02.08.2017/13:00

Sieci handlowe widzą potencjał rozwoju marek własnych w kategoriach kasz i makaronu

Moda na kuchnię śródziemnomorską trwa w najlepsze. Z danych GUS wynika, że nieustającą popularnością cieszą się ryby oraz makarony. Te ostatnie, są obecnie jednym z najczęstszych dodatków do dań. Niemal połowa Polaków spożywa makaron nawet kilka razy w tygodniu. Producenci oraz sieci handlowe cieszą się z rosnącego popytu i wierzą w jeszcze lepsze czasy dla branży. Do łask wracają również jadalne nasiona zbóż, czyli popularne kasze.

Trend ten jest ciekawy, gdyż spożycie artykułów zbożowych w gospodarstwach domowych w XXI wieku spada, przy czym najbardziej widoczne jest to w przypadku pieczywa i mąki.

Według ekspertów Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas na tym tle pozytywnie wyróżnia się makaron, pizza oraz w ostatnich latach kasza – jedyne kategorie w grupie produktów zbożowych, które zanotowały wzrost zakupów.

Wartość rynku makaronu i klusek w Polsce wg sprzedaży w 2015 r. wyniosła 3,55 mld zł (raport Canadean) a do końca 2018 roku ma wzrosnąć do 4 mld zł, co odpowiadać będzie ponad 280 milionom kg sprzedanych makaronów i klusek. Obecnie przeciętny Polak zjada ponad 4 kg makaronów rocznie. Co prawda wciąż daleko nam do Włochów, którzy jedzą ich około 28 kg rocznie, jednak producenci już zacierają ręce w związku z rosnącym popytem.

Również kasze przeżywają swój renesans. Konsumenci cenią je szczególnie za wartości odżywcze. Przykładowo, kasza jęczmienna, najczęściej goszcząca na polskich stołach, jest źródłem witaminy A, E i K oraz manganu, selenu, magnezu, żelaza, cynku, posiada wysokie dawki witamin z grupy B – w szczególności B1, B2 i B6.

Producenci cieszą się z rosnących zysków ze sprzedaży makaronów, klusek i kasz, natomiast między sieciami spożywczymi trwa walka o konsumentów. Dużą rolę odgrywa kryterium ceny, nic więc dziwnego, że część sieci decyduje się na wprowadzanie marek własnych, pozwalających na sprzedaż produktów w atrakcyjnych cenach. Klienci zauważyli, że nie warto przepłacać, bo jakość jaką ma marka własna w ich sieci jest równie doceniana przez konsumentów jak wyroby znanych producentów.

Firma Bellini Capital sprawdziła jak wygląda rywalizacja cenowa pomiędzy najpopularniejszymi polskimi sieciami handlowymi w kategorii makaronów (wybór padł na najpopularniejsze świderki) oraz kasz jęczmiennych w wybranych sklepach? W przypadku makaronów wyróżniają się ceny produktów marek Tesco Value oraz O!, dostępnej w Top Markecie. Top Market oferuje makaron w cenie 99 groszy za 400g, podkreślając przy tym, że wszystkie produkty O! produkowane są w Polsce z najwyższej jakości składników. Tesco Value, jedna z najpopularniejszych w Europie marek własnych oferuje makaron w cenie 1,19zł za 500g. Zaraz za nimi uplasowała się marka własna Auchan z ceną 1,05zł za 400g. Warto zwrócić uwagę, że produkty dostępne w sieciach Żabka i Fresh Market, czyli makarony Sorenti, jako jedyne z zestawienia nie są markami własnymi. W przypadku kasz jaglanych najkorzystniejsza cenowo jest oferta Top Marketu – kasza O! kosztuje jedynie 1,09zł/400g. Za jej plecami uplasował się Aldi z marką Dobre Plony i ceną 1,5zł/400g, natomiast na trzecim miejscu znalazła się kasza Lewiatana, kosztująca 1,69zł za 400 gramów.

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.