21.06.2025 / 13:56
StoryEditor

W hurcie spada sprzedaż, ale mocno rosną zyski. Hurtownie spożywcze pod presją krótszych łańcuchów dostaw i integracji sklepów

Przychody firm zajmujących się sprzedażą hurtową żywności, napojów i wyrobów tytoniowych w I kw. 2025 r. pomimo wzrostu realnie spadły ze względu na utrzymującą się podwyższoną inflację. Eksperci wskazują jaka może być dla dystrybutorów II połowa br.?

Mimo spadku obrotów sytuacja finansowa hurtowni w I kw. 2025 r. uległa lekkiej poprawie względem I kw. 2024 r. Przychody branży obniżyły się o 2,2 proc. r/r (vs +4,3 proc. r/r w IV kw. 2024 r.), lecz zysk wzrósł o 49 proc. r/r. Mimo odnotowanej poprawy, rentowność branży kształtowała się wciąż na relatywnie niskim poziomie. Jak radzili sobie hurtownicy żywności, napojów i artykułów tytoniowych?

Hurt farmaceutyczny się opłaca

Jak informują analitycy PKO Banku Polskiego największy wpływ na spadki przychodów branży hurtowej miała dominująca grupa firm kwalifikowana jako “pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa”, obejmująca sprzedaż m.in. paliw, metali, rud metali, drewna, wyrobów chemicznych. Ten obszar branży hurtowej był odpowiedzialny za 27 proc. przychodów działu, a także za spadek przychodów o 7 proc. r/r, przy rentowności na poziomie 1,7 proc.

image

Szykuje się hurtowa megafuzja na rynku spożywczym w Polsce! Połączyć chcą się dwaj dystrybucyjni potentaci

Był to w dużej mierze efekt spadku cen. Jednak podmioty zajmujące się sprzedażą paliw oraz metali i rud metali odnotowały wyraźną poprawę wyniku wobec straty odnotowanej w I kw. 2024 r. 

Pozytywny wpływ na wyniki branży hurtowej miała firmy zajmujące się hurtową sprzedażą wyrobów farmaceutycznych i medycznych, która zanotowała wzrost zysków aż o 144 proc. r/r. 

Realna sprzedaż w hurcie spożywczym pod kreską

Jak wskazują analitycy PKO Banku Polskiego przychody firm zajmujących się sprzedażą hurtową żywności, napojów i wyrobów tytoniowych - a które generują 21 proc. przychodów w ramach sektora hurtu - wzrosły o 2,1 proc. r/r, co przy wyższej inflacji cen żywności wskazuje na spadek sprzedaży w ujęciu realnym – znalazło to potwierdzenie w rozczarowującej sprzedaży detalicznej żywności w I kw. 2025 r. 

image

Dostawcy i przetwórcy żywności w Polsce zadłużają się coraz bardziej. Handel czeka na spłatę ponad 100 mln zł

Badania koniunktury w handlu GUS wskazywały na zwiększoną (r/r) barierę popytu w I kw. 2025 r., zwłaszcza w obszarze handlu artykułów gospodarstwa domowego ogółem.

Niską dynamikę obrotów potwierdzają dane dotyczące sprzedaży hurtowej towarów – w okresie styczeń-kwiecień 2025 r. - która była niższa o 0,5 proc. r/r, mimo dobrych wyników sprzedaży hurtowej żywności i ożywienia w sprzedaży sprzętu AGD-RTV i artykułów użytku domowego. 

Gorsze wyniki sprzedaży r/r zanotowały hurtownie napojów, wyrobów tytoniowych, sprzętu telekomunikacyjnego oraz niewyspecjalizowane.

Czy hurtownie mogą liczyć na wzrost sprzedaży?

Zdaniem ekspertów PKO Banku Polskiego oczekiwany wzrost dochodów rozporządzalnych oraz spadające stopy procentowe mogą sprzyjać ożywieniu konsumpcji w drugiej połowie roku (oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych pozostają dobre), choć tempo tego procesu będzie ograniczać utrzymująca się ostrożność zakupowa i niepewność otoczenia ekonomicznego. Dotyczyć to może sprzedaży żywności, odzieży i artykułów wyposażenia mieszkań. 

image

Ta hurtownia spożywcza ma unikalny model biznesowy i odnosi ogromne sukcesy. Jaka strategia stoi za jej imponującym wzrostem? [GALERIA]

Stabilizacja w sektorze budownictwa mieszkaniowego i większy popyt sektora infrastrukturalnego i energetycznego (warunkowany tempem i efektywnością wydatkowania środków z KPO w 2025–2026) oddziaływać może w kierunku wzrostu sprzedaży artykułów budowlanych, chemicznych i metalowych. 

Jak wyglądają ryzyka dla branży hurtowej?

Czynnikami, które stanowią ryzyko dla funkcjonowania hurtu pozostają: wydłużające się opóźnienia płatności, prowadzące do niewypłacalności mniejszych podmiotów; skracanie łańcucha dostaw poprzez integrację producentów z kanałem detalicznym z pominięciem hurtu i usieciowienie handlu detalicznego pogarszające marże hurtowników - podsumowują analitycy PKO Banku Polskiego.

20.11.2025 / 18:33
StoryEditor
Sieć handlowa zmienia swój mix produktowy. Wyniki i marża w górę
Marcin Szyguła, CFO Wittchen (fot. materiały prasowe)

Producent i dystrybutor akcesoriów, walizek i produktów skórzanych, firma Wittchen odbudowuje dynamikę po słabszym półroczu. W trzecim kwartale 2025 r. firma notuje wzrost przychodów, poprawę rentowności i rekordowy udział e-commerce. Spółka zmienia mix produktowy, inwestuje w logistykę i szykuje się na kluczowy sezon, jednocześnie wzmacniając pozycję marki premium na rynkach zagranicznych.

Sprzedaż i rentowność firmy Wittchen ponownie w górę

W trzecim kwartale 2025 roku Grupa Wittchen odbudowała dynamikę wzrostu. Skonsolidowane przychody wyniosły 119,8 mln z...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.11.2025 / 12:05
StoryEditor
Lokalny Rolnik z nową stroną i nowymi dostawcami. Co się zmieniło?
Lokalny Rolnik z nową stroną i nowymi dostawcami. Co się zmieniło? (fot. Lokalnyrolnik.pl)

Sklep internetowy LokalnyRolnik.pl uruchomił nową wersję swojej platformy zakupowej. Nowa strona ma znacznie ułatwiać zakupy lokalnych produktów i zapewnić klientom lepsze doświadczenia zakupowe. Na czym polegają zmiany w platformie?

W artykule przeczytasz:

  • Jak wygląda platforma Lokalny Rolnik w nowej odsłonie?
  • Kamil Kopania: chcemy ułatwić zakupy produktów od lokalnych rolników
  • Nowi dostawcy i poszerzona oferta Lokalnego Rolnika
  • Jaka jest minimalna wartość zamówienia i jak wygląda dostawa? 
  • Lokalny Rolnik w grupie mamyito.pl

Jak wygląda platforma Lokalny Rolnik w nowej odsłonie?

Nowa strona Lokalnego Rolnika wyróżnia się bardziej przejrzystym i intuicyjnym interfejsem. Użytkownicy zyskali również nowy formularz zamówień, który umożliwia łatwe dodawanie i modyfikowanie zamówień. Spółka podkreśla, że zmiana strony to ważny krok w rozwoju marki.

Deweloperzy przy projektowaniu nowej strony Lokalnego Rolnika postawili na trzy aspekty:

  • Szybsze składanie zamówienia – użytkownik łatwiej doda do koszyka wybrane produkty.
  • Łatwe powtarzanie zakupów – użytkownicy mogą skorzystać z opcji powtórzenia wcześniejszych zamówień i ich modyfikacji.
  • Nowoczesny, przejrzysty wygląd całej platformy, która jest teraz bardziej intuicyjna.

Kamil Kopania: chcemy ułatwić zakupy produktów od lokalnych rolników

– Nasza misja od zawsze polega na wspieraniu małych producentów i umożliwianiu klientom dostępu do zdrowej, naturalnej żywności – mówi Kamil Kopania, dyrektor generalny Lokalnego Rolnika.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 73% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. grudzień 2025 03:54