28.05.2019/11:57

Szymon Mordasiewicz z GfK na KRFMCG: To dobry moment na inwestycje w cyfrowe innowacje

Cyfrowa transformacja w różnym stopniu wpływa na poszczególne formaty sklepów. Najmocniej widać ją w sieciach sklepów dyskontowych i convenience. Są też formaty, na które wpływa ona tylko w niewielkim stopniu lub wcale – wynika z wypowiedzi Szymona Mordasiewicza, commercial director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK, podczas debaty „Wyzwania i szanse. Future retail disruption” na 12. edycji Kongresu Rynku FMCG.

Ekspert wskazał, że na rynku mamy z jednej strony bardzo zaawansowane technologicznie i wciąż dynamicznie się rozwijające dyskonty, z drugiej zaś przechodzące cyfrową transformację sklepy convenience, takie jak Żabka. - To dobry moment, żeby inwestować w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Dzięki nim można wyprzedzić konkurencję – zaznaczył Szymon Mordasiewicz. Zasugerował przy tym, że wdrażanie innowacji mogłoby poprawić pozycję tracących udziały w rynku sklepów niesieciowych.

Cyfryzacja to temat istotny również dla segmentu hipermarketów. – Decyzja o wprowadzeniu zasady „digital first” pozwoliła Carrefourowi wybić się na tle innych sieci hipermarketów, które zanotowały spadki. Jest to jednak tylko rozwiązanie tymczasowe. Aby zapewnić sobie stabilny rozwój w kolejnych latach Carrefour, jak również pozostali gracze, będzie potrzebował jakiegoś nowego rozwiązania, które zwiększy atrakcyjność formatu hipermarketów w oczach konsumentów – podkreślił commercial director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK.

Zapytany o transformację cyfrową w sklepach formatu proximity, takich jak Dino, Szymon Mordasiewicz zauważył, że na razie ich strategia opiera się na innych, bardziej podstawowych elementach, jakkolwiek przyjdzie moment, kiedy będą musiały wprowadzać innowacje, żeby wyróżnić się na rynku.

W trakcie debaty, ekspert GfK zaznaczył także, że detaliści powinni zachować uważność, bo może zdarzyć się tak, że to nie oni, ale ktoś inny rozwiąże palące problemy branży spożywczej. Tę rolę może odegrać sektor e-commerce. Jeśli tak się stanie, a operatorom sklepów internetowych uda się skrócić czas dostaw oraz przekonać konsumentów do zamawiania produktów świeżych online, to rynek e-grocery będzie zabierał klientów tradycyjnym sklepom.

Podsumowując debatę Szymon Mordasiewicz zaznaczył, że aktualnym trendem, który powinni uwzględnić operatorzy bez względu na format sklepów, w jakim działają, jest dbałość o środowisko i zrównoważony rozwój. – To temat ultraważny dla konsumenta – ocenił ekspert.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.