zwiększenie masy marży pozapaliwowej o 50 proc. w stosunku do 2019 roku. Strategia Orlenu zakłada, że do 2030 roku EBITDA segmentu detalicznego zwiększy się o 2 mld zł (z 3,1 do około 5 mld zł).

W sumie w ramach strategii "Orlen 2030" spółka przeznaczy na inwestycje ok. 140 mld zł.PKN Orlen zakłada wzrost EBITDA grupy do 2030 r. o 2,5x, do poziomu ok. 26 mld zł z 9 mld zł w 2019 r. Skumulowany wynik operacyjny EBITDA LIFO w latach 2020-2030 wyniesie ok. 195 mld zł.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także