26.06.2016/14:33

Auchan zachowuje silną pozycję w porównaniu z Carrefourem czy Tesco

Agencja ratingowa obniżyła po I kw. br. rating francuskiego detalisty z A- do BBB+, z perspektywą stabilną. Zdaniem analityków Auchan będzie poprawiać wyniki w Chinach i na niektórych rynkach Europy Wschodniej, ale nie przezwycięży trudności w Europie Zachodniej i samej Francji.

W opublikowanym pod koniec kwietnia br. ratingu agencja Standard&Poor's przewiduje, że Auchan będzie miał problemy z odzyskaniem historycznych poziomów zyskowności, gdy skorygowana marża EBITDA sięgała 6,5 – 7 proc., a także z odzyskaniem dawnej konkurencyjności w sektorze hipermarketów. W związku z tym agencja zmieniła szacunek profilu ryzyka biznesowego do niższych wartości silnej kategorii, przyznając niższy z dwóch możliwych wskaźników, czyli bbb+, a na tej podstawie obniżyła długoterminowy rating korporacyjnego ryzyka kredytowego dla firmy Auchan i zależnego Banque Accord z A- do BBB+.

Jednocześnie agencja określiła dla Auchana perspektywę jako stabilną, w związku z oczekiwaniem, że grupa częściowo odzyska zyskowność we Francji, ustabilizuje operacje w Europie Zachodniej i będzie aktywnie zaangażowana w zarządzanie kosztami.

Agencja podkreśla, że na jej decyzję miały wpływ takie czynniki, jak presja konkurencyjna na francuskim rynku detalicznym żywności, znaczna koncentracja działalności Auchana na formacie hipermarketu oraz silna konkurencja cenowa. Zdaniem analityków, na rynku detalicznym widoczne jest strukturalne przesunięcie w kierunku sklepów convenience, zarówno w miastach, jak i poza nimi, co szkodzi hipermarketom, które w przeszłości prosperowały głównie dzięki niższym cenom. Dlatego zyskowność Auchana będzie podlegać silnej presji co najmniej do końca 2016 r., przede wszystkim ze względu na słabe warunki makroekonomiczne w Europie Zachodniej, ale także ze względu na konkurencję ze strony innych formatów sklepów.

Agencja podkreśla jednak, że Auchan zachowuje względnie silną pozycję w porównaniu z innymi dużymi detalistami, takimi jak Carrefour czy Tesco w Wielkiej Brytanii. Prowadzone w ostatnich dwóch latach renegocjacje cenowe z dostawcami z Francji, Hiszpanii i Włoch przyniosły znaczące korzyści zakupowe, co w połączeniu z rygorystyczną kontrolą kosztów przyniosło wzrost marży EBITDA o 20 punktów bazowych, do poziomu 6,2 proc. w 2015 r.

Na wciąż wysoką ocenę profilu ryzyka biznesowego Auchana wpływ miało prężne i dobrze spozycjonowane zarządzanie majątkiem. Auchan jest właścicielem i w pełni kontroluje 97 proc. swojego portfolio majątkowego (property portfolio), który w cenach rynkowych wart jest ok. 7,9 mld euro.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.