21.01.2019/11:21

Sprzedaż w grudniu w sklepach małoformatowych wzrosła rok do roku o 4,5 proc.

Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych (o powierzchni do 300 mkw.) była w grudniu 2018 r. o 4,5 proc. wyższa, niż w tym samym miesiącu rok wcześniej - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR. W tym czasie liczba transakcji spadła jednak o 2,5 proc.

Co istotne, w porównaniu z listopadem 2018 r., łączne obroty placówek małego formatu były w grudniu wyższe o 8,6 proc.

- Duży wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm to oczywiście zasługa większych wydatków w okresie przedświątecznym. Sklepy małoformatowe nie są najpopularniejszym miejscem do robienia dużych, świątecznych zakupów, ale nawet tu w grudniu zachowania zakupowe konsumentów są silnie powiązane z bożonarodzeniowymi tradycjami, a później z zabawą sylwestrową - tłumaczy Polska Izba Handlu.

Organizacja zauważa, że to właśnie w tym miesiącu szczyt sprzedaży osiąga większość kategorii kulinarnych (jak np. przyprawy czy tłuszcze) oraz słodyczy, szczególnie tych prezentowych - w grudniu 2018 r. wydatki na praliny były o 80 proc. wyższe niż w listopadzie, a sprzedaż figurek zwiększyła się o 160 proc.

- Stałym punktem na liście z przedświątecznymi zakupami są również produkty potrzebne do przygotowania słodkich wypieków. W ostatnim miesiącu liczba paragonów, na których pojawiły się różnego rodzaju dodatki do ciast (proszki, aromaty, polewy czy dekoracje) była dwa razy wyższa niż w listopadzie. Więcej klientów włożyło też do koszyka kakao (wzrost o 50 proc.), mąkę, cukier, a także ciasta w proszku (liczba transakcji z tą kategorią była o 70 proc. wyższa niż w listopadzie) - czytamy w komunikacie PIH.

Grudzień to także czas żniw dla producentów alkoholi mocnych i win. Przed świętami wyraźnie rosną wydatki na wódki, głównie czyste (w grudniu wartość ich sprzedaży była o 20 proc. wyższa niż w listopadzie), whisky (wzrost o 50 proc.), a także wina stołowe. Bardzo ważna dla kategorii alkoholowych jest też zwykle końcówka roku – w br. w Sylwestra wódki pojawiały się na co dziewiątym koszyku i odpowiadały za 14 proc. obrotów sklepów małoformatowych. Hitem sylwestrowych paragonów było też oczywiście wino musujące, po które sięgał w tym dniu co piętnasty klient.
 
Jak pokazują dane CMR i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2018 r. średnia wartość koszyka zakupowego w sklepach małoformatowych wynosiła 16,7 zł, o 7 proc. więcej niż rok temu i o 12 proc. więcej niż w listopadzie. Średnia wartość transakcji rośnie zwykle przed świętami, kiedy do koszyków trafia więcej produktów, a klienci częściej sięgają po większe opakowania i towary z wyższej półki cenowej, w tym droższe alkohole. Tak też było w tym roku – tuż przed świętami oraz w Sylwestra średnia wartość produktów znajdujących się na jednym paragonie przekraczała 20 zł.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.