18.12.2018/12:50

Tylko co piąty Polak nie wyrzuci po świętach nadmiaru kupionej żywności

Co roku w Polsce marnuje się około 9 mln ton żywności, a zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to okres szczególnie temu sprzyjający. Jak wynika z najnowszych badań, ponad 27 proc. Polaków wyrzuci w czasie świąt ponad 1 kg jedzenia. Mimo że mamy potencjał do niemarnowania, bo aż 70 proc. z nas dba o drugie życie toreb prezentowych, to wciąż uczymy się gospodarności przy naszych świątecznych stołach.

Wg badania Tesco Polska prawie połowa Polaków (48 proc.) przy okazji świąt Bożego Narodzenia ma poczucie, że marnuje pieniądze na nietrafione prezenty i zbyt dużą ilość kupowanego jedzenia. Około 40 proc. respondentów przyznaje, że miewa problem z nadmiarem kupionych produktów spożywczych. Z opinią „zdarza mi się wyrzucać nadmiar jedzenia” zgadza się 40,2 proc. Polaków, a aż 18,5 proc. nie ma w tej kwestii zdania, co może wskazywać na potrzebę większej refleksji i przyjrzenia się swojej świątecznej gospodarności w kuchni.

Dodatkowo ponad 60 proc. Polaków deklaruje, iż gdyby umiało, chętnie wykorzystałoby nadmiar świątecznego jedzenia do przygotowania innych potraw. Innym pozytywem jest ponowne wykorzystywanie opakowań. 74,6 proc. ankietowanych nie wyrzuca torebek prezentowych, chcąc skorzystać z nich w przyszłości.

Co dziesiąty Polak szacuje, iż po świętach w jego gospodarstwie domowym zmarnuje się aż ponad 2 kg produktów. Kolejne 17,1 proc. ankietowanych szacuje skalę marnowania na pomiędzy 1 a 2 kilogramy, zaś tylko 21,9 proc. Polaków twierdzi, że w ich gospodarstwach domowych przy okazji świąt zupełnie nic się nie marnuje.

Na świecie marnuje się rocznie 1,3 mln ton żywności, natomiast w samej UE 88 mln ton. Wg raportu Banków Żywności najwięcej odpadów produkują konsumenci (53 proc.) jednak swój udział mają w tym producenci czy dystrybutorzy.

Walka z marnowaniem żywności stała się zatem jednym z priorytetów Tesco. Kluczowym programem firmy w obszarze niemarnowania żywności jest przekazywanie nadwyżek żywności ze swoich sklepów do lokalnych Banków Żywności oraz innych organizacji społecznych. Aktualnie 270 sklepów regularnie przekazuje żywność dla potrzebujących.

Tesco Polska rozpoczęło przekazywanie nadwyżek żywności jako pierwsza sieć handlowa w kraju, wyznaczając tym samym wzór dla innych firm z branży. Tesco włącza się również w akcje przedświątecznych zbiórek produktów dla najbardziej potrzebujących – w czasie ostatniej prowadzonej na przełomie listopada i grudnia 2018 r. w ponad 300 sklepach w całej Polsce zebrano około 113 ton żywności.

Dodatkowo Tesco Polska wprowadziło do swojej oferty produkty „Perfectly Imperfect” – pełnowartościowe, spełniające wszelkie wymagania jakościowe warzywa i owoce, których wygląd może nieco odbiegać od ideału. Takie produkty mogły być wcześniej wyrzucane przez producentów ze względu na niestandardowy kształt lub rozmiar.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.