23.08.2017/12:40

Znamy szczegóły decyzji Komisji Europejskiej ws. podatku handlowego!

Niezgodne z prawem unijnym faworyzowanie przedsiębiorców małych i polskich oraz działających w systemie franczyzowym, kosztem dużych, zagranicznych firm i przedsiębiorstw działających w modelu holdingowym oraz potencjalne zakłócenie konkurencji - to główne zarzuty Komisji Europejskiej skierowane pod adresem polskiego podatku od sprzedaży detalicznej, sformułowane w decyzji KE z 30 czerwca br. Poznaliśmy pełną treść tej decyzji i argumentację Brukseli.

Jak czytamy w liczącej 19 stron decyzji KE, podatek handlowy uznany został przez Komisję za pomoc państwa niezgodną z rynkiem wewnętrznym UE, wprowadzoną w życie w sposób naruszający Traktat o funkcjonowaniu UE. Komisja Europejska zobowiązała nasz kraj do "anulowania wszystkich dotychczas niezrealizowanych wypłat pomocy w ramach środka". Na wykonanie decyzji KE Polska dostała cztery miesiące (licząc od daty notyfikacji). Dodatkowo na polskie władze nałożony został obowiązek informowania na bieżąco KE o wszystkich podjętych i planowanych działaniach w kierunku wykonania decyzji podpisanej przez Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji w Komisji Europejskiej .

Polska takie działania już podjęła. Rząd konsultuje aktualnie projekt kolejnej (już drugiej) nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Projekt zakłada przesunięcie faktycznego momentu wejścia w życie daniny z 1 stycznia 2018 r. (taką datę zapisano w poprzedniej nowelizacji) na 1 stycznia 2019 r.

Warto zastanowić się, czy taka nowelizacja przepisów będzie prawidłowym wykonaniem decyzji KE. Decyzja ta teoretycznie zobowiązała bowiem Polskę do całkowitej, bezterminowej rezygnacji z poboru podatku (w jego obecnym kształcie), a nie do odroczenia wejścia w życie niezgodnych z prawem unijnym przepisów o kolejny rok. Z takim tokiem rozumowania nie zgadza się jednak Radosław Piekarz, doradca podatkowy i partner w kancelarii A&RT.

- Wydaje mi się, że zawieszenie funkcjonowania ustawy jest poprawne pod względem legislacyjnym i takie rozwiązanie nie powinno budzić zastrzeżeń KE - komentuje Piekarz dla portalu wiadomoscihandlowe.pl. - Najważniejsze wymaganie, o którym mowa w decyzji KE, to zawieszenie wpłat podatku. Odroczenie startu stosowania ustawy realizuje ten warunek Komisji. Ponadto, trzeba mieć na względzie, że Polska wniosła skargę do TSUE i może się okazać, że polski podatek jest jednak zgodny z prawem UE. Stąd zawieszenie ustawy z wyraźnym terminem, który w każdej chwili może zostać przedłużony - dodaje ekspert.

Podatek nie na 500+

W decyzji z 30 czerwca Komisja Europejska mocno punktuje główne argumenty podnoszone dotychczas przez polskie władze, mające zdaniem Warszawy świadczyć o tym, że podatek handlowy jest zgodny z unijnym prawem. Dostało się nawet... programowi Rodzina 500+. Ustalając tzw. system odniesienia (to jeden z etapów analizy, czy środek pomocy państwa ma charakter selektywny) KE zaprzeczyła tezom strony polskiej, jakoby podatek handlowy miał służyć do finansowania wypłat z programu Rodzina 500+. Zdaniem Komisji, finansowania programu świadczeń wychowawczych nie można uznać za "zasadniczy cel" podatku od sprzedaży detalicznej.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Cc 24.08.2017

    A na pewno zgodne jest zasilanie potężnymi zastrzykami kasy po raz kolejny Grupy Schwarz- Lidlow i Kauflandow , na pewno zgodne były wszelkie opłaty za wejścia, haracze itp. kołchoz broni swoich interesów w polskiej kolonii i będzie wszystkie podatki blokował

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.