25.10.2024 / 12:20
StoryEditor

Handel wyborczy. Kolejnego prezydenta Polski wybierzmy sobie w Żabce [FELIETON]

Leśne dziadki z PKW nie mogą czuć się bezpiecznie (fot. mat. prasowe)

Niemożliwe stało się możliwe – w sklepach spożywczych można już oddawać głosy i decydować o sprawach politycznych. Na razie tylko w ramach lokalnego budżetu obywatelskiego, ale kto wie, czy wkrótce nie wybierzemy sobie prezydenta w Żabce?

Pionierski projekt uruchomiony został w Ełku, którego mieszkańcy m.in. w sklepach sieci Biedronka i Kaufland oraz w jednym z centrów handlowych będą decydować o modernizacji terenów zielonych, budowie placów zabaw, zajęciach rekreacyjnych czy remontach chodników i losach innych projektów zgłoszonych w ramach budżetu obywatelskiego. Głosy oddawać będzie można w bankomatach działających na terenie wspomnianych placówek. Od strony technologicznej za powodzenie przedsięwzięcia, w tym dopilnowanie, by każdy uprawniony mieszkaniec mógł zagłosować tylko raz, odpowiadają Planet Cash i Mastercard.

Wbrew pozorom nie jest to błaha sprawa. Choć oddawanie głosów na projekty w budżetach obywatelskich nigdy nie było dostojnym aktem na miarę wyborów przedstawicieli samorządów, parlamentu czy głowy państwa, to jednak wciąż jest to pełnoprawne głosowanie i decydowanie o sprawach politycznych. A skoro w dyskoncie czy hipermarkecie będzie można wypowiedzieć się na temat ławeczek dla seniorów, wybiegu dla psów czy budowy drogi, to dlaczego nie pójść o krok lub dwa dalej i nie umożliwić wyboru posłów i senatorów w miejscach tak bliskich Polakom jak sklepy spożywcze?

Od lat w kraju toczy się niemrawa dyskusja o możliwości głosowania przez internet, a tu okazuje się, że znacznie ciekawszy wariant cały czas znajdował się na wyciągnięcie ręki. Politycy znani są z niechęci do pomysłu wprowadzenia głosowania internetowego (Jarosław Kaczyński powiedział kiedyś, że nie jest entuzjastą tego, "żeby sobie młody człowiek siedział przed komputerem, oglądał filmiki, pornografię, pociągał z butelki z piwem i zagłosował, gdy mu przyjdzie na to ochota"), ale do głosowania w spożywczakach mogliby się przekonać. Zwłaszcza że pozwoliłoby to im na kontakt z wyborcami w "codziennych" sytuacjach – bo przecież obecnie politycy odwiedzają sklepy spożywcze tylko podczas kampanii, a i wtedy wykazują się żenującą wręcz niewiedzą o cenach podstawowych produktów czy nawet metodach płacenia za zakupy.

W Polsce mamy 27 tys. lokali wyborczych. Nic nie stoi na przeszkodzie, by przedszkola, szkoły, biblioteki i remizy zostały zastąpione przez sklepy spożywcze działające w niedziele (bo przecież głosowania odbywają się właśnie w tym dniu tygodnia). Sama Żabka zastąpi ponad jedną trzecią lokali wyborczych, a jeśli zrealizuje dopiero co ogłoszone plany rozwoju, to docelowo ponad 70 proc. miejsc głosowania w kraju mogłoby być sklepami tej sieci. Z łatwością da się uzupełnić listę placówkami innych operatorów czynnymi w niedziele niehandlowe.

Inna opcja to uczynienie "święta demokracji", czyli dnia wyborów, niedzielą handlową. Byłby to prosty i niezbyt kontrowersyjny politycznie sposób na minimalne zwiększenie liczby niedziel handlowych w roku. Właściciele sklepów byliby zadowoleni ze zwiększonego traffiku, a pracownicy mogliby dorobić do pensji w związku z zaangażowaniem w proces wyborczy.

Takie rozwiązanie oznaczałoby jednak potworne dylematy dla wielu polityków. Co jeśli okaże się, że lokalem wyborczym najbliżej domu Donalda Tuska będzie niemiecki Lidl? Czy wystąpi o zaświadczenie do głosowania w innym miejscu i uda się np. do polskiego Społemu, by to tam wrzucić do urny kartę z krzyżykiem przy nazwisku jednego z kandydatów? Czy Grzegorz Braun oddałby głos w ukraińskim Best Markecie i czy Janusz Korwin-Mikke na siłę szukałby jakiegoś działającego sklepu rosyjskiego Mere? A czy ludowcy z miast wyjechaliby na wieś, by to tam, w lokalnych sklepach, spełnić swój obowiązek wyborczy?

Można pójść jeszcze dalej i pozwolić sieciom handlowym – które przecież są bardzo zaawansowane pod względem technologicznym – na zliczanie głosów. To nawet mogłoby się odbywać w czasie rzeczywistym – wystarczy umożliwić głosowanie np. na kasach samoobsługowych. W takim scenariuszu bez wątpienia poznamy wyniki wyborów znacznie szybciej niż w przypadku angażowania do tego zadania okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, nie mówiąc już o leśnych dziadkach z PKW…

A co tam, zróbmy to – i obserwujmy, komu uda się sprzedać najwięcej "kiełbasy wyborczej".

***

Powyższy felieton pochodzi z nr 5/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

26.04.2025 / 11:51
StoryEditor
Czy Marian Owerko wygra z Legią Warszawa? FoodWell zapowiada inwestycje i wchodzi w sponsoring klubu piłkarskiego
Drużyna Motoru Lublin po wygranym meczu z Widzewem Łódź (fot. www.motorlublin.eu)

Należąca do FoodWell marka Bakalland dołączyła do grona sponsorów piłkarskiej drużyny Motor Lublin. Oficjalne rozpoczęcie współpracy nastąpi 26 kwietnia, podczas meczu lubelskiej drużyny z Cracovią. Czy nowy sponsor doda Motorowi wigoru?

Partnerstwo FoodWell z klubem Motor Lublin nie jest przypadkowe. Wpisuje się ono w długofalowe zaangażowanie firmy w społeczny i gospodarczy rozwój Lubelszczyzny. To właśnie na ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.04.2025 / 16:36
StoryEditor
Żabka uruchomiła potężne centrum logistyczne, które obsłuży początkowo około 1500 sklepów! [ZOBACZ ZDJĘCIA]
Magazyn Żabki w Kątach Wrocławskich (fot. mat. prasowe)

Żabka oficjalnie otworzyła w czwartek kolejne, ósme już centrum logistyczne - ulokowane w Kątach Wrocławskich. Jak zapowiedziano, w pierwszej fazie działania obiekt będzie obsługiwał ok. 1,5 tys. sklepów sieci w rejonu wrocławskiego. Magazyn ma powierzchnię rzędu 35 tys. mkw., z potencjałem do ekspansji o kolejne 6,5 tys. mkw.

Najnowsze centrum logistyczne Żabki, zlokalizowane tuż przy autostradzie A4, to obiekt półautomatyczny – łączący nowoczesne technologie z pracą wykwalifikowanych specjalistów. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 05:15