03.05.2020/21:01

Trzy scenariusze wpływu pandemii COVID-19 na polski rynek centrów handlowych [RAPORT]

Powrót centrów handlowych do wyników sprzed pandemii COVID-19 może być długotrwały, a obawy dotyczące nawrotu epidemii w kolejnych miesiącach mogą spowodować zmiany nawyków konsumenckich, skutkując trwałym zmniejszeniem liczby klientów – wynika z raportu Deloitte "Wpływ pandemii COVID-19 na polski rynek centrów handlowych".

Według Deloitte wynikający z ograniczeń wprowadzonych podczas pandemii wzrost bezrobocia lub zmniejszenie poziomu wynagrodzeń doprowadzi do obniżenia siły nabywczej, a w konsekwencji może spowodować spadek obrotów w centrach handlowych.

Jednocześnie czasowe ograniczenie możliwości handlu w kanale tradycyjnym wraz z kryzysem gospodarczym powiązanym z epidemią może doprowadzić do istotnego pogorszenia sytuacji finansowej części najemców, czego skutkiem może być upadłość bądź likwidacja mniej rentownych sklepów i zwiększenie wskaźnika niewynajętej powierzchni. Dodatkowo poszukiwanie przez najemców alternatywy do tradycyjnych kanałów sprzedaży przyspieszy trwający w ostatnich latach rozwój sektora e-commerce w Polsce, powodując przeniesienie części handlu do kanałów elektronicznych. 

Pomimo relatywnie krótkiego okresu, ograniczenie działalności centrów handlowych będzie miało wpływ na cały sektor handlu detalicznego, chociaż aktualnie nikt nie jest w stanie ocenić skali oraz trwałości tych zmian. Niemniej jednak centra handlowe, zwłaszcza w mniejszych miastach, będą w dalszym ciągu pełnić funkcję lokalizacji, gdzie można dokonać zakupu różnego rodzaju towarów oraz korzystać z różnego rodzaju rozrywek (np. kina, restauracje).

Warty podkreślenia jest również fakt, że funkcjonowanie części najemców w mniejszych miastach uzależnione jest od istnienia centrum handlowego działającego jak katalizator handlu na danym obszarze. Powyższe czynniki będą miały zatem wpływ zarówno na sytuację finansową właścicieli centrów handlowych i najemców, jak również banków i innych instytucji finansujących ten rynek.

Z uwagi na niepewność dotyczącą dalszego rozwoju pandemii oraz jej wpływu na działalność centrów handlowych, analiza wpływu COVID-19 na wyniki centrów handlowych została zasymulowana w trzech scenariuszach: w scenariuszu optymistycznym, scenariuszu umiarkowanym, scenariuszu pesymistycznym. 

W senariuszu optymistycznym założono zamknięcie centrów handlowych do końca kwietnia 2020 roku oraz stopniowy powrót konsumentów do centrów handlowych, przekładający się na wzrost przychodów z tytułu czynszu do poziomu zbliżonego do 2019 roku do maja 2021 roku.

W scenariuszu umiarkowanym założono zamknięcie centrów handlowych do końca kwietnia 2020 roku oraz stopniowy powrót konsumentów do centrów handlowych, przekładający się na wzrost przychodów z tytułu czynszu do poziomu zbliżonego do 2019 roku do grudnia 2021 roku.

W scenariuszu pesymistycznym założono zamknięcie centrów handlowych do końca kwietnia 2020 roku oraz wystąpienie II fali pandemii skutkującej zamknięciem centrów handlowych w okresie wrzesień – październik 2020 roku. W kolejnych miesiącach założono stopniowy powrót konsumentów do centrów handlowych, przekładający się na wzrost przychodów z tytułu czynszu do poziomu zbliżonego do 2019 roku do maja 2022 roku.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.