Polscy konsumenci w gorszych nastrojach. Czy będą kupować?
W październiku wskaźnik nastrojów konsumenckich TNS Consumer Index miał wartość ujemną i wyniósł -1,9 pkt. proc. To w głównej mierze efekt wskaźników odnoszących się do oceny sytuacji ekonomicznej kraju – aktualnej i prognozowanej na najbliższy rok.
W porównaniu z poprzednim pomiarem roczna prognoza zmian sytuacji ekonomicznej Polski obniżyła się o 3 punkty, ocena aktualnej sytuacji ekonomicznej nie zmieniła się i jest nadal ujemna (-4,0). – Jak widać społeczna ocena sytuacji ekonomicznej w perspektywie ogólnokrajowej jest krytyczna i aktualne działania rządu nie wpływają na jej poprawę, a wręcz można przypuszczać, że zapowiadane zmiany np. systemu podatkowego, nie skłaniają do optymizmu – wyjaśnia Urszula Krassowska, account director w TNS Polska.
Jeśli chodzi o oceny kondycji i perspektyw ekonomicznych gospodarstw domowych, to w październiku pozostawały one nadal na wysokim, dodatnim poziomie. Jednak w porównaniu z wynikami z poprzedniego pomiaru odnotowano spadek. – Czyżby pozytywny efekt programu 500+ zaczynał wyhamowywać? – zastanawia się Urszula Krassowska. Jej zdaniem to, czy zaobserwowane w ubiegłym miesiącu pogorszenie nastrojów konsumenckich jest zapowiedzią nowego trendu, czy tylko jednorazowym spadkiem, pokażą kolejne pomiary.
2