17.11.2016/09:50

Polacy coraz bardziej cenią szybkość i wygodę zakupów. Jakie inne trendy zmieniają rynek?

W zależności od wieku, zasobności portfela i prowadzonego trybu życia polski konsument konsumuje co innego i w różny sposób, kupuje gdzie indziej i inaczej, kierując się przy wyborach różnymi motywacjami. To co istotne, to kierunki w których zmieniają się wzorce konsumpcji i trendy wpływające na kształtowanie zachowań – sposobów korzystania/konsumpcji i kupowania.

Jak podkreśla Mariusz Chmurzyński, dyrektor w Dziale Konsultingu firmy Deloitte trendy w zachowaniu konsumentów w bardziej rozwiniętej części świata są silnie skorelowane z postępującą cyfryzacją, permanentnym niedostatkiem czasu oraz świadomością czynników mających wpływ na zdrowie, jeden z kluczowych obszarów definiujących jakość życia oraz zrównoważony rozwój wszystkich obszarów świata.

Polscy konsumenci również podążają za danymi trendami, które najczęściej pojawiają się jako pierwsze na Zachodzie. W celu scharakteryzowania polskiego konsumenta warto wskazać kilka kierunków zmian zachowań zachodzących na naszym rynku.        

Pierwszym z nich jest wpływ trendu określanego jako Well Being, który objawia się na przykład we wzroście świadomości Polaków o zdrowym żywieniu. -  Coraz częściej czytamy etykiety ze składem produktu znajdujące się na opakowaniach (według niektórych źródeł ponad 30 proc. Polaków) i na tej podstawie podejmujemy decyzje o ewentualnym kupnie produktu. Coraz ważniejsze dla nas jest, aby produkty pochodziły z lokalnych, sprawdzonych upraw oraz żeby nie zawierały konserwantów, barwników i innych substancji mogących niekorzystnie wpływać na zdrowie, czy wygląd – tłumaczy Krzysztof Boś, starszy konsultant w Dziale Konsultingu, Deloitte.

I dodaje: - Wielu producentów zrozumiało i zareagowało na rosnące potrzeby w tym zakresie, modyfikując skład istniejących produktów, wprowadzając na rynek nowe, „zdrowe” linie produktów, bądź dodając informacje o ich pochodzeniu na opakowania i w komunikacji. W efekcie szacowany wzrost segmentu zdrowej żywności sięga według różnych źródeł nawet 20 proc. rocznie.

A kolei Przemyślana Konsumpcja to trend polegający na założeniu życia w jednym ekosystemie oraz bycia odpowiedzialnym za kupowane produkty. - Oznacza to, że produkty, które kupujemy pochodzą ze znanego źródła, utrzymującego odpowiednie warunki traktowania pracowników i zwierząt, oraz są to produkty zdrowe (połączenie z trendem Well Being). Przykładem takich towarów są towary oznaczone znakiem „Fair Trade”, na który zwraca uwagę wielu konsumentów w USA i Europie Zachodniej i coraz więcej Polaków – wyjaśnia Mariusz Chmurzyński.

Jak podkreślają eksperci firmy Deloitte, z racji przyspieszonego trybu życia i wielu alternatyw spędzania czasu (głównie w większych miastach) zaczynamy w coraz większym stopniu cenić szybkość i wygodę robienia zakupów oraz poszukiwać możliwości jedzenia i picia poza domem (on-the-go).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.