13.11.2018/12:49

Polacy ruszają na wyprzedaże i świąteczne zakupy, ale nie dadzą się nabrać na kiepskie promocje!

Już za chwilę Czarny Piątek - sklepy przygotowują się do rozpoczęcia maratonu zakupów świątecznych i wyprzedaży. Handlowcy zastanawiają się co zrobić, żeby skutecznie przyciągnąć kupujących. Jak wynika z badania wykonanego na potrzeby raportu Santander Consumer Bank “Polaków portfel własny – kochamy okazje”, w roku 2017 z promocji przygotowanych na Black Friday skorzystało 18 proc. Polaków, natomiast w tym roku planuje to zrobić już co czwarty. Bank sprawdził, na co podczas tegorocznych wyprzedaży liczą Polacy i jakie działania marketingowe mają największe szanse przekonać ich do zakupów.

Co czwarty Polak deklaruje, że skorzysta z tegorocznych wyprzedaży przygotowanych z okazji Black Friday – pokazuje badanie wykonane na potrzeby raportu Santander Consumer Banku “Polaków portfel własny – kochamy okazje”. Jednocześnie prawie połowa z nas (48 proc.) twierdzi, że z jakichkolwiek promocji korzysta tylko wtedy, gdy dotyczą one tego, co i tak zamierzaliśmy kupić.

Podczas tegorocznych wyprzedaży Czarnego Piątku, 71 proc. Polaków w poszukiwaniu najlepszych okazji zamierza odwiedzić punkty handlowe lub strony internetowe swoich ulubionych marek odzieżowych. Elektronika, sprzęty AGD i komputery – to kolejne poszukiwane kategorie. Na te produkty w atrakcyjnych cenach liczą zdecydowanie mężczyźni.

Polski konsument nie jest przekonany do kart lojalnościowych (16 proc. uważa je za atrakcyjne), ani tym bardziej do zniżek otrzymanych za określoną formę płatności. Zdecydowanie bardziej działają na nas promocje typu “drugi produkt za grosz” (41 proc.) czy możliwość skorzystania z darmowej dostawy (25 proc.).

Pół roku po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę konsumenci nauczyli się radzić sobie z brakiem możliwości zrobienia zakupów 7 dni w tygodniu. Dla prawie 40 proc. badanych nie ma on żadnego znaczenia. Pozostali kupują w inne dni tygodnia, robią większe zapasy, kiedy już dotrą do supermarketu albo korzystają z małych osiedlowych sklepików.

Promocyjne nadal skuteczne, ale ...

Polacy są zgodni, że działania promocyjne, które mają największy wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe to te maksymalizujące korzyści. - Drugi produkt za grosz to zdecydowanie ulubiona promocja Polaków (44 proc.). Bardzo entuzjastycznie podchodzimy również do zniżek, które otrzymujemy na produkty w sklepie, w trakcie dokonywania zakupów. Z kolei  w sprzedaży przez Internet  docenianym przez klientów jest oferta bezpłatnej dostawy. W naszym badaniu jako atrakcyjną wskazał ją co czwarty konsument - mówi Arkadiusz Panek, dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.  

Jednocześnie zdecydowanie mniej istotne dla klientów są promocje, oferowane w ramach programów lojalnościowych (16 proc.), jak i zniżki za posługiwanie się wybraną metodę płatności (jedyne 14 proc. badanych).

.. jesteśmy sceptycznie nastawieni do promocji

Okazuje się, że polscy konsumenci nie dają się łatwo przekonać promocyjnym komunikatom i są racjonalistami. Entuzjastów okazji jest stosunkowo niewielu. Ze stwierdzeniem “uwielbiam promocje - praktycznie nie kupuję niczego, co nie jest w promocji” zgadza się jedyne niecałe 9 proc. Polaków.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.