16.05.2024 / 13:02
StoryEditor

Wiemy, ile Żabka łoży do budżetu z tytułu podatków, składek i innych opłat

Podmioty z Grupy Żabka zasiliły budżet państwa w 2023 r. kwotą przekraczającą 400 mln zł. Żabka i jej franczyzobiorcy przyczynili się też do utrzymania 63 tys. miejsc pracy (fot. Notabene Studio)
Podmioty wchodzące w skład Grupy Żabka zapłaciły w minionym roku ponad 400 mln zł podatków, składek i innych opłat. Oznacza to, że wkład Żabki w polską gospodarkę z tego tytułu zmniejszył się w stosunku do roku ubiegłego i o ponad 12 proc.

W roku 2021 podmioty z Grupy Żabka zasiliły budżet państwa kwotą 281 mln zł z tytułu podatków, składek i innych opłat. W roku 2022 ta kwota była znacznie większa – wyniosła 481 mln zł.

W minionym roku co prawda wciąż była ona imponująca, ale wyniosła już "tylko” ponad 401 mln zł. Oznacza to spadek rok do roku o 12,5 proc. Lwia część z owych 401 milionów zasiliła budżet centralny. Do budżetów gmin, powiatów i województw trafiło z niej jedynie 13 proc.

Podatki i inne opłaty to jednak niejedyna składowa, na podstawie której liczy się całościowy wkład Grupy Żabka w polską gospodarkę.

Jednym ze wskaźników jest też tzw. wartość dodana, wytworzona przez Grupę i jej franczyzobiorców. Ta wartość w 2023 r. wyniosła 9,1 mld zł i była o 30 proc. wyższa niż w roku 2022, kiedy wynosiła ona 7 mld (w roku 2021 było to 5,3 mld zł). Oznacza to, że Grupa Żabka odpowiada za 0,3 proc. wartości dodanej powstałej w polskiej gospodarce.

Ile miejsc pracy utrzymuje Żabka i jej franczyzobiorcy?

Do tych dwóch wskaźników dochodzi także wpływ Grupy i jej franczyzobiorców na zatrudnienie. I tu Żabka także może się pochwalić wzrostem, ponieważ w 2023 r. organizacja (w tym franczyzobiorcy Żabki) przyczynili się do utrzymania 63 tys. miejsc pracy. W roku 2022 było ich 56,4 tys., czyli o 12 proc. mniej, a w roku 2021 – 45,4 tys.

Z miejscami pracy związany jest czwarty (ostatni) wskaźnik określający wpływ Grupy na polską gospodarkę, ponieważ wypłacone wynagrodzenia zwiększają dochody gospodarstw domowych.

I tak działalność prowadzona przez Grupę i jej franczyzobiorców miała w 2023 r. przełożyć się na dochody gospodarstw domowych w Polsce w łącznej wysokości 2,9 mld, co oznacza wzrost rok do roku o 31 proc., kiedy dochody te wynosiły 2,3 mld (w roku 2021 zostały one oszacowane na 1,69 mld zł).

24.10.2025 / 10:37
StoryEditor
Kto naprawdę decyduje o trasie i zarobkach kurierów? Wolt ujawnia działanie swoich algorytmów
Jak działa algorytm Wolt? Firma ujawnia kto naprawdę decyduje o trasie i zarobkach kurierów (fot. Shutterstock)

Decyzje związane z zamówieniami jedzenia w aplikacjach odbywają się w ułamku sekundy, jednak stoją za nimi złożone procesy przetwarzania danych. W najnowszym raporcie Algorithm Transparency Report 2025 Wolt przedstawia, jak jego systemy wpływają na zarobki kurierów, funkcjonowanie restauracji i komfort użytkowników aplikacji.

W 2024 roku partnerzy współpracujący z platformą wygenerowali ponad 5 miliardów euro sprzedaży, a 38 proc. restauracji pozyskało dzięki temu także nowych klientów w swoich lokal...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

27.10.2025 / 16:48
StoryEditor
Co kształtuje polski e-commerce? Chińczycy, marketplace’y i pokolenie Z rozdają karty. Krajowe platformy będą w odwrocie
Co kształtuje polski e-commerce? (fot. Adobestock)

Analiza firmy badawczej PMR Market Experts by Hume’s wynika, że w obecnym roku największymi trendami na polskim rynku e-commerce są rosnąca rola chińskich platform, transformacja modeli sprzedaży w stronę marketplace’ów oraz coraz większy wpływ pokolenia Z na zakupy online. Kanał cross-border już w 2025 roku przekroczy 7 proc. wartości rynku e-commerce w Polsce, a do 2030 roku jego udział może sięgnąć ponad 12 proc.

Jeszcze w 2024 roku sprzedaż transgraniczna odpowiadała za niespełna 7 proc. wartości polskiego rynku e-commerce. W tym roku tempo wzrostu tego segmentu wyraźnie przyspiesza, gł...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03. listopad 2025 17:52