21.06.2025 / 13:56
StoryEditor

W hurcie spada sprzedaż, ale mocno rosną zyski. Hurtownie spożywcze pod presją krótszych łańcuchów dostaw i integracji sklepów

Przychody firm zajmujących się sprzedażą hurtową żywności, napojów i wyrobów tytoniowych w I kw. 2025 r. pomimo wzrostu realnie spadły ze względu na utrzymującą się podwyższoną inflację. Eksperci wskazują jaka może być dla dystrybutorów II połowa br.?

Mimo spadku obrotów sytuacja finansowa hurtowni w I kw. 2025 r. uległa lekkiej poprawie względem I kw. 2024 r. Przychody branży obniżyły się o 2,2 proc. r/r (vs +4,3 proc. r/r w IV kw. 2024 r.), lecz zysk wzrósł o 49 proc. r/r. Mimo odnotowanej poprawy, rentowność branży kształtowała się wciąż na relatywnie niskim poziomie. Jak radzili sobie hurtownicy żywności, napojów i artykułów tytoniowych?

Hurt farmaceutyczny się opłaca

Jak informują analitycy PKO Banku Polskiego największy wpływ na spadki przychodów branży hurtowej miała dominująca grupa firm kwalifikowana jako “pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa”, obejmująca sprzedaż m.in. paliw, metali, rud metali, drewna, wyrobów chemicznych. Ten obszar branży hurtowej był odpowiedzialny za 27 proc. przychodów działu, a także za spadek przychodów o 7 proc. r/r, przy rentowności na poziomie 1,7 proc.

image

Szykuje się hurtowa megafuzja na rynku spożywczym w Polsce! Połączyć chcą się dwaj dystrybucyjni potentaci

Był to w dużej mierze efekt spadku cen. Jednak podmioty zajmujące się sprzedażą paliw oraz metali i rud metali odnotowały wyraźną poprawę wyniku wobec straty odnotowanej w I kw. 2024 r. 

Pozytywny wpływ na wyniki branży hurtowej miała firmy zajmujące się hurtową sprzedażą wyrobów farmaceutycznych i medycznych, która zanotowała wzrost zysków aż o 144 proc. r/r. 

Realna sprzedaż w hurcie spożywczym pod kreską

Jak wskazują analitycy PKO Banku Polskiego przychody firm zajmujących się sprzedażą hurtową żywności, napojów i wyrobów tytoniowych - a które generują 21 proc. przychodów w ramach sektora hurtu - wzrosły o 2,1 proc. r/r, co przy wyższej inflacji cen żywności wskazuje na spadek sprzedaży w ujęciu realnym – znalazło to potwierdzenie w rozczarowującej sprzedaży detalicznej żywności w I kw. 2025 r. 

image

Dostawcy i przetwórcy żywności w Polsce zadłużają się coraz bardziej. Handel czeka na spłatę ponad 100 mln zł

Badania koniunktury w handlu GUS wskazywały na zwiększoną (r/r) barierę popytu w I kw. 2025 r., zwłaszcza w obszarze handlu artykułów gospodarstwa domowego ogółem.

Niską dynamikę obrotów potwierdzają dane dotyczące sprzedaży hurtowej towarów – w okresie styczeń-kwiecień 2025 r. - która była niższa o 0,5 proc. r/r, mimo dobrych wyników sprzedaży hurtowej żywności i ożywienia w sprzedaży sprzętu AGD-RTV i artykułów użytku domowego. 

Gorsze wyniki sprzedaży r/r zanotowały hurtownie napojów, wyrobów tytoniowych, sprzętu telekomunikacyjnego oraz niewyspecjalizowane.

Czy hurtownie mogą liczyć na wzrost sprzedaży?

Zdaniem ekspertów PKO Banku Polskiego oczekiwany wzrost dochodów rozporządzalnych oraz spadające stopy procentowe mogą sprzyjać ożywieniu konsumpcji w drugiej połowie roku (oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych pozostają dobre), choć tempo tego procesu będzie ograniczać utrzymująca się ostrożność zakupowa i niepewność otoczenia ekonomicznego. Dotyczyć to może sprzedaży żywności, odzieży i artykułów wyposażenia mieszkań. 

image

Ta hurtownia spożywcza ma unikalny model biznesowy i odnosi ogromne sukcesy. Jaka strategia stoi za jej imponującym wzrostem? [GALERIA]

Stabilizacja w sektorze budownictwa mieszkaniowego i większy popyt sektora infrastrukturalnego i energetycznego (warunkowany tempem i efektywnością wydatkowania środków z KPO w 2025–2026) oddziaływać może w kierunku wzrostu sprzedaży artykułów budowlanych, chemicznych i metalowych. 

Jak wyglądają ryzyka dla branży hurtowej?

Czynnikami, które stanowią ryzyko dla funkcjonowania hurtu pozostają: wydłużające się opóźnienia płatności, prowadzące do niewypłacalności mniejszych podmiotów; skracanie łańcucha dostaw poprzez integrację producentów z kanałem detalicznym z pominięciem hurtu i usieciowienie handlu detalicznego pogarszające marże hurtowników - podsumowują analitycy PKO Banku Polskiego.

wiadomoscihandlowe.pl
07.12.2025 / 08:48
StoryEditor
Republika chce rzucić wyzwanie Allegro. Właśnie uruchomiła swój marketplace
Kawa z logo TV Republika (fot. Fot. Sklep Gazety Polskiej)

Telewizja Republika wchodzi na rynek e-commerce. Właściciele stacji uruchomili platformę Goryla.pl, na której chcą są sprzedawać produkty innych merchantów.

Portal Wirtualne Media poinformował, że platforma wystartowała 1 grudnia z ofertą 500 produktów, które jak twierdzi stacja, ma odpowiadać na potrzeby klientów w okresie przedśw...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.12.2025 / 12:51
StoryEditor
Alkohol tylko spod lady. Sprzedaż bezwitrynowa trunków obejmie wszystkie sklepy?
Alkohol tylko spod lady. Sprzedaż bezwitrynowa alkoholu obejmie wszystkie sklepy? (fot. Canva)

Jedna z organizacji biznesowych proponuje wprowadzenie sprzedaży bezwitrynowej alkoholu w handlu detalicznym. Ma to ograniczyć problem zakupu alkoholu pod wpływem impulsu. Na czym ma polegać sprzedaż bezwitrynowa alkoholu?

W artykule przeczytasz:

  • POPiHN chce wprowadzenia sprzedaży bezwitrynowej alkoholu w całym handlu
  • Rząd planuje zaostrzyć politykę dotyczącą promocji i sprzedaży alkoholu
  • Na czym ma polegać sprzedaż bezwitrynowa alkoholu w sklepach?
  • Większa ekspozycja to wzrost impulsywnych zakupów alkoholu
  • Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw – spór w rządzie?

POPiHN chce wprowadzenia sprzedaży bezwitrynowej alkoholu w całym handlu

Na początku grudnia 2025 r. w Sejmie odbył się Okrągły Stół, poświęcony kształtowi polityki alkoholowej w Polsce, który zorganizowała Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR). W trakcie dyskusji Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) zaprezentowała propozycję wprowadzenia sprzedaży bezwitrynowej alkoholu. Co istotne, nowy standard ekspozycji trunków miałby dotyczyć całego handlu detalicznego, a nie jedynie stacji paliw.

Dr Leszek Wiwała, prezes POPiHN, podkreśla, że skuteczna polityka alkoholowa nie może polegać na selektywnych zakazach, lecz na działaniach, które zmniejszają presję impulsów i bodźców zakupowych.

Rząd planuje zaostrzyć politykę dotyczącą promocji i sprzedaży alkoholu

Ten pomysł to reakcja na propozycje Ministerstwa Zdrowia dotyczące zaostrzenia polityki dotyczącej promocji i sprzedaży alkoholu. Przypomnijmy, że rząd w przesłanym do konsultacji projekcie ustawy proponuje m.in. wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 77% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. grudzień 2025 16:15