16.05.2024 / 13:02
StoryEditor

Wiemy, ile Żabka łoży do budżetu z tytułu podatków, składek i innych opłat

Podmioty z Grupy Żabka zasiliły budżet państwa w 2023 r. kwotą przekraczającą 400 mln zł. Żabka i jej franczyzobiorcy przyczynili się też do utrzymania 63 tys. miejsc pracy (fot. Notabene Studio)
Podmioty wchodzące w skład Grupy Żabka zapłaciły w minionym roku ponad 400 mln zł podatków, składek i innych opłat. Oznacza to, że wkład Żabki w polską gospodarkę z tego tytułu zmniejszył się w stosunku do roku ubiegłego i o ponad 12 proc.

W roku 2021 podmioty z Grupy Żabka zasiliły budżet państwa kwotą 281 mln zł z tytułu podatków, składek i innych opłat. W roku 2022 ta kwota była znacznie większa – wyniosła 481 mln zł.

W minionym roku co prawda wciąż była ona imponująca, ale wyniosła już "tylko” ponad 401 mln zł. Oznacza to spadek rok do roku o 12,5 proc. Lwia część z owych 401 milionów zasiliła budżet centralny. Do budżetów gmin, powiatów i województw trafiło z niej jedynie 13 proc.

Podatki i inne opłaty to jednak niejedyna składowa, na podstawie której liczy się całościowy wkład Grupy Żabka w polską gospodarkę.

Jednym ze wskaźników jest też tzw. wartość dodana, wytworzona przez Grupę i jej franczyzobiorców. Ta wartość w 2023 r. wyniosła 9,1 mld zł i była o 30 proc. wyższa niż w roku 2022, kiedy wynosiła ona 7 mld (w roku 2021 było to 5,3 mld zł). Oznacza to, że Grupa Żabka odpowiada za 0,3 proc. wartości dodanej powstałej w polskiej gospodarce.

Ile miejsc pracy utrzymuje Żabka i jej franczyzobiorcy?

Do tych dwóch wskaźników dochodzi także wpływ Grupy i jej franczyzobiorców na zatrudnienie. I tu Żabka także może się pochwalić wzrostem, ponieważ w 2023 r. organizacja (w tym franczyzobiorcy Żabki) przyczynili się do utrzymania 63 tys. miejsc pracy. W roku 2022 było ich 56,4 tys., czyli o 12 proc. mniej, a w roku 2021 – 45,4 tys.

Z miejscami pracy związany jest czwarty (ostatni) wskaźnik określający wpływ Grupy na polską gospodarkę, ponieważ wypłacone wynagrodzenia zwiększają dochody gospodarstw domowych.

I tak działalność prowadzona przez Grupę i jej franczyzobiorców miała w 2023 r. przełożyć się na dochody gospodarstw domowych w Polsce w łącznej wysokości 2,9 mld, co oznacza wzrost rok do roku o 31 proc., kiedy dochody te wynosiły 2,3 mld (w roku 2021 zostały one oszacowane na 1,69 mld zł).

24.03.2025 / 10:59
StoryEditor
GUS: W lutym 2025 r. mieliśmy do czynienia z ujemną dynamiką sprzedaży detalicznej. Jak kształtowała się sprzedaż żywności i napojów?
Ujemna dynamika sprzedaży detalicznej w lutym 25 r. (fot. Shutterstock)

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,5 proc. (wobec wzrostu o 6,1 proc. w lutym 2024 r.). W porównaniu ze styczniem 2025 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 6,0 proc.

W okresie styczeń-luty 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,0 proc. (wobec wzrostu o 4,6 proc. w analogicznym okresie 2024 r.)

Znaczący spadek sprzedaży detalicznej żywności i n...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.03.2025 / 09:45
StoryEditor
Galerie i centra handlowe z wyprzedażowym kłopotem. Konsumenci coraz bardziej idą w online
Polacy coraz częściej wolą zakupy online. Tracą na tym galerie i centra handlowe (fot. MondayNews)

Wyprzedażowy kłopot. Polacy lekko odpuścili galerie i centra handlowe. Coraz częściej wolą zakupy online - tak wynika z obserwacji zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w przeszło 710 tego typu placówkach.

Eksperci wymieniają głównych „winowajców” ww. sytuacji. Wyjaśniają, że Polacy wolą zaopatrywać się w dyskontach nieżywnościowych i uniwersalnych, które ostatnio rozwijają m.in. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28. marzec 2025 07:37