28.10.2020/09:22

Po co sklepom visual merchandising?

W czasach silnej konkurencji do osiągnięcia sukcesu handlowego nie wystarczą niskie ceny, atrakcyjne promocje, ani nawet najwyższej jakości asortyment. Marki muszą opracowywać strategie przyciągnięcia klientów. To zadanie dla visual merchandiser’ów.

Visual merchandising (VM) to technika marketingowa, polegająca na kreowaniu estetyki sklepu i ekspozycji, usprawnianiu komunikacji oraz tworzeniu przyjaznego środowiska zakupowego. Celem jest zwiększenie satysfakcji klientów, a w efekcie – atrakcyjności marki oraz wzrost sprzedaży.

Zadania virtual merchandiser’a

- Taktyki VM polegają na całościowej aranżacji miejsca sprzedaży – wyglądu i rozkładu przestrzeni sklepowej, atrakcyjnej ekspozycji, a także projektowaniu tzw. ścieżki zakupowej. Intuicyjna, komfortowa nawigacja w sklepie logicznie rozplanowanym zachęca do dokonywania w nim zakupów. Zadowolony klient wraca i przywiązuje się do marki. Staje się też jej ambasadorem na zewnątrz, mikroinfluencer’em – mówi Paweł Waśko, Group Account Manager w ASM Sales Force Agency.

Profesjonalny VM polega nie tylko na projektowaniu witryny sklepowej. Zasady, którymi kierują się specjaliści, to m.in. odpowiednio zaprojektowana mapa sklepu, korzystne ułożenie produktów, porządek na półce, odpowiednio dopasowane dekoracje i widoczne, klarownie oznaczone promocje.

Visual merchandising w sklepie internetowym

- Zasady visual merchandising’u znajdują zastosowanie także na platformach sprzedaży online. Jak sama nazwa wskazuje, są one również sklepami, tyle że w przestrzeni wirtualnej – podkreśla ekspert ASM Sales Force Agency.

Tu także konkurencja jest silna i w dobie izolacji społecznej ciągle rośnie. Kluczowe znaczenie ma więc strategia przyciągnięcia i zatrzymania klientów. Oprócz atrakcyjnych cen, sprawnych opcji płatności, szybkiej dostawy i prostych zasad reklamacji, istotny jest także wygląd i mapa sklepu.

- Na pierwszy plan wysuwa się czytelny układ strony, płynna ścieżka zakupowa – od możliwości wyszukania sklepu i wejścia na witrynę, przez wybór towarów i dodanie ich do koszyka, aż po płatność. Niezwykle istotna jest komunikacja z klientami, możliwość uzyskania pomocy oraz pozostawienia feedback’u – podsumowuje Paweł Waśko.

Wskazówki profesjonalisty

Paweł Waśko, ekspert wsparcia sprzedaży w ASM Sales Force Agency, radzi:

  • Dogłębnie poznaj markę i strategię marketingową firmy – wszystkie działania VM muszą być z nią spójne
  • Wyróżniaj się wizualnie – internet i galerie handlowe mają bardzo bogatą ofertę – twój sklep musi przyciągać uwagę
  • Komunikuj się – to również technika VM. Niech o sklepie będzie słychać, niech będzie widoczny w Social Mediach, kampaniach i materiałach POS
  • Obserwuj konkurencję – warto reagować na trendy, być oryginalnym i na czasie
  • Dopasuj sklep do potrzeb klientów i specyfiki asortymentu – np. w branży odzieżowej zadbaj o odpowiednie oświetlenie, a w spożywczej o wygodne, nie za wąskie alejki
  • Projektuj holistycznie – aranżacja wnętrza, oświetlenie, muzyka w tle, zapach sklepu i dress code zespołu, wszystko to musi być spójne i przemyślane
  • Zaplanuj półkę – złota zasada to „najważniejsze na poziomie wzroku”
  • Jeśli potrzebujesz pomocy w zakresie VM, skorzystaj ze wsparcia ekspertów

Virtual merchandising ma istotny wpływ na wizerunek marki i poziom obrotów w sklepie. To coraz bardziej doceniana dziedzina marketingu i zdecydowanie warto postawić na profesjonalną pomoc w tej dziedzinie.

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także