29.03.2017/15:06

Rynek dobrze „wywarzony”, czyli ile wart jest segment piwowarstwa rzemieślniczego w Polsce

Jak podaje brewersofeurope.eu spożycie piwa w Polsce w 2015 na osobę, wyniosło 98 litrów. 3 na 4 dorosłych Polaków przyznaje, że ten trunek kupuje przynajmniej kilka razy w roku. Wysoka konsumpcja wpływa na rozwój gałęzi browarów regionalnych i rzemieślniczych, które z roku na rok zwiększają swoje udziały w rynku. Obecnie co pięćdziesiąte piwo kupione nad Wisłą pochodzi z małego, lokalnego zakładu.

Polska branża browarnicza posiada rozwinięte technologie produkcyjne pozwalające na wytwarzanie trunków na światowym poziomie. Jednocześnie dogodne uwarunkowania kulturowe czynią rodzimy rynek jednym z największych w Europie, zarówno pod względem produkcji, jak i spożycia. Wielkość podaży piwa w naszym kraju jest trzecią największą na Starym Kontynencie. Wyprzedzają nas jedynie Niemcy i Wielka Brytania. Konsumpcja per capita w 2015 wyniosła 98 litrów rocznie, co plasuje nas wśród najwyższych wyników w całym zestawieniu. W badaniu KPMG aż 73% dorosłych respondentów wskazało, że po piwo sięga przynajmniej kilkukrotnie w ciągu roku, co daje niemal 23 mln aktywnych klientów. Według szacunków wartość całego segmentu wynosi ok. 15 mld złotych. Rynek browarniczy w Polsce – w ujęciu ilościowym – jest już nasycony. Trudno spodziewać się skokowego wzrostu spożycia w najbliższych latach. Za to konsumenci coraz bardziej otwierają się na nowe rodzaje piw, co nie umyka uwadze producentów. Jak podaje firma doradcza KPMG, aż 71% browarów wskazuje innowacyjność i jakość produkcji jako czynniki, które będą miały największy wpływ w przyszłości.

Konsumenci stawiają na jakość

– Podwyższenie jakości oferowanych produktów wiąże się bezpośrednio ze zwiększeniem świadomości i kompetencji klienta. Konsumenci piwa w Polsce stają się coraz bardziej wymagający. Wciąż poszukują nowych smaków, są otwarci na nowości. Szansę tę wykorzystały lokalne browary, które wyszły z bogatą i różnorodną ofertą. Nowy trend daje szanse małym producentom na zwiększenie sprzedaży swoich alkoholi – mówi Mateusz Puślecki z Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych (PSPD).

Według szacunków PSPD obecnie co pięćdziesiąte kupowane w Polsce piwo pochodzi z regionalnej produkcji. Tylko w ostatnim roku na rynek trafiło ponad 1500 nowych browarów pochodzących z rzemieślniczych warzelni, a szacuje się, że w tym roku liczba premier będzie jeszcze większa.

Ile wart jest polski rynek piw kraftowych?

Od kilku lat w różnych częściach globu obserwuje się dynamiczny wzrost znaczenia piw rzemieślniczych w gospodarkach różnych państw. Największym rynkiem browarniczym są Stany Zjednoczone. Jak donosi Brewers Association, tylko na przestrzeni ostatnich siedmiu lat małe warzelnie podwoiły swoją wartość przełamując barierę 12% udziałów w branży. W Australii od 2003 roku segment piw kraftowych cechuje się nieprzerwanym wzrostem oscylującym wokół 13% w skali roku.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.