17.02.2021/16:47

Roman Młodkowski, BIZNES24: Specjalizacja jest super. I dla redakcji i dla odbiorców [WYWIAD]

– Coraz bardziej wyraźnie widać, że są grupy ludzi zainteresowanych określonymi zakresami tematycznymi. I świetnie się składa, bo zawsze specjalnością mediów biznesowych było adresowanie wąskich grup odbiorców, mocno zaangażowanych w daną branżę – mówi Roman Młodkowski, prezes zarządu Telewizji BIZNES24.

>> Wiadomości Handlowe połączyły siły z telewizją BIZNES24. Kliknij tutaj, aby poznać nasz projekt i obejrzeć pierwszy odcinek nowego programu! <<

Jaka jest dziś rola mediów branżowych i biznesowych? Czy możemy pokusić się o stwierdzenie, że w chaosie informacyjnym pozwalają one znaleźć informacje istotne z punktu widzenia przedsiębiorców, ale również konsumentów?

Mozaika źródeł treści, które możemy konsumować każdego dnia, robi się coraz bardziej skomplikowana. Nowe technologie dają nowe możliwości, spadają bariery wejścia, przybywa tych, którzy mają coś do powiedzenia. Jeśli przed powstaniem mediów społecznościowych skarżyliśmy się na szum informacyjny, to teraz mamy huk. Od wielu lat obserwuje się jednak inną tendencję: fragmentację publiczności. Coraz bardziej wyraźnie widać, że są grupy ludzi zainteresowanych określonymi zakresami tematycznymi. I świetnie się składa, bo zawsze specjalnością mediów branżowych, w tym biznesowych, było adresowanie wąskich grup odbiorców, mocno zaangażowanych w daną branżę.

Dzięki pracy redakcji takich jak Wiadomości Handlowe, każdy konsument może sobie powiedzieć: “Hej, chcę wiedzieć, jak działa handel detaliczny…” i sięgnąć po Wiadomości Handlowe, nie tracąc czasu na próby szukania tych informacji w mediach poświęcających uwagę na rozrywkę czy politykę. Specjalizacja jest super. I dla redakcji i odbiorców.

Czego najczęściej poszukują dziś w mediach biznesowych ich odbiorcy? Co jest dla nich najistotniejsze w tego typu źródłach informacji?

To, co mają do zaoferowania media biznesowe ludziom, którzy w biznesie są mocno osadzeni, to przede wszystkim inne spojrzenie. Każdy z nas ma jakieś założenia na których – mówiąc obrazowo – buduje swój budżet. Ale nikt z nas nie jest nieomylny, więc warto zobaczyć, co myślą inni. Te inne spojrzenia można znaleźć w mediach biznesowych. To działa i w branżach i na rynkach finansowych i kapitałowych i w startupach i w ocenie koniunktury w skali makro. Podejmowanie trafnych decyzji wymaga dobrej orientacji w otaczającej rzeczywistości, a ona wymaga nie tylko oparcia się na dobrych źródłach danych, ale też na różnorodnych źródłach. A w mediach biznesowych właśnie w tym się specjalizujemy – w pokazywaniu różnych punktów widzenia.

Okres pandemii to czas, który ma gigantyczny wpływ na polską i światową gospodarkę, a co za tym idzie również na portfele konsumentów oraz inwestorów. Czy właściwe „tłumaczenie pandemii” i jej nieoczywistych konsekwencji ekonomicznych może pokazać siłę mediów biznesowych?

Tak. Każdy, kto ponosi odpowiedzialność za swoich pracowników, firmę którą zarządza, w jakiejś części za los swoich dostawców i odbiorców, powinien mieć oczy szeroko otwarte i wyostrzony zmysł przewidywania. Nie podejmiemy decyzji biznesowych za naszych widzów, ale codziennie dajemy im materiał do przetworzenia na decyzje.

Żyjemy w erze obrazu – coraz więcej wiadomości przyswajanych jest poprzez grafiki, wykresy. Czy można pokusić się o stwierdzenie, że telewizja biznesowa ma dzisiaj przewagę np. nad gazetą biznesową lub internetowym portalem zajmującym się tą tematyką?

Bardzo mocno wierzę w coś, co po angielsku nazywane jest “coopetition”, w komplementarność firm działających na rynku. Pokazujemy rzeczy bardzo szybko, niemalże w momencie, kiedy się dzieją. Nasze dynamiczne wykresy, mapy nastrojów inwestorów, pokazywane w kontekście rozmów wykresy historyczne opisują rzeczywistość, która istnieje w czasie teraźniejszym. Media o mniejszej częstotliwości publikacji mają przewagą w postaci dłuższego horyzontu refleksji, szerszego spojrzenia na kontekst. W sumie, razem, tworzymy ekosystem informacyjny, który pozwala na podejmowanie racjonalnych decyzji, opartych na danych.

Internet jest w szczególnej sytuacji, bo może być trochę tym, czym telewizja z racji online'owego, cyfrowego charakteru i tym czym miesięcznik, bo może pozwolić sobie na luksus publikowania wtedy, kiedy ta publikacja dojrzeje. My w BIZNES24, jak w każdej telewizji informacyjnej, musimy być gotowi każdego dnia. Ale za to wykonujemy pracę polegającą na zebraniu informacji i ich zaprezentowaniu w sposób nie wymagający aktywnego poszukiwania, podczas gdy podstawowym modelem dla Internetu jest proces pochylania się nad klawiaturą lub ekranem smartfona i wyszukiwanie informacji.

Konwergencja mediów to proces, który obserwujemy od dłuższego czasu. Czy Pańskim zdaniem jest to jedyny kierunek dla mediów tradycyjnych, aby rozwijać się w kontekście coraz bardziej cyfrowej rzeczywistości?

To, co nazywamy konwergencją mediów można śmiało odczarować i uznać za proces multiplikacji kanałów dotarcia do odbiorców. Nowe technologie - nowe możliwości. W takich warunkach w każdej branży dochodzi do walki o prymat w wykorzystaniu tych nowych technologii, walki o to, kto będzie z nowych możliwości umiał najlepiej skorzystać. Powstanie BIZNES24 było możliwe między innymi dzięki temu, że technologie dojrzewając stają się tanie, amatorskie stają się profesjonalnymi a profesjonalne tanieją, żeby przetrwać. W wyniku tych zjawisk pojawiają się drobni gracze, adresujący ofertę do niszowych grup odbiorców, ale to nie oznacza, że nie będzie miejsca dla tradycyjnych graczy z ich dużymi grupami masowych odbiorców. Kino nie zabiło teatru, telewizja nie zbiła kina, trochę zmienił się rozkład rentowności między nimi. Ale z pewnością wszyscy będą eksperymentować ze wszystkim. Ostatnio nawet Netflix zapowiedział ofertę ramówki układanej jak w telewizji, udostępnił swoje zasoby w telewizjach kablowych, bo jednak fajne filmy najfajniej ogląda się z kanapy – zupełnie jak telewizję biznesową.

Telewizja BIZNES24 oraz portal www.wiadomoscihandlowe.pl będą współpracować i wspólnie realizować cotygodniowy magazyn. Co mogą zyskać na tym widzowie telewizji BIZNES24?

Widzowie zyskają wspaniałą okazję, żeby poszerzyć spojrzenie na biznes, wejść głębiej w funkcjonowanie branży, z którą każdy człowiek najczęściej się styka – w handel detaliczny. Od niego zależy nasze życie, bo to handel detaliczny jest tym, dzięki któremu napełniamy lodówki, nie marzniemy w zimie i nie jest nam gorąco latem. A mając Wiadomości Handlowe za partnera, jesteśmy pewni, że zapraszając naszych widzów przed telewizory, będziemy oferować treści najwyższej jakości merytorycznej.

>> Wiadomości Handlowe połączyły siły z telewizją BIZNES24. Kliknij tutaj, aby poznać nasz projekt i obejrzeć pierwszy odcinek nowego programu! <<

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także