30.07.2016/18:11

Portugalskie firmy spożywcze szukają swojej szansy w Polsce

10-milionowy rynek portugalski dla wielu tamtejszych firm chcących się rozwijać jest po prostu za mały. Wielkość polskiego rynku, jego coraz większe urozmaicenie i wzrost siły nabywczej społeczeństwa są zaletą w zasadzie oczywistą. Trudnością jest natomiast pogodzenie kosztów logistycznych z oczekiwaniami polskiego konsumenta, który chce widzieć na półce przede wszystkim produkt dobrej jakości i tani – mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Wojciech Baczyński, dyrektor generalny Polsko-Portugalskiej Izby Handlowej.

.

.

Panie dyrektorze, jak przebiega aktywność Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej? Co już udało się zorganizować, a co planujecie?

Ponieważ Izba ma siedzibę w Polsce, większość zadań realizujemy tutaj, na miejscu. W czerwcu zakończyła się siódma edycja tygodnia portugalskiego „Flavors of Portugal”. Była to duża impreza, jak zwykle odbywająca się w Hotelu Intercontinental. W jej trakcie zaserwowaliśmy gościom z segmentu corporate 1500 lampek portugalskiego wina oraz 750 portugalskich posiłków przygotowywanych przez specjalnie sprowadzonych szefów kuchni z wybranych portugalskich prestiżowych hoteli. W trakcie trwania imprezy odbyły się tez spotkania b2b z 35 portugalskimi firmami z branży spożywczej, które przybyły do Warszawy. W ramach tygodnia portugalskiego “Flavours of Portugal” po raz pierwszy w naszej historii, nawiązaliśmy współpracę z Targiem Śniadaniowym w Warszawie i wspólnie zorganizowaliśmy weekend portugalski dla szerokiej publiczności.

Znowuż 17 czerwca, pod patronatem Ministerstwa Rozwoju, zorganizowaliśmy forum biznesowe na linii Polska-Portugalia-Angola-Brazylia-Mozambik. Było to zatem forum pomiędzy Polską a najważniejszymi krajami portugalskojęzycznymi, którego celem było dostarczenie polskim firmom wiedzy i know-how na temat sposobu podejścia do poszczególnych rynków. Z kolei 20 października br. w Pałacu Prymasowskim zorganizujemy drugą edycję degustacji win portugalskich. W ciągu dnia impreza będzie miała charakter edukacyjny, zaś wieczorem będzie to typowe B2B z polskimi potencjalnymi partnerami. Podobne wydarzenie odbędzie się na w listopadzie w Warszawie i Poznaniu, tym razem poświęcone promocji wyjazdów turystycznych do Portugalii i wybranych krajów portugalskojęzycznych. Dodatkowo, jak każda porządna Izba, organizujemy misje gospodarcze w obu kierunkach. Przy tego typu projektach współpracujemy z portugalskim odpowiednikiem Krajowej Izby Gospodarczej, a w ciągu roku przeprowadzamy kilka takich misji. Ich głównym celem jest poszukiwanie zagranicznych klientów dla rodzimych przedsiębiorców oraz pomoc w nawiązywaniu nowych kontaktów handlowych. Pod koniec września br. odbędzie się nasza misja gospodarcza do Sao Paulo w Brazylii.

Jak wyglądała wymiana gospodarcza między Polską i Portugalią w minionym roku?

Bazując na danych portugalskich wiemy, iż obroty między naszymi krajami w roku 2015 wyniosły 1,1 mld euro (przy dodatnim bilansie handlowym dla Polski). Nasz eksport do Portugalii w stosunku do 2014 r. wzrósł o 10%. W wymianie dominują towary przemysłowe, podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego oraz meble. Z kolei do Polski z Portugalii trafiają przede wszystkim maszyny I urządzenia, masa celulozowa drzewna, ale także wino i produkty spożywcze, chociaż sami także eksportujemy do Portugalii znaczną ilość wołowiny i drobiu o wartości ok. 25 mln euro. Najważniejszym produktem eksportowym w sektorze spożywczym Portugalii jest oczywiście wino, a my jesteśmy jedenastym największym importerem portugalskiego wina. Na podstawie minionych trzech lat mogę powiedzieć, że udział produktów spożywczych w bilansie handlowym między naszymi krajami stopniowo rośnie. Wraz z bogaceniem się polskiego społeczeństwa, wraz ze wzrostem konsumpcji wina oraz ciekawością egzotycznych produktów spodziewamy się dalszego wzrostu obrotu handlowego pomiędzy dwoma, interesującymi nas krajami.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.