Sieci handlowe wchodzą do mieszkań. Najlepsze koncepty opracowały Biedronka i Żabka
Sieci handlowe poszukują więc alternatyw, rozszerzając swoją dotychczasową strategię ekspansji o najem lokali w parterach budynków mieszkalnych. Są to głównie sklepy typu convenience, ale także sieci dyskontowe, czy operatorzy z branży gastronomicznej oraz usługowej, dla których szczególnie istotny jest fakt bycia blisko klienta. Justyna Małysko i Karolina Nitowska ekspertki firmy Colliers International, komentują trend w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.
W na polskim rynku powstaje coraz więcej projektów budowlanych łączących kilka rożnych funkcji, które pozwalają zaspokoić jednocześnie kilka obszarów życia klientów. W jakim kierunku będzie postępował rozwój tego obiektów? Na zachodzie widzimy, że np. sieci handlowe inwestują w kompleksy mieszkaniowe, a nawet budynki użyteczności publicznej.
Justyna Małysko, ekspert w Dziale Powierzchni Handlowych w Colliers International: Projekty łączące kilka funkcji, m.in. mieszkania, biura, handel, usługi, kultura i rozrywkę, to tzw. projekty mixed-use. Powstają zazwyczaj w wyniku rewitalizacji istniejącej części miasta, w otoczeniu osiedli mieszkaniowych. Inną formą integracji konceptów jest tworzenie nowej tkanki miejskiej, której przykładem jest miasteczko Wilanów w Warszawie.
Obiekty mixed-use są to miejsca „life stylowe”, które mają tętnić życiem zarówno w ciągu dnia, jak i wieczorami. Mają zaspokajać potrzeby zarówno osób pracujących w tych kompleksach, jak i mieszkających w pobliżu. Aby to zrealizować, w strategii najmu zakłada się najemców, takich jak: siłownie, sklepy spożywcze, restauracje i kawiarnie (nie tylko sieciowe), usługi beauty czy przychodnie medyczne.
Ponadto, w niektórych inwestycjach można znaleźć miejsca przeznaczone na rozrywkę i wydarzenia kulturalne, jak koncerty czy wystawy. Mieszkania w takich obiektach są doskonałym produktem inwestycyjnym.
W Warszawie już oddano do użytku pierwsze projekty typu mixed-use - Konesera, Elektrownię Powiśle, Moje Miejsce, w budowie zaś mamy Browary Warszawskie. Na rynku nieruchomości dużo mówi się o planowanym wielofunkcyjnym kompleksie Towarowa 22, który oprócz funkcji handlowej, mieszkaniowej i biurowej, dostarczy mieszkańcom tereny zielone, obiekty o charakterze kulturalno-rozrywkowym, obejmie również rewitalizację przedwojennej części ul. Wroniej, nad którą powstanie szklany dach.
Według nas ten trend będzie się utrzymywał. W całej Polsce istnieje wiele obiektów do rewitalizacji, w których można stworzyć wyjątkowe i klimatyczne miejsca. Naszym zdaniem kolejnym etapem rozwoju projektów mixed-use będzie powstawanie tego typu nieruchomości w największych miastach regionalnych.
Czy operatorzy handlowi będą skłonni częściej niż dotychczas inwestować w projekty mieszkaniowo-handlowe?
Karolina Nitowska, ekspert w Dziale Powierzchni Handlowych w Colliers International: Trend ten jest już obecny w Polsce. Rynek centrów handlowych staje się coraz bardziej nasycony, a liczba atrakcyjnych lokalizacji maleje. Sieci handlowe poszukują więc alternatyw, rozszerzając swoją dotychczasową strategię ekspansji o najem lokali w parterach budynków mieszkalnych. Są to głównie sklepy typu convenience (Żabka, Carrefour Express – przyp. red.), z branży gastronomicznej oraz usługowej, dla których szczególnie istotny jest fakt bycia blisko klienta. Przykładem najemcy, który stworzył koncept pod lokalizacje tego typu jest Empik - rozwija sklepy pod szyldem Papiernik by Empik w osiedlach mieszkaniowych.
2 komentarze
-
22.01.2020
Najpierw wchodzą do mieszkań a później będą je przywłaszczać
Złodzieje. Oddajcie ludziom pieniądze -
22.01.2020
Mieszkanie przy żabkach to żadna przyjemność - w nagrodę masz co noc
wyjącą żulernie pod oknami