Mimo spadku obrotów sytuacja finansowa hurtowni w I kw. 2025 r. uległa lekkiej poprawie względem I kw. 2024 r. Przychody branży obniżyły się o 2,2 proc. r/r (vs +4,3 proc. r/r w IV kw. 2024 r.), lecz zysk wzrósł o 49 proc. r/r. Mimo odnotowanej poprawy, rentowność branży kształtowała się wciąż na relatywnie niskim poziomie. Jak radzili sobie hurtownicy żywności, napojów i artykułów tytoniowych?
Hurt farmaceutyczny się opłaca
Jak informują analitycy PKO Banku Polskiego największy wpływ na spadki przychodów branży hurtowej miała dominująca grupa firm kwalifikowana jako “pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa”, obejmująca sprzedaż m.in. paliw, metali, rud metali, drewna, wyrobów chemicznych. Ten obszar branży hurtowej był odpowiedzialny za 27 proc. przychodów działu, a także za spadek przychodów o 7 proc. r/r, przy rentowności na poziomie 1,7 proc.
Był to w dużej mierze efekt spadku cen. Jednak podmioty zajmujące się sprzedażą paliw oraz metali i rud metali odnotowały wyraźną poprawę wyniku wobec straty odnotowanej w I kw. 2024 r.
Pozytywny wpływ na wyniki branży hurtowej miała firmy zajmujące się hurtową sprzedażą wyrobów farmaceutycznych i medycznych, która zanotowała wzrost zysków aż o 144 proc. r/r.
Realna sprzedaż w hurcie spożywczym pod kreską
Jak wskazują analitycy PKO Banku Polskiego przychody firm zajmujących się sprzedażą hurtową żywności, napojów i wyrobów tytoniowych - a które generują 21 proc. przychodów w ramach sektora hurtu - wzrosły o 2,1 proc. r/r, co przy wyższej inflacji cen żywności wskazuje na spadek sprzedaży w ujęciu realnym – znalazło to potwierdzenie w rozczarowującej sprzedaży detalicznej żywności w I kw. 2025 r.
Badania koniunktury w handlu GUS wskazywały na zwiększoną (r/r) barierę popytu w I kw. 2025 r., zwłaszcza w obszarze handlu artykułów gospodarstwa domowego ogółem.
Niską dynamikę obrotów potwierdzają dane dotyczące sprzedaży hurtowej towarów – w okresie styczeń-kwiecień 2025 r. - która była niższa o 0,5 proc. r/r, mimo dobrych wyników sprzedaży hurtowej żywności i ożywienia w sprzedaży sprzętu AGD-RTV i artykułów użytku domowego.
Gorsze wyniki sprzedaży r/r zanotowały hurtownie napojów, wyrobów tytoniowych, sprzętu telekomunikacyjnego oraz niewyspecjalizowane.
Czy hurtownie mogą liczyć na wzrost sprzedaży?
Zdaniem ekspertów PKO Banku Polskiego oczekiwany wzrost dochodów rozporządzalnych oraz spadające stopy procentowe mogą sprzyjać ożywieniu konsumpcji w drugiej połowie roku (oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych pozostają dobre), choć tempo tego procesu będzie ograniczać utrzymująca się ostrożność zakupowa i niepewność otoczenia ekonomicznego. Dotyczyć to może sprzedaży żywności, odzieży i artykułów wyposażenia mieszkań.
Stabilizacja w sektorze budownictwa mieszkaniowego i większy popyt sektora infrastrukturalnego i energetycznego (warunkowany tempem i efektywnością wydatkowania środków z KPO w 2025–2026) oddziaływać może w kierunku wzrostu sprzedaży artykułów budowlanych, chemicznych i metalowych.
Jak wyglądają ryzyka dla branży hurtowej?
Czynnikami, które stanowią ryzyko dla funkcjonowania hurtu pozostają: wydłużające się opóźnienia płatności, prowadzące do niewypłacalności mniejszych podmiotów; skracanie łańcucha dostaw poprzez integrację producentów z kanałem detalicznym z pominięciem hurtu i usieciowienie handlu detalicznego pogarszające marże hurtowników - podsumowują analitycy PKO Banku Polskiego.