18.05.2021 / 14:36
StoryEditor

UOKiK wziął pod lupę politykę rabatową 19 dużych sieci handlowych. Do jakich wniosków doszedł i czy posypią się kolejne kary?

Wiadomości Handlowe Maj (Wiadomości Handlowe)
Czy czasy kiedy detaliczni giganci mogli do woli wykorzystywać swoją pozycję w negocjacjach z dostawcami odejdą w zapomnienie? Jak układ sił na drogeryjnym rynku zmieni pojawienie się na nim kolejnego dużego gracza? Co sklepy mogą zrobić z żywnością, której termin przydatności do spożycia dobiega końca? Kiedy stosując monitoring w placówkach handlowych łamiemy prawo? Jak zachować się, gdy do sklepu wtargnie złodziej? Czy pracownik ochrony może wylegitymować klienta i przeszukać jego torbę? – to niewielka część pytań, na które odpowiedzi znajdziecie w najnowszym wydaniu „Wiadomości Handlowych”. W numerze zamieszczamy też obszerny raport poświęcony produktom nabiałowym, bez których żaden sklep nie może funkcjonować. Podpowiadamy jak zarządzać stoiskiem z serami. Przyglądamy się cenom warzyw i owoców. Wyjaśniamy też czym jest tzw. dark store i dlaczego handel się zieleni inwestując w odnawialne źródła energii. W dołączonym do tego wydania poradniku z cyklu Akademia WH, odsłaniamy wszystkie sekrety franczyzy i zamieszczamy przegląd wiodących sieci działających w tej formule. 

Szef UOKiK jeńców nie bierze – gigantyczna kara dla właściciela Biedronki to dopiero początek. Urząd antymonopolowy uważnie przygląda się relacjom między sieciami handlowymi a ich dostawcami i sygnalizuje, że albo detaliści zaniechają podejrzanych praktyk, albo muszą się liczyć z konsekwencjami.

Dyskont w wersji convenience – duńska sieć Netto otworzyła w Szczecinie przy ul. Śląskiej testowy sklep w małym formacie. Placówka ma około 400 mkw. i stawia na „wygodny” asortyment oraz na produkty świeże. W ramach testów powstanie kilka tego typu sklepów. Czyżby dyskonty rzucały wyzwanie Żabce…

Drogeryjny gigant wchodzi do Polski – jeden z największych europejskich graczy na rynku drogeryjnym, niemiecka sieć DM, zadebiutuje na polskim rynku. Czy ma szansę przełamać hegemonię niemieckiego konkurenta, sieci Rossmann?

Bruksela szykuje sektorowi spożywczemu rewolucję – w 2030 roku w całej Wspólnocie jedna czwarta pól ma być przeznaczona pod uprawy ekologiczne. Efekt? Konsumenci i przetwórcy żywności muszą przygotować się na drożyznę, a handel na duże problemy, np. natury logistycznej.

Przeceny i oddawanie zamiast marnowania – w odbiorze żywności ze sklepów wyspecjalizowały się dwie organizacje pożytku publicznego: Federacja Polskich Banków Żywności i Caritas Polska. Łącznie w 2020 roku trafiło do nich ponad 20 tys. ton produktów z około 3,3 tys. sklepów. Sieci mają też jednak inne pomysły na to, żeby unikać marnowania żywności.

Uszczelnioną ustawę trudniej obejść – wpływy do budżetu państwa z tytułu pobieranej przez sklepy i hurtownie od klientów tzw. opłaty recyklingowej – wliczanej w cenę nabywanych przez klientów toreb foliowych – wyniosły w ub.r. około 176,5 mln zł. To dwa razy więcej niż w 2019 roku, ale aż pięciokrotnie mniej niż szacował rząd.

Monitoring w sklepie, czyli nie wszystkie chwyty dozwolone – stosowanie monitoringu wizyjnego w obiektach handlowych jest szeroko rozpowszechnione i co do zasady dopuszczalne przepisami. Ważne jest jednak, aby taki monitoring stosować w sposób właściwy, gdyż możliwe jest w tym zakresie naruszenie norm prawnych.

Polak nie lubi, kiedy „sklepowy cieć” mu rozkazuje – rozmowa z Pawłem Bilko, prezesem Polskiego Stowarzyszenia Pracowników Ochrony o tym, co mieści się w kompetencjach ochroniarza, ile się mu obecnie płaci i jacy ludzie trafiają do tego zawodu.

Czarne sklepy chcą się zadomowić w Polsce – czy sklepy spożywcze, do których nie mogą wchodzić klienci, mogą zarabiać? Tak, jeśli są tzw. czarnymi sklepami, czyli w praktyce magazynami realizującymi zamówienia złożone przez internet.

Przejdź do eKiosku

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zapraszamy do lektury. Mamy nadzieję, że zebrane przez nas informacje będą przydatne w Waszej codziennej pracy. Zachęcamy – piszcie do nas, informujcie, co dzieje się w Waszych firmach, sklepach, jak radzicie sobie z obecną sytuacją. Wszystkie kontakty do nas znajdziecie na portalu wiadomoscihandlowe.pl w zakładce redakcja. Możecie także kontaktować się z nami przez fanpage na FB, za pomocą konta na LinkedIn oraz poprzez Twittera.

Jeśli chcecie, Drodzy Czytelnicy, na stałe otrzymywać informacje o nowościach produktowych, trendach, zmianach, istotnych dla branży wydarzeniach – zapiszcie się do newslettera. Bądźcie zdrowi!


REDAKCJA „Wiadomości Handlowych”

20.10.2025 / 12:04
StoryEditor
Nowa emisja akcji Tarczyńskiego. Spółka inwestuje w rozwój produkcji i innowacje surowcowe
Jacek Tarczyński, prezes Tarczyński S.A. (fot. materiały prasowe)

Grupa Tarczyński, znana z dominującej pozycji w segmencie kabanosów, rozpoczęła proces budowy księgi popytu na nowe akcje serii G. Środki pozyskane z emisji mają zostać przeznaczone na rozbudowę mocy produkcyjnych i rozwój projektów innowacyjnych.

Grupa Tarczyński rozpoczęła budowę księgi popytu (book-building) na nie więcej niż 2 mln nowo emitowanych akcji zwykłych serii G. Zakończenie procesu zaplanowano na 22 paździer...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

27.10.2025 / 10:41
StoryEditor
Konieczne jest nieustanne podważanie status quo produktu [WYWIAD]
Michał Lutostański, partner associate w Deloitte Strategy

Tak jak sklepom nie brakuje wyzwań, tak też producenci FMCG również nie mogą osiąść na laurach. Muszą oni reagować m.in. na wzrastające udziały marek własnych oraz starzejące się społeczeństwo. Jakie dziś są silniki wzrostu kategorii FMCG? Wymienia je Michał Lutostański, partner associate w portfolio Strategy w Deloitte.

Jakie największe wyzwania stoją dzisiaj przed markami FMCG?

Michał Lutostański, doktor nauk społecznych, partner associate w portfolio Strategy w Deloitte, prezes Polskiego T...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. październik 2025 21:01