18.05.2021/14:36

UOKiK wziął pod lupę politykę rabatową 19 dużych sieci handlowych. Do jakich wniosków doszedł i czy posypią się kolejne kary?

Czy czasy kiedy detaliczni giganci mogli do woli wykorzystywać swoją pozycję w negocjacjach z dostawcami odejdą w zapomnienie? Jak układ sił na drogeryjnym rynku zmieni pojawienie się na nim kolejnego dużego gracza? Co sklepy mogą zrobić z żywnością, której termin przydatności do spożycia dobiega końca? Kiedy stosując monitoring w placówkach handlowych łamiemy prawo? Jak zachować się, gdy do sklepu wtargnie złodziej? Czy pracownik ochrony może wylegitymować klienta i przeszukać jego torbę? – to niewielka część pytań, na które odpowiedzi znajdziecie w najnowszym wydaniu „Wiadomości Handlowych”. W numerze zamieszczamy też obszerny raport poświęcony produktom nabiałowym, bez których żaden sklep nie może funkcjonować. Podpowiadamy jak zarządzać stoiskiem z serami. Przyglądamy się cenom warzyw i owoców. Wyjaśniamy też czym jest tzw. dark store i dlaczego handel się zieleni inwestując w odnawialne źródła energii. W dołączonym do tego wydania poradniku z cyklu Akademia WH, odsłaniamy wszystkie sekrety franczyzy i zamieszczamy przegląd wiodących sieci działających w tej formule. 

Szef UOKiK jeńców nie bierze – gigantyczna kara dla właściciela Biedronki to dopiero początek. Urząd antymonopolowy uważnie przygląda się relacjom między sieciami handlowymi a ich dostawcami i sygnalizuje, że albo detaliści zaniechają podejrzanych praktyk, albo muszą się liczyć z konsekwencjami.

Dyskont w wersji convenience – duńska sieć Netto otworzyła w Szczecinie przy ul. Śląskiej testowy sklep w małym formacie. Placówka ma około 400 mkw. i stawia na „wygodny” asortyment oraz na produkty świeże. W ramach testów powstanie kilka tego typu sklepów. Czyżby dyskonty rzucały wyzwanie Żabce…

Drogeryjny gigant wchodzi do Polski – jeden z największych europejskich graczy na rynku drogeryjnym, niemiecka sieć DM, zadebiutuje na polskim rynku. Czy ma szansę przełamać hegemonię niemieckiego konkurenta, sieci Rossmann?

Bruksela szykuje sektorowi spożywczemu rewolucję – w 2030 roku w całej Wspólnocie jedna czwarta pól ma być przeznaczona pod uprawy ekologiczne. Efekt? Konsumenci i przetwórcy żywności muszą przygotować się na drożyznę, a handel na duże problemy, np. natury logistycznej.

Przeceny i oddawanie zamiast marnowania – w odbiorze żywności ze sklepów wyspecjalizowały się dwie organizacje pożytku publicznego: Federacja Polskich Banków Żywności i Caritas Polska. Łącznie w 2020 roku trafiło do nich ponad 20 tys. ton produktów z około 3,3 tys. sklepów. Sieci mają też jednak inne pomysły na to, żeby unikać marnowania żywności.

Uszczelnioną ustawę trudniej obejść – wpływy do budżetu państwa z tytułu pobieranej przez sklepy i hurtownie od klientów tzw. opłaty recyklingowej – wliczanej w cenę nabywanych przez klientów toreb foliowych – wyniosły w ub.r. około 176,5 mln zł. To dwa razy więcej niż w 2019 roku, ale aż pięciokrotnie mniej niż szacował rząd.

Monitoring w sklepie, czyli nie wszystkie chwyty dozwolone – stosowanie monitoringu wizyjnego w obiektach handlowych jest szeroko rozpowszechnione i co do zasady dopuszczalne przepisami. Ważne jest jednak, aby taki monitoring stosować w sposób właściwy, gdyż możliwe jest w tym zakresie naruszenie norm prawnych.

Polak nie lubi, kiedy „sklepowy cieć” mu rozkazuje – rozmowa z Pawłem Bilko, prezesem Polskiego Stowarzyszenia Pracowników Ochrony o tym, co mieści się w kompetencjach ochroniarza, ile się mu obecnie płaci i jacy ludzie trafiają do tego zawodu.

Czarne sklepy chcą się zadomowić w Polsce – czy sklepy spożywcze, do których nie mogą wchodzić klienci, mogą zarabiać? Tak, jeśli są tzw. czarnymi sklepami, czyli w praktyce magazynami realizującymi zamówienia złożone przez internet.

Przejdź do eKiosku

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zapraszamy do lektury. Mamy nadzieję, że zebrane przez nas informacje będą przydatne w Waszej codziennej pracy. Zachęcamy – piszcie do nas, informujcie, co dzieje się w Waszych firmach, sklepach, jak radzicie sobie z obecną sytuacją. Wszystkie kontakty do nas znajdziecie na portalu wiadomoscihandlowe.pl w zakładce redakcja. Możecie także kontaktować się z nami przez fanpage na FB, za pomocą konta na LinkedIn oraz poprzez Twittera.

Jeśli chcecie, Drodzy Czytelnicy, na stałe otrzymywać informacje o nowościach produktowych, trendach, zmianach, istotnych dla branży wydarzeniach – zapiszcie się do newslettera. Bądźcie zdrowi!


REDAKCJA „Wiadomości Handlowych”

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także