REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 03.10.2019)
Sklep sieci Delikatesy Alma w Węgrzcach pod Krakowem

Sklep sieci Delikatesy Alma w Węgrzcach pod Krakowem (materiały prasowe)

- Zmiany trendów konsumenckich powinny sprzyjać rozwojowi delikatesów franczyzowych - o mniejszych powierzchniach, bliżej domu; takich, których nie obejmie podatek handlowy. W przypadku wielkopowierzchniowych delikatesów, można spodziewać się zamykania sklepów nierentownych oraz zmniejszania istniejących powierzchni - zauważa w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Monika Woźniak, senior consultant Augeo Ventures.

REKLAMAEDENRED - eBook - Belka w artykułach (16-24.09.2019)

Koncept sieci sklepów delikatesowych przeżywa obecnie kryzys, o czym mogą świadczyć przykłady Almy, czy sieci Mini Europa. Inni operatorzy, jak chociażby Piotr i Paweł, mimo że ich placówki mają delikatesowy charakter, ocinają się tego formatu, podkreślając w komunikacji, że są supermarketem. Czy na koncept delikatesów nie ma już miejsca na polskim rynku?

To nie koncept delikatesów traci miejsce na rynku. Głównymi czynnikami, które powodują problemy z płynnością wśród wielu sieci sklepów, nie tylko delikatesowych, są deflacja i agresywna polityka cenowa największych graczy. Do tego błędy w zarządzaniu, niespójna strategia marketingowa, polityka cenowa, produktowa i komunikacja z rynkiem oraz ignorowanie trendów ekonomicznych oraz konsumenckich.

Jednym z problemów Almy są braki spójności komunikacji marketingowej. Konsumenci postrzegają Almę jako sklep drogi i ekskluzywny, co nie do końca jest zgodne z rzeczywistością. Porównanie koszyków cenowych Almy z konkurencją pokazuje, że ceny Almy są na poziomie Mili, Lewiatana, czy Carrefoura Express, a wybrane produkty są nawet tańsze niż w Biedronce czy Lidlu. Konsumenci, kierując się przekonaniem o wysokich cenach, często wybierają zakupy w dyskontach i supermarketach, w których mogą nabyć te same bądź podobne produkty.

Piotr i Paweł, oferując wiele delikatesowych produktów, znacznie lepiej dostosowuje się do warunków rynkowych. Wprowadził do oferty marki własne w niskich cenach, testuje koncept sklepów franczyzowych o mniejszych powierzchniach i zlokalizowanych bliżej domów klientów. Ponadto, współpracuje z innymi sieciami w zakresie zakupów, logistyki i promocji. Dzięki właściwej strategii asortymentowej oraz komunikacji z rynkiem, sklepy delikatesowe mogą znaleźć miejsce na rynku, których nie odbiorą im dyskonty, tak jak nie są w stanie zastąpić innych sklepów specjalistycznych. Przykładem prężnie rozwijających się delikatesów specjalistycznych są sklepy Organic Farma Zdrowia, oferujące ekologiczną  żywność, kosmetyki i środki czystości.

Jeszcze niedawno klienci delikatesów akceptowali wyższe ceny w zamian za wyższą jakość i duży wybór. Czy to nastawienie się zmieniło? Czy obecnie dominujące trendy konsumenckie nie sprzyjają delikatesom?

Większość trendów konsumenckich sprzyja delikatesom, co zauważyć można również w ofercie dyskontów, które wprowadzają do oferty żywność premium. Z badania GfK CAPIBUS z 2015 roku wynika, że cena wciąż jest najważniejszym kryterium branym pod uwagę podczas robienia zakupów, jednak w przypadku produktów, takich jak wędliny czy pieczywo, konsumenci są w stanie zapłacić wyższą cenę za lepszą jakość. Przewagą delikatesów nad dyskontami jest możliwość szybkiego i wygodnego zrobienia zakupów, co wynika z mniejszych kolejek. Ponadto, zwiększenie zainteresowania asortymentem delikatesowym wynika z obecnych trendów kulinarnych i chęci eksperymentowania w kuchni z produktami oryginalnymi, z różnych części świata, niedostępnych w zwykłych supermarketach i dyskontach. Co więcej, Polacy zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie oraz walory zdrowotne produktów - są gotowi płacić więcej za produkty ekologiczne i naturalne, których wybór w delikatesach jest szeroki.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 7

  • 5
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~krzyś 1 ponad rok temu

    W miejsce delikatesów często wchodzą sklepy z szeroko pojętą zdrową żywnością .... dodatkowo sprytny i wyedukowany Prosument nie da się nabrać na wyższe ceny w delikatesach za te same produkty lub marki które może kupić taniej w promocji w innych formatach ... delikatesy Alma działała pod prąd kilku trendom rynkowym (zakupy blisko i tanio) ... jeżeli tempo zmian na zewnątrz (rynek) jest większe niż wewnątrz firmy zbliża się koniec bo w handlu jest jeden szef i decydent to klient .... :) Firma usługowa musi być cały czas w trendzie albo lekko go wyprzedzać do zachowań konsumenckich, tu można coś zaproponować ale nie można nic narzucić Klientom .... :)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony