30.11.2018/09:45

UOKiK kontroluje PKN Orlen. Ceny były sztucznie zaniżane przed wyborami samorządowymi?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy koncern PKN Orlen nie zaniżał sztucznie cen w okresie bezpośrednio przed tegorocznymi wyborami samorządowym. Postępowanie jest efektem interpelacji złożonej w Sejmie przez posłanki Aldonę Młyńczak i Zofię Czernow z Platformy Obywatelskiej.

- W odniesieniu do podejrzeń o wystąpieniu nieprawidłowości na rynku paliw w październiku br., UOKiK poinformował, że obecnie prowadzona jest wstępna analiza cen hurtowych i detalicznych oferowanych przez PKN Orlen, mająca na celu stwierdzenie czy stosowana jest praktyka zaniżania marży oraz ewentualnie czy czas jej trwania skutkuje efektem wykluczenia - odpisał na interpelację Tomasz Dąbrowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii.

Jak podkreślił Dąbrowski, w październiku br. odnotowano znaczny wzrost cen hurtowych oleju napędowego, zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. Było to spowodowane wzrastającymi cenami ropy naftowej, ale również zaburzeniami w podaży oleju napędowego w Europie, do których przyczyniły się skumulowane postoje w europejskich rafineriach oraz spadek poziomu wody na rzece Ren, który w znaczący sposób ograniczył możliwość transportu paliw, co w efekcie przełożyło się na uwolnienie zapasów interwencyjnych w Niemczech i Austrii.

- Polskie ceny detaliczne oleju napędowego również rosły w październiku br., jednakże wolniej, w porównaniu do cen hurtowych. Analizując na bieżąco ceny hurtowe i detaliczne, można zauważyć, że ceny hurtowe oleju napędowego były wyższe, co przekładało się na ujemne marże sprzedawców detalicznych. Niemniej jednak należy pamiętać, że z reguły detaliczny rynek paliw z opóźnieniem reaguje na zmiany w cenach hurtowych - wyjaśnia Dąbrowski.

I dodaje: - Z analizy dostępnych danych wynika, że nagły wzrost cen hurtowych oleju napędowego na początku października przełożył się na znacznie wyższe ceny detaliczne w drugiej połowie miesiąca. W listopadzie br. cena hurtowa oleju napędowego systematycznie spada, co jednocześnie nie przekłada się na spadki cen detalicznych tego paliwa. Ponadto, oficjalne ceny hurtowe przedstawiane na bieżąco przez hurtowników często są wyższe niż finalne wartości nawiązanych transakcji pomiędzy hurtownikiem a sprzedawcą detalicznym, co również pozytywnie wpływa na wysokość marży dystrybucyjnej.

Przedstawiciel Ministerstwa Energii zauważył, że postępowanie UOKiK podobne do obecnego zostało już raz przeprowadzone, w 2011 r. Zaistniało wówczas podejrzenie, że Orlen "stosował praktyki zaniżania marży polegającej na utrzymywaniu pomiędzy hurtowymi cenami sprzedaży benzyn i oleju napędowego oferowanym przedsiębiorcom działającym na lokalnych rynkach detalicznej sprzedaży benzyny i oleju napędowego a cenami detalicznymi sprzedaży tych produktów przez PKN Orlen, różnicy niewystarczającej do pokrycia kosztów prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej benzyn i oleju napędowego". UOKiK zakończył postępowanie w czerwcu 2012 r., nie stwierdzając naruszenia prawa konkurencji.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.