15.01.2018 / 17:55
StoryEditor

Mark Niechciał, prezes UOKIK: Ustawa o przewadze kontraktowej złagodziła wojnę cenową w polskim handlu

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK)
- Jednym z efektów działania ustawy o przewadze kontraktowej jest złagodzenie wojny cenowo-promocyjnej, z którą mieliśmy do czynienia w ostatnich latach. Wydaje się, że w sklepach jest nieco mniej promocji, co możne być wynikiem wprowadzenia ustawy i  co można wiązać z obawą przed łamaniem prawa - mówią w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Mark Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy, która odpowiada za przestrzeganie przepisów ustawy o nadużywaniu przewagi kontraktowej.

- Czy ustawa o przewadze kontraktowej realizuje pokładane w niej nadzieje przedsiębiorców? Liczba zgłoszeń nie jest duża, a wręcz mała w stosunku do wcześniejszych utyskiwań prz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Łukasz Stępniak
16.12.2025 / 14:35
StoryEditor
Biedronka przed świętami otwiera sklepy na dłużej. Zakupy nawet w środku nocy
Biedronka 2.0 w Łodzi (fot. Konrad Kaszuba)

Biedronka reaguje na fakt, że w tym roku pierwszy raz Wigilia jest wolna od handlu, co oznacza, że przez trzy kolejne dni nie będzie można zrobić zakupów. Dyskonter wydłuża godziny otwarcia ponad trzech tysięcy sklepów w całej Polsce. W poniedziałek 22 grudnia zakupy będzie można zrobić nawet do godziny 1:00 w nocy.

Biedronki czynne dłużej przed świętami

Od czwartku do soboty, czyli od 18 do 20 grudnia, sklepy Biedronka będą czynne od 6:00 do 23:30 a w niedzielę handlową, 21 grudnia, o...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.12.2025 / 16:20
StoryEditor
Ile kosztuje świąteczny koszyk? Co dzieje się z cenami żywności przed świętami?
(fot. Shutterstock)

Ceny produktów spożywczych potrafią budzić empocje konsumentów i branży detalicznej, a szczególnie w okreście śiwątecznym, kiedy konkretne produkty są niezbędne na sklepowych półkach. Masło, cukier, oleje, ryby i słodycze to pozycje, bez których trudno wyobrazić sobie świąteczny stół, a jednocześnie te najbardziej wrażliwe na zmiany rynkowe. Czy końcówka roku przyniesie zaskoczenia przy sklepowych półkach?

O tym przeczytasz w artykule:

  • Czy ceny masła spadną na święta?
  • Cena olejów roślinnych na święta
  • Cukier i słodycze na święta
  • Ceny ryb na Wigilię

Masło pozostaje jednym z najczęściej komentowanych produktów w kontekście świątecznych zakupów. Jak podkreśla Weronika Szymańska-Wrzos, starsza analityczka Sektora Food and Agro w Banku BNP Paribas, sytuacja podażowa jest obecnie stabilna. – We wrześniu b.r. krajowi producenci wyprodukowali 22,9 tys. ton. Jest to 2 proc. mniej niż w sierpniu, ale aż 21 proc. więcej niż we wrześniu 2024 – wskazuje ekspertka.

Jednocześnie produkcja w całym okresie od stycznia do września była wyższa "o 8 proc. względem okresu analogicznego w 2024 roku", a w ostatnich czterech miesiącach "przewyższała wolumeny z lat poprzednich, średnio o 18 proc. rok do roku". To ważne w kontekście sezonowego wzrostu popytu. Jak zaznacza analityczka, wraz ze świątecznym wzrostem popytu w ostatnim kwartale roku produkcja zazwyczaj utrzymuje tendencję wzrostową.

Czy ceny masła spadną na święta?

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 82% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. grudzień 2025 04:47