28.06.2015/13:58

Transakcje bezgotówkowe okiem praktyka

Wszystkie statystyki wskazują, że Polacy coraz chętniej płacą za zakupy bezgotówkowo. Przybywa osób, które w ogóle nie noszą przy sobie pieniędzy. Sklepy muszą się dostosować do tych zmian – mówi w rozmowie z „WH” Janusz Kulesza, wiceprezes PSS Społem Białystok.

13Kiedy sklep zasługuje na miano nowoczesnego?

Nowoczesny sklep to taki, w którym klient czuje się, najogólniej mówiąc, komfortowo. Taki, w którym wszystkie produkty może szybko odnaleźć dzięki temu, że są one właściwie ułożone na półkach. Wygodny jest także sklep, w którym klient sam decyduje, w jaki sposób płaci za zakupy – kartą, gotówką czy za pomocą urządzenia mobilnego. Nowoczesny sklep oferuje znacznie więcej niż tylko bogaty asortyment wysokiej jakości artykułów świeżych w atrakcyjnych cenach. To miejsce, w którym można załatwić sprawy do niedawna wymagające odwiedzania wielu innych placówek i instytucji. Przykładowo, dzięki współpracy z firmą Polskie ePłatności w sklepach należących do PSS Społem Białystok można opłacić rachunki, doładować telefon komórkowy lub wypłacić gotówkę przy kasie. Rozwiązania te wprowadziliśmy w odpowiedzi na oczekiwania klientów. Kupujący chętniej odwiedzają te miejsca, w których mogą załatwić kilka rzeczy naraz.

Sporo sklepów wiejskich wciąż jakoś sobie radzi bez terminalu. Czy ich właścicielom uchodzi na sucho, że nie idą z duchem czasu?

Kwestia czasu, kiedy i one będą musiały ten terminal wprowadzić. Wszystkie statystyki wskazują, że Polacy coraz chętniej płacą za zakupy bezgotówkowo. Przybywa osób, które w ogóle nie noszą przy sobie gotówki. Sklepy muszą się dostosować do tych zmian. Na podstawie własnych doświadczeń możemy powiedzieć, że terminal zwiększa obroty. Klienci, którzy idą do sklepu z odliczoną kwotą kupują tylko tyle, na ile wystarczy im w danym momencie pieniędzy. Jeśli mogą uregulować płatności kartą, częściej decydują się na zakupy, których nie planowali – np. ze względu na atrakcyjną promocję cenową. Przede wszystkim jednak, w czasach gdy praktycznie każdy ma kartę płatniczą, nawet mniejsze placówki muszą liczyć się z odpływem klientów spowodowanym brakiem terminalu oraz z utratą potencjalnego dodatkowego zarobku. Klienci co prawda nie pójdą do konkurencji, jeśli ta jest oddalona o kilka lub kilkanaście kilometrów, ale jeżeli nie mają przy sobie gotówki, w ogóle zrezygnują z zakupów. Ma to szczególne znaczenie w miejscach oddalonych od oddziałów banków, bankomatów czy urzędów pocztowych. Właściciele małych sklepów zwykle prowadzą swój biznes w sposób rozsądny. Jestem przekonany, że już niedługo zdecydują się na terminale płatnicze, bo sami zrozumieją, że to się opłaca.

Mówi się, że obsługa transakcji gotówkowych sporo kosztuje. Zgodzi się Pan z tym argumentem?

To prawda, w przypadku większych sieci handlowych obsługa transakcji gotówkowych jest poważnym kosztem. PSS Społem Białystok posiadają 33 placówki, w tym aż 12 supermarketów, 17 sklepów spożywczych i 4 sklepy przemysłowe, więc stanowią dobry przykład tego, że akceptacja kart się opłaca. W każdym ze sklepów sieci gotówka musi być pod koniec określonego okresu rozliczeniowego dokładnie podliczona, zabezpieczona i przekazana specjalistycznej firmie konwojującej. Podczas liczenia mogą występować pomyłki, bo mylić się jest rzeczą ludzką, a transport pieniędzy, w związku z wymogami bezpieczeństwa, jest kosztowny. Obsługa gotówki faktycznie kosztuje, i to niemało. Płatności bezgotówkowe są szybsze, wygodniejsze, bezpieczniejsze i tańsze w obsłudze.





101_separator

Dobry moment na wprowadzenie płatności bezgotówkowych



Terminal płatniczy stał się dziś niezbędny praktycznie w każdym punkcie handlowo­‑usługowym. Narodowy Bank Polski już w grudniu 2013 roku informował, że ponad połowa konsumentów woli płacić kartą niż gotówką. Dzisiaj te statystyki zapewne jeszcze bardziej przemawiają za realizacją płatności za zakupy bezgotówkowo. Teraz dla właścicieli i zarządzających punktami handlowymi jest chyba najlepszy moment, aby rozpocząć przygodę z tego typu płatnościami. Koszty akceptacji transakcji bezgotówkowych bardzo spadły, a oferta agentów rozliczeniowych jest coraz ciekawsza. Ponadto pojawiają się akcje, takie jak chociażby „Warto kartą”, przygotowana przez Polskie ePłatności razem z MasterCard, producentem terminali Ingenico oraz Bankiem BPH, dzięki której przedsiębiorcy mogą bezpłatnie testować mobilne terminale zbliżeniowe (mPOS­‑y) lub kupić je w promocyjnej cenie. Wydaje się, że jedynym powodem, który może jeszcze powstrzymywać właściciela punktu handlowo­‑usługowego od akceptacji płatności elektronicznych, jest to, że po prostu nie wie, ile korzyści niesie ze sobą obrót bezgotówkowy. Dlatego, między innymi dzięki akcji „Kartą się opłaca”, zorganizowanej wspólnie ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców, staramy się edukować, jak wygodna i opłacalna może być zamiana gotówki na plastik lub telefon.

101_separator



Wiadomości Handlowe, Nr 6 - 7  (145), Czerwiec - Lipiec 2015

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.