19.06.2018/18:18

Raport Polska na Talerzu: zmieniają się zwyczaje bywalców restauracji

Kolejna edycja raportu Polska na Talerzu, który przygotowała agencja IQS na zlecenie Makro Polska, pokazuje, jak dynamicznie zmieniają się zwyczaje bywalców restauracji w Polsce. Wygodę i oszczędność, która do niedawna była głównym motywem jadania na mieście, teraz zastępuje potrzeba socjalizowania się i poszukiwanie nowych smaków. Nie spada znaczenie szefów kuchni - nadal są oni gastronomicznymi guru.

Z raportu wynika, że 99 proc. respondentów w wieku 18-24 lat w ciągu ostatniego pół roku co najmniej raz odwiedziło lokal gastronomicznych. 28 proc. respondentów przyznało, że odwiedza je 2-3 razy w tygodniu, zaś  2 proc. robi to codziennie lub prawie codziennie. Wizyty mają miejsce i w dni robocze, i w weekendy (twórcy badania ostrożnie przyznają, że zakaz handlu w niedziele pozytywnie wpłynął na  gastronomię).
 Osoby powyżej 50 roku życia najczęściej korzystają z restauracji w dni robocze. 42 proc. badanych stwierdziło, że wychodzą do restauracji czy kawiarni by spotkać się ze znajomymi, a 5 proc. robi to, bo ma potrzebę poznawania nowych, nieznanych im wcześniej smaków. Najmniej, bo 5 proc. deklaruje, że woli zjeść na mieście, bo nie lubi gotować. Więcej mężczyzn niż kobiet wskazuje, że jedzenie poza domem jest po prostu wygodniejsze.

Pizzerie wciąż górą

Największą popularnością wśród badanych cieszą się pizzerie oraz jedzenie typu fast food, tuż za nimi znajdują się restauracje, natomiast najrzadziej odwiedzanymi miejscami przez Polaków są targi śniadaniowe lub nocne oraz sushi bary. Kobiety najczęściej wybierają naleśnikarnie, pierogarnie oraz miejsca z jedzeniem na wagę, mężczyźni natomiast preferują burgerownie, lokale z kebabami, czy stołówki.
Kuchnia włoska goni polską
Dla konsumentów najważniejszym aspektem jest smak potraw, co deklaruje aż 66 proc., natomiast tylko 4 proc. badanych ceni sobie aspekty zdrowotne. Dla badanych w wieku 18-24 najważniejszym czynnikiem jest cena potrawy, respondenci powyżej 50 roku życia przywiązują największą uwagę do smaku potraw i lokalizacji lokalu. Najchętniej wybieranymi przez Polaków rodzajami kuchni zdecydowanie jest kuchnia polska, ale także Polacy cenią sobie potrawy kuchni włoskiej. Kobiety chętniej, niż mężczyźni wybierają kuchnię wegetariańską, czy eko. 55 proc. Polaków deklaruje jedzenie lunchy przygotowanych wcześniej w domu, 40 proc. preferuje obiady zamówione do miejsca pracy, 7 proc. korzysta z diety pudełkowej oferowanej przez cateringi dietetyczne. Niewątpliwie regularne posiłki w pracy należą do rzadkości, tylko 16 proc. ankietowanych jada w pracy, 77 proc. korzysta z zamówień telefonicznych, sugerując się czasem dostawy, sposobami płatności, przejrzystą stroną, czy ceną dostawy.

Media społecznościowe podpowiadają gdzie jeść

Podczas wyboru lokalu gastronomicznego głównym źródłem informacji są dla nas znajomi oraz serwisy społecznościowym, najpopularniejszym jest Facebook, którym sugeruje się aż 96 proc., tuż za nim Google Maps z wynikiem 50 proc. Badani wydają mniej na posiłki w lokalach w dni robocze, w weekendy najczęściej posiłki mają charakter towarzyski, przez co wydajemy większe sumy pieniędzy, 24 proc. deklaruje, że podczas jednej wizyty w restauracji na posiłek przeznacza 21-30 zł, w dni robocze najwięcej respondentów na posiłki przeznacza 11-20 zł.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Marta098 25.06.2018

    Dla mnie ważnym aspektem przy wyborze restauracji jest to, aby było w niej smacznie i żeby produkty z których robione są dania były na prawdę lokalne. W Krakowie mamy taką knajpę na Filipa 18. Mają tam typowo polskie jedzenie, a zakupy robią na pobliskim targu przy Kleparzu. Takie miejsca się ceni, szkoda że tak mało ich jest

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.