26.06.2020/10:22

W czasie pandemii marki własne rosną szybciej niż marki producentów

Okres pandemii przyspieszył wzrost spożywczych marek własnych. Powody mogą być różne: dostępność produktów, zmiana kanałów sprzedaży, poszukiwanie niższej ceny.

Produkty brandowe notują w czasie pandemii wzrosty 7% w marcu, 6% w maju, jednak segmentem, który w tym czasie przyspieszył znacznie bardziej są marki własne. – Ze wzrostu 6%, jaki marki własne notowały przed pandemią, obserwujemy wzrosty po 13% i 16% w marcu i w maju – mówi Konrad Wacławik, Client Team Manager Retailer Services podczas webinaru „Branża FMCG po burzy. Jak nawigować w nowej rzeczywistości i przygotować się na kolejną falę?”.

Jego zdaniem rosnąca popularność marek własnych podczas pandemii jest związana z tym, że sprzedaż przesuwała się w tych okresach do kanałów gdzie marki własne mają mocną pozycję. – Jeśli spojrzymy na przykład kategorii kosmetyczno-chemicznej, widzimy trend, że marki własne poradziły sobie lepiej od marca do kwietnia. To jest związane z tym, że marki własne w tych kategoriach są bardzo silne. Chodzi np. o papier toaletowy, chusteczki czy mydło – czyli kategorie bardzo potrzebne w czasie pandemii – mówi ekspert. 

Z danych Nielsena wynika także, że podczas zakupów pandemicznych, kiedy często klienci sklepów zaopatrują się na zapas, tak naprawdę wszystkie marki rosną – zarówno te z czołówki i te z dalszych pozycji. Reguła obowiązująca podczas pandemii jest taka, że w kategoriach charakteryzujących się zwiększonym popytem wszystkie marki zyskują, natomiast w kategoriach ze zmniejszonym popytem tracą wszyscy gracze – zarówno topowi jak i mali.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Esso 27.06.2020

    pytanie na ile większa dostępność marki własnej w sklepie versus dostępność produktów markowych wpłynęła na to że sprzedaż urosła. Stawiam że marki zewnętrzne szybciej się skończyły niż marki własne a sieci szybciej potrafiły uzupełniać marki własne niż kupować od dostawców którzy mieli przejściowe problemy z ich dostępnością

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.