23.01.2019/10:58

Zakaz handlu bije w wyniki sieci Lewiatan. Władze firmy: Potrzebne są korekty w ustawie ograniczającej handel

Polska Sieć Handlowa Lewiatan zamknęła rok 2018 dobrymi wynikami, jednak wolniejszym tempem wzrostu sprzedaży niż w poprzedzających dwóch latach. Szacunkowe obroty sieci wyniosły 12,5 mld zł, tj. 9 proc. wzrostu do ub. r. W ujęciu LfL obrót detaliczny wzrósł o ponad 3,2 proc., a liczba zrzeszanych sklepów przekroczyła 3200.

Jak podkreślają władze Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan w poprzednich dwóch latach przyrastały rokrocznie o około 11 proc. Lekkie spowolnienie dynamiki wzrostu w 2018 r. wynika głównie z wejścia w życie ustawy o zakazie handlu w niedzielę. Ustawa, która tylko w ubiegłym roku zmniejszyła liczbę dni handlowych o 21, to zdecydowanie najważniejszy czynnik wywierający wpływ na działalność branży handlowej w poprzednich 12 miesiącach.

Ustawa w zasadniczy sposób wpłynęła na rozwój handlu detalicznego i kondycję firm handlowych w Polsce. Zdaniem Wojciecha Kruszewskiego prezesa zarządu Lewiatan Holding nie zostały osiągnięte intencje ustawodawcy o ochronie małych i średnich sklepów. Jak wskazuje, wprowadzone regulacje mają ważny walor prospołeczny, jednak w aspekcie biznesowym okazały się korzystne głównie dla największych sieci dyskontowych i przede wszystkim stacji paliw.

– Ustawa w obecnym kształcie wymaga pilnych korekt oraz doprecyzowania zastosowanych w niej określeń. Ogromna liczba placówek detalicznych została wyłączona z zakazu, co narusza zasady uczciwej konkurencji oraz umożliwia, a nawet zachęca, do łatwego omijania zapisów Ustawy, czego przykładem są tysiące sklepów spożywczych, udających placówki pocztowe, czy supermarkety na dworcach – komentuje prezes Wojciech Kruszewski.

– Ograniczenie handlu w niedziele spowodowało spadki obrotów, a utracone przychody w wolne od handlu niedziele nie są w pełni rekompensowane wzrostem sprzedaży w piątki, soboty, czy poniedziałki. Szacujemy, że w przypadku większych sklepów dodatkowe obroty z tych dni rekompensują zaledwie około 50% dotychczasowej sprzedaży w niedziele – dodaje prezes Kruszewski.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan to jedna z najdłużej funkcjonujących i najbardziej rozpoznawalnych marek franczyzowych na polskim rynku, która w tym roku obchodzić będzie jubileusz 25-lecia działalności. Obecnie na terenie całej Polski zrzesza około 3.209 placówek handlowych. Wśród nich jest około 430 supermarketów (powyżej 300 mkw.), ponad 1800 dużych sklepów, około 900 placówek średniej wielkości oraz mniej niż 40 małych sklepów. Łączne obroty, które w 2018 roku przekroczyły 12,5 mld zł, stawiają Sieć w ścisłej czołówce organizacji handlowych w Polsce.

Dodaj komentarz

5 komentarzy

  • gija888 24.01.2019

    A my na osiedlu w Sędziszowie mamy Lewiatana i jest to dobry sklep. Oferta cenowa dużo lepsza niż w Delikatesach Centrum czy Orzechu. Personel bardzo uprzejmy i grzeczny. Pewnie że nie wszystko mają najtańsze ale za to świeże. Bardzo dobrze sprawują się z ofertą marki własnej, kupuję mąkę, olej i czekolady i są naprawdę super. Jedyna wada to mało personelu na sklepie.

  • @ 24.01.2019

    Opowiadacie bzdury , albo najlepiej sami poprowadzcie sklep i posmakujcie jaki to dobry chlebek.......

  • Ilka 24.01.2019

    Może niech podniosą pensję pracownikom, skoro tacy bogaci. Bo z tego co wiem to pracownicy zarabiają marne grosze.

  • Mak 23.01.2019

    Po prostu prawda

  • Georg 23.01.2019

    W Bytomiu na Arki Bozka jest Lewiatan. Ceny takie ze czasami po jedna rzecz warto wsiasc do auta i podjechac do Biedronki.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.