30.07.2018/14:19

Prim może stać się istotnym graczem w segmencie proximity supermarketów

- Sieć Prim ma szansę stać się istotnym graczem w rosnącym segmencie tzw. supermarketów proximity na rynku wschodniej Polski - uważa Michał Kierul, manager w Navigator Capital Group.

Jak informowaliśmy w minionym tygodniu, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek o zbadanie koncentracji polegającej na przejęciu przez Polfood Group samodzielnej kontroli nad SPS Handel. W praktyce oznacza to plany wyjścia z akcjonariatu przez fundusz Resource Partners, który kupił za 60 mln zł pakiet mniejszościowy w SPS Handel w 2011 r. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 17 lipca br.

Zdaniem Michała Kierula, jeśli transakcja sprzedaży udziałów przez Resource Partners faktycznie dojdzie do skutku, fundusz najprawdopodobniej będzie szukał kolejnych potencjalnych celów przejęć. - Branża spożywcza w Polsce kontynuuje konsolidację własnościową i wciąż istnieją dynamicznie rosnące segmenty rynku FMCG, na które fundusze jeszcze nie mają ekspozycji - wskazuje ekspert.

Z perspektywy Polfood Group, funduszu kapitałowego inwestorów z Ostrołęki i okolic odkupienie udziałów w SPS Handel to także wydarzenie o istotnym znaczeniu. W rękach biznesmenów, oprócz SPS Handel i Melvitu (innej z inwestycji Resource Partners), znajdują się także Zakłady Mięsne Pekpol. - Dla Polfood Group przejęcie całkowitej kontroli nad SPS Handel może być częścią szerszej strategii dotyczącej branży spożywczej w regionie - uważa Michał Kierul.

Przedstawiciel Navigator Capital Group nie wyklucza jednak, że Polfood Group będzie poszukiwało kolejnego inwestora dla SPS Handel. Jak zauważa Kierul, SPS Handel planuje rozwój sieci Prim poprzez budowę sklepów własnych, co wymaga poniesienia sporych początkowych nakładów. Wszystkie sklepy znajdują się w promieniu 180 km od Ostrołęki, gdzie znajduje się jedyne centrum dystrybucyjne spółki.

- Przy utrzymaniu obecnego modelu biznesowego, wraz z rozwojem geograficznym może pojawić się potrzeba wybudowania kolejnych centrów dystrybucji, a do przeprowadzenia takiej inwestycji może być konieczne pozyskanie dodatkowego finansowania, czy to w formie zadłużenia, czy też w formie pozyskania equity - tłumaczy Michał Kierul.

Ekspert uważa, że sieć Prim na szansę stać się istotnym graczem w rosnącym segmencie tzw. supermarketów proximity na rynku wschodniej Polski. To format sklepu notujący w ostatnich latach wysokie, dwucyfrowe wzrosty; reprezentowany w Polsce m.in. przez giełdowe Dino.

- W najbliższym okresie sieć Prim prawdopodobnie skupi się na dalszej penetracji rynku północno-wschodniego. Lokalne podejście jest ważnym elementem strategii sieci Prim. Na jej rozwój na pewno wpłyną również czynniki zewnętrzne: dobra koniunktura na rynku handlu detalicznego, w tym przede wszystkim rosnąca popularność supermarketów proximity, czy zwiększające się dochody konsumentów - prognozuje Michał Kierul.

Czytaj także:
Fundusz Resource Partners wychodzi z inwestycji w SPS Handel

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.