13.06.2024 / 17:01
StoryEditor

Jest propozycja minimalnej płacy na przyszły rok. Czy przedsiębiorcy udźwigną podwyżkę?

Zgodnie z propozycją rządu płaca minimalna ma od 1 stycznia 2025 r. wzrosnąć do ponad 4,6 tys., brutto (fot. Shutterstock)
Rada Ministrów przedstawiła propozycje minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej, które mają obowiązywać w przyszłym oku. Szykuje się znacząca podwyżka już od 1 stycznia.

4626 zł brutto – tyle ma wynosić minimalne wynagrodzenie za praca od 1 stycznia 2025 r. To o 300 zł, czyli 7,2 proc. więcej niż przewiduje stawka, która będzie obowiązywać już wkrótce. 1 lipca tego roku wysokość najniższej krajowej wędruje z 4242 zł (obowiązujących od 1 stycznia br.) do 4300 zł brutto.

Z kolei minimalna stawka godzinowa w przypadku określonych umów cywilno-prawnych ma od początku przyszłego roku wynosić 30,20 zł brutto. Oznacza to, że będzie ona o prawie 3 zł wyższa od tej obowiązującej w pierwszej połowie i o ponad 2 zł, czyli 7 proc. wyższa od tej z drugiej połowy tego roku, kiedy wynosiły one odpowiednio 27,70 i 28,10 zł brutto. 

Ile osób skorzysta na podwyżce?

Podwyżka płacy minimalnej, której wysokość wyszła od szefowej resoru rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk i do których Rada Ministrów się przychyliła ma – zgodnie z szacunkami rządu – objąć ponad 3,1 mln pracownic i pracowników.

Dodajmy, że propozycje w tym zakresie zostaną teraz przestawione Radzie Dialogu Społecznego. Rząd zapowiedział, że przedłoży je temu organowi do 15 czerwca.

Handel mówi stanowcze "nie"

Propozycja podwyżek niewątpliwie cieszy pracowników. martwi jednak pracodawców, w tym tych z sektora handlu. Głos w ich imieniu już zabrała Polska Izba Handlu.

"Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od nowego roku. To obciążenie, którego nie udźwigną MŚP. Oprócz możliwego upadku tysięcy firm to ryzyko wzrostu inflacji" – stwierdził PIH we wpisie umieszczonym w mediach społecznościowych.

18.10.2024 / 10:23
StoryEditor
Zerowa akcyza na cydr coraz bliżej! Producenci będą mogli skuteczniej konkurować o klienta z zagranicznymi browarami
Do Sejmu trafił projekt ustawy mającej wprowadzić zerową akcyzę na cydr i perry, co ma doprowadzić do zwiększenia konkurencyjności tych produktów na sklepowej półce przede wszystkim względem piwa (fot. Łukasz Rawa)

Zerowa stawka akcyzy na cydr była obiecywana producentom już nie raz, ale wreszcie pojawiła się na nią realna szansa. 17 października w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy dotyczącej wyzerowania akcyzy na cydry i perry o zawartości alkoholu do 5 proc.

W opinii autor projektu ustawy zerującej akcyzę na cydr i perry, zmiany, o które apelują, byłyby swoistym kołem ratunkowym rzuconym zarówno polskim sadownikom, jak i produc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.10.2024 / 11:19
StoryEditor
Czarne chmury nad e-commerce? Wzrost ma nie być tak dynamiczny jak przewidywano
Wzrost e-commerce ma nie być tak dynamiczny jak przewidywano (fot. materiały prasowe)

Według ekspertów wyhamowuje wzrost na rynku handlu internetowego. W ostatnich latach obserwowane wzrosty były dwucyfrowe, jednak obecnie ten wzrost maleje. Co to znaczy dla rynku? Czy e-commerce ma czego się obawiać?

Eksperci Strategy& twierdzą, że polski rynek e-commerce doświadcza spadku przewidywanych poziomów wzrostu względem prognoz z 2022 roku. Spowolnienie gospodarcze i presja infl...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. październik 2024 01:58