25.01.2021/13:17

Polacy założyli ok. 8 tys. nowych e-sklepów. Czy przetrwają one po ustąpieniu pandemii?

Polskie firmy dopasowały swój model biznesowy do wymagań pandemii. Jak donosi „Rzeczpospolita”, w 2020 r. powstało niemal 8 tys. nowych e-sklepów. To rekordowy wynik, ale czy utrzymają się one na rynku kiedy pandemia się już skończy?

W 2020 r. Polacy wydali i 24-proc. więcej pieniędzy w internecie. W sumie wartość internetowego rynku produktów i usług mogła wynieść nawet 100 mld zł. Zgodnie z bazą statystyki działalności gospodarczej, na którą powołuje się dziennik „Rzeczpospolita”, na początku stycznia 2021 r. liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce wynosi blisko 44,5 tys. To oznacza wzrost o 21,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

– W 2020 r. polscy przedsiębiorcy zarejestrowali blisko 11,8 tys. nowych sklepów internetowych, a wykreślili działalność ponad 4 tys. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska A Dun & Bradstreet Company, która zebrała dane i udostępniła je „Rzeczpospolitej" na wyłączność.
Jednak w tym samym czasie zawieszona została działalność ok. 5,5 tys. e-sklepów. – Z czego 1,2 tys. powróciło na rynek, 320 upadło i trwale zostało wykreślonych, a 4,1 tys. pozostaje zawieszonych – dodaje Tomasz Starzyk w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.

Większa liczba sklepów internetowych oznacza oczywiście większą konkurencję. W czasie pandemii uaktywnił się także rynek HoReCa. Wielu przedsiębiorców postawiło na lokalne inicjatywy czy własne strony internetowe, bo skarżyli się na wysokie opłaty prowizyjne, które musieli płacić portalom do zamawiania jedzenia. Rynek dowozu jedzenia w czasie pandemii także zaczął funkcjonować w nowej rzeczywistości – restauracje miały dużo do stracenia, ale także dużo do zyskania, bo już przed pandemią Polacy zwiększyli wydatki na jedzenie z dowozem.

Sklepom i restauracjom po pandemii w utrzymaniu e-biznesów pomóc może specjalizacja i nawiązanie dobrych relacji z klientami, którzy po otwarciu biznesów nadal będą chcieli korzystać z ich usług. Jednak według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej zmiany w e-commerce mogą być stałe i zmienić rynek zakupów także po ustaniu pandemii.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także