28.09.2020/09:15

Powstaje polski e-dostawczak. NCBR wybrało 10 firm i konsorcjów

Firma Veramo Lab z Elbląga wygrała kwalifikacje na przygotowanie koncepcji elektrycznego dostawczaka w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wybranych zostało 10 firm i konsorcjów, które wezmą udział już w głównej części postępowania na przygotowanie konceptu takiego e-auta.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) prowadzi postępowanie w trybie zamówienia przedkomercyjnego „E-van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”. Projekt prowadzony jest w ramach “Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój” finansowanego ze środków Funduszy Europejskich. NCBR chce zintensyfikować rozwój technologiczny polskiego sektora motoryzacyjnego i rozwiązań stosowanych w pojazdach dostawczych. Dlatego finansuje prace badawczo-rozwojowe.

Celem programu jest wyłonienie wykonawców, którzy opracują elektryczne i wodorowe samochody dostawcze do 3,5 t z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Nacisk na innowacyjność ma sprawić, że parametry użytkowe nowych pojazdów będą wyższe w porównaniu do osiągów pojazdów elektrycznych dostępnych obecnie na rynku.

Chodzi przede wszystkim o osiągnięcie 1000 kg ładowności przy jednoczesnym zachowaniu 250 km zasięgu, w przypadku pojazdów bateryjnych (BEV) lub 400 km zasięgu w przypadku pojazdów napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV). Pojazd powinien też cechować się m.in. wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczą pod różne zabudowy specjalne.

Całkowity budżet programu e-Van obejmujący wszystkie jego etapy wynosi 52 mln zł. Do udziału w programie zgłosiło się 14 firm, jednak na ogłoszonej liście rankingowej znalazło się 10 z nich. Na pierwszej pozycji z wynikiem 86,55 pkt. na 100 możliwych znalazło się Veramo Lab w konsorcjum z Eurobus GmbH, które przedstawicły projekt Sevi – miejskiego elektrycznego pojazdu dostawczego. Miejsca na podium zajęły też: Autobox Innovations (82,77 pkt) i Rafako Ebus (81,41 pkt).

Po podpisaniu umów, zakwalifikowani wykonawcy przystąpią do prowadzenia podzielonych na cztery etapy prac badawczo-rozwojowych, w których będą konkurować. Do drugiego etapu z 10 aktualnych uczestników postępowania zakwalifikowane zostaną cztery firmy. W trzecim i czwartym etapie programu uczestniczyć będą tylko do dwie z nich.

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", polski e-dostawczak - do stworzenia którego pozostaje długa droga - będzie musiał konkurować na rynku m.in. z elektrycznym Crafterem Volkswagena, który testowany jest już m.in. przez Żabkę. Innymi rywalami będą Citroen e-Jumpy, Peugeot e-Expert, a także Vivaro-e Opla.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także