25.10.2024 / 12:20
StoryEditor

Handel wyborczy. Kolejnego prezydenta Polski wybierzmy sobie w Żabce [FELIETON]

Leśne dziadki z PKW nie mogą czuć się bezpiecznie (fot. mat. prasowe)

Niemożliwe stało się możliwe – w sklepach spożywczych można już oddawać głosy i decydować o sprawach politycznych. Na razie tylko w ramach lokalnego budżetu obywatelskiego, ale kto wie, czy wkrótce nie wybierzemy sobie prezydenta w Żabce?

Pionierski projekt uruchomiony został w Ełku, którego mieszkańcy m.in. w sklepach sieci Biedronka i Kaufland oraz w jednym z centrów handlowych będą decydować o modernizacji terenów zielonych, budowie placów zabaw, zajęciach rekreacyjnych czy remontach chodników i losach innych projektów zgłoszonych w ramach budżetu obywatelskiego. Głosy oddawać będzie można w bankomatach działających na terenie wspomnianych placówek. Od strony technologicznej za powodzenie przedsięwzięcia, w tym dopilnowanie, by każdy uprawniony mieszkaniec mógł zagłosować tylko raz, odpowiadają Planet Cash i Mastercard.

Wbrew pozorom nie jest to błaha sprawa. Choć oddawanie głosów na projekty w budżetach obywatelskich nigdy nie było dostojnym aktem na miarę wyborów przedstawicieli samorządów, parlamentu czy głowy państwa, to jednak wciąż jest to pełnoprawne głosowanie i decydowanie o sprawach politycznych. A skoro w dyskoncie czy hipermarkecie będzie można wypowiedzieć się na temat ławeczek dla seniorów, wybiegu dla psów czy budowy drogi, to dlaczego nie pójść o krok lub dwa dalej i nie umożliwić wyboru posłów i senatorów w miejscach tak bliskich Polakom jak sklepy spożywcze?

Od lat w kraju toczy się niemrawa dyskusja o możliwości głosowania przez internet, a tu okazuje się, że znacznie ciekawszy wariant cały czas znajdował się na wyciągnięcie ręki. Politycy znani są z niechęci do pomysłu wprowadzenia głosowania internetowego (Jarosław Kaczyński powiedział kiedyś, że nie jest entuzjastą tego, "żeby sobie młody człowiek siedział przed komputerem, oglądał filmiki, pornografię, pociągał z butelki z piwem i zagłosował, gdy mu przyjdzie na to ochota"), ale do głosowania w spożywczakach mogliby się przekonać. Zwłaszcza że pozwoliłoby to im na kontakt z wyborcami w "codziennych" sytuacjach – bo przecież obecnie politycy odwiedzają sklepy spożywcze tylko podczas kampanii, a i wtedy wykazują się żenującą wręcz niewiedzą o cenach podstawowych produktów czy nawet metodach płacenia za zakupy.

W Polsce mamy 27 tys. lokali wyborczych. Nic nie stoi na przeszkodzie, by przedszkola, szkoły, biblioteki i remizy zostały zastąpione przez sklepy spożywcze działające w niedziele (bo przecież głosowania odbywają się właśnie w tym dniu tygodnia). Sama Żabka zastąpi ponad jedną trzecią lokali wyborczych, a jeśli zrealizuje dopiero co ogłoszone plany rozwoju, to docelowo ponad 70 proc. miejsc głosowania w kraju mogłoby być sklepami tej sieci. Z łatwością da się uzupełnić listę placówkami innych operatorów czynnymi w niedziele niehandlowe.

Inna opcja to uczynienie "święta demokracji", czyli dnia wyborów, niedzielą handlową. Byłby to prosty i niezbyt kontrowersyjny politycznie sposób na minimalne zwiększenie liczby niedziel handlowych w roku. Właściciele sklepów byliby zadowoleni ze zwiększonego traffiku, a pracownicy mogliby dorobić do pensji w związku z zaangażowaniem w proces wyborczy.

Takie rozwiązanie oznaczałoby jednak potworne dylematy dla wielu polityków. Co jeśli okaże się, że lokalem wyborczym najbliżej domu Donalda Tuska będzie niemiecki Lidl? Czy wystąpi o zaświadczenie do głosowania w innym miejscu i uda się np. do polskiego Społemu, by to tam wrzucić do urny kartę z krzyżykiem przy nazwisku jednego z kandydatów? Czy Grzegorz Braun oddałby głos w ukraińskim Best Markecie i czy Janusz Korwin-Mikke na siłę szukałby jakiegoś działającego sklepu rosyjskiego Mere? A czy ludowcy z miast wyjechaliby na wieś, by to tam, w lokalnych sklepach, spełnić swój obowiązek wyborczy?

Można pójść jeszcze dalej i pozwolić sieciom handlowym – które przecież są bardzo zaawansowane pod względem technologicznym – na zliczanie głosów. To nawet mogłoby się odbywać w czasie rzeczywistym – wystarczy umożliwić głosowanie np. na kasach samoobsługowych. W takim scenariuszu bez wątpienia poznamy wyniki wyborów znacznie szybciej niż w przypadku angażowania do tego zadania okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, nie mówiąc już o leśnych dziadkach z PKW…

A co tam, zróbmy to – i obserwujmy, komu uda się sprzedać najwięcej "kiełbasy wyborczej".

***

Powyższy felieton pochodzi z nr 5/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

05.09.2025 / 16:29
StoryEditor
Action wchodzi na pole Rossmanna? Klienci kupują w sklepach dyskontera coraz więcej kosmetyków
Action wchodzi po cichu na drogeryjne poletko Rossmanna, fot. Shutterstock

Serwis "LSA" opublikował ciekawe dane dotyczące działalności sieci Action na francuskim rynku, na którym operator systematycznie umacnia swoją pozycję. Według danych NielsenIQ, marka notuje imponujący wzrost lojalności klientów w segmencie DPH, czyli produktów związanych z drogerią, perfumerią i higieną. Jeśli w na polskim rynku Action postawi na mocniejszy rozwój tej oferty, to mogą to odczuć najwięksi gracze drogeryjni, np. Rossmann. Okazuje się, że dla dyskontów bazar to nie wszystko.

Do Action po tusz do rzęs i papier toaletowy

Z analizy NielsenIQ opublikowanej przez "LSA" wynika, że do czerwca 2025 roku przeciętny kupujący w kategorii DPH przeznaczał śred...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.09.2025 / 14:56
StoryEditor
Żabka przygotowana na kryzysy i zagrożenia! Arkadiusz Nowicki: Jesteśmy odporni i zdywersyfikowani
Arkadiusz Nowicki, dyrektor logistyki i łańcucha dostaw, Żabka Polska

Arkadiusz Nowicki, dyrektor logistyki i łańcucha dostaw w Żabka Polska mówi portalowi wiadomoscihadlowe.pl o największych wyzwaniach, jakie stoją przed łańcuchami dostaw i o tym, jak Żabka testuje scenariusze i uczy się, budując odporność organizacji i systemu dostaw.

Łukasz Stępniak, Wiadomości Handlowe: Ostatnie kryzysowe lata nie oszczędzają łańcuchów dostaw i logistyków?

Arkadiusz Nowicki, dyrektor logistyki i łańcucha dostaw, Ż...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. wrzesień 2025 13:40