17.01.2017/05:27

Marek Niechciał, prezes UOKiK: Wykorzystywanie przewagi kontraktowej jest nieuczciwe

- Próbowaliśmy oszacować skalę możliwych problemów na podstawie ustawy o nieuczciwej konkurencji, ale tam wygląda to nieco inaczej – wystąpienie na drogę sądową oznacza w praktyce zerwanie relacji biznesowych. Zatem procesują się głównie te firmy, które już kończą współpracę. Gdyby pierwsza ustawa działała doskonale, to ta nowa nie byłaby potrzebna - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

(…)

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystaniu przewagi kontraktowej nadaje UOKiK nowe uprawnienia. To urząd będzie miał za zadanie eliminować z rynku nieuczciwe praktyki. Czy jesteście państwo na to przygotowani?

Musimy być, ponieważ nieprawidłowości na pewno się pojawią. Nie wiemy tylko, jak duża będzie ich skala. Osobiście życzyłbym sobie tego, aby nie było żadnych skarg. Oznaczałoby to, że ustawa zadziałała jak należy. Jeśli relacje pomiędzy producentami żywności gotowej i przetworzonej będą dobre, to nikt do nas ze skargą nie przyjdzie. Świat nie jest jednak idealny, więc prawdopodobnie spotkamy się z różnymi zarzutami ze strony przedsiębiorstw. Próbowaliśmy oszacować skalę możliwych problemów na podstawie ustawy o nieuczciwej konkurencji, ale tam wygląda to nieco inaczej – wystąpienie na drogę sądową oznacza w praktyce zerwanie relacji biznesowych. Zatem procesują się głównie te firmy, które już kończą współpracę. Gdyby pierwsza ustawa działała doskonale, to ta nowa nie byłaby potrzebna. Przyjrzeliśmy się orzecznictwu oraz działaniom podmiotów dominujących na rynku i wyciągnęliśmy wnioski. Pierwszy rok od wejścia ustawy w życie będzie czasem na jej weryfikację oraz ewentualne poprawki.

Czy powstanie dodatkowy wydział UOKiK zajmujący się nadzorowaniem nowego projektu? Sposób jego finansowania przez dłuższy czas stał pod znakiem zapytania? UOKiK szacował, że potrzebuje rocznie ok. 3,5 mln zł na realizację zadań wynikających z nowych zadań, czy dzisiaj urząd ma zapewnione finansowanie?

Szacowaliśmy, że przy kilkuset sprawach rocznie potrzebowalibyśmy dodatkowych 100-120 osób, ale złożyliśmy wniosek o 40. Nic z tego nie wyszło, natomiast w trakcie prac nad budżetem postanowiono przeznaczyć na ten cel 1,5 mln zł, co pozwoli nam to zatrudnić dodatkowych kilkanaście osób. Przy tak małej liczbie pracowników nie ma sensu tworzenie nowego departamentu, tym bardziej, że i tak musiałby on wywodzić się z już istniejącej komórki antymonopolowej. Jeżeli natomiast okaże się, że skarg mamy nie 30 a 500, zawnioskujemy o dodatkowe środki, zanim zostanie uchwalony budżet na rok 2018. Uzasadnione i dobrze rozpatrzone skargi powinny ułatwić nam uzyskanie dalszych funduszy na ten projekt.

Niektórzy przedsiębiorcy mają obawy o efektywność i ewentualne opóźnienia w  rozpatrywaniu spodziewanych skarg, jeżeli nie zostanie do tego celu powołany osobny, specjalistyczny zespół.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.