06.06.2024 / 10:34
StoryEditor

Dyskonty w starciu na marki własne. W których kategoriach brandy Biedronki wygrywają z markami Lidla i odwrotnie?

Głównym orężem Biedronki i Lidla w walce o miano najtańszego sklepu w Polsce są marki własne (fot. Wiadomości Handlowe)
Mleczna Dolina czy Pilos? Kraina Wędlin czy Pikok, Dada czy Lupilu? Wiemy, które z tych marek własnych, należących do dwóch wiodących sieci dyskontowych w Polsce, czyli Biedronki i Lidla częściej pojawiają się na listach zakupowych Polaków i w jakich kategoriach każdy z tych graczy ma przewagę.

Walka o miano najtańszego sklepu w Polsce, toczona między sieciami Biedronka i Lidl, odbywa się przede wszystkim przy użyciu oręża, jakim są obniżki cen na produkty marek własnych. Firma Listonic sprawdziła, które brandy, te należące do Biedronki czy te należące do Lidla, pojawiają się częściej na listach zakupowych Polaków.  Analiza setek tysięcy dodań do list zakupów z okresu 12 miesięcy dotycząca wskazała na remis, ponieważ marki własne każdej z tych dwóch sieci były wybierane częściej w przypadku pięciu z dziesięciu kategorii produktowych wziętych pod lupę. 

image
Marki własne Biedronki i Lidla - popularność w 10 kategoriach
FOTO: fot. Listonic

Po masło do Biedronki, ale już po mleko - do Lidla

Z danych zebranych przez Listonic wynika, że planując zakupy masła, sera żółtego, produktów wegańskich, papieru toaletowego oraz pieluch Polacy częściej wybierają marki własne Biedronki (Mleczna Dolina, Światowid, Go Vege, Queen oraz Dada).

Największą przewagę nad konkurencją Biedronka ma kategorii papieru toaletowego oraz pieluch (ponad 5,5 raza więcej dodań do list zakupów). Wyraźną pozycję lidera ma także w kategorii masła, które to było dodawane do list zakupów 2,5 raza częściej niż masło Pilos z Lidla.

Z kolei w przypadku mleka, jogurtu, wędlin i kiełbasy, a także parówek oraz dań gotowych Polacy częściej sięgają w Lidlu, wybierając takie marki jak Pilos, Pikok oraz Chef Select. Wyraźną przewagę nad konkurencją z Biedronki mają parówki (Pikok oraz Piko Pure). 

W jakich kategoriach Lidl i Biedronka idą prawie łeb w łeb?

Najbardziej zacięta walka między Lidlem oraz Biedronką toczyła się w kategorii jogurtów oraz produktów wegańskich. - Porównanie jogurtów Pilos oraz Fruvita wykazało 22 proc. przewagi na korzyść marki własnej Lidla. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę także produkty proteinowe, które w Biedronce znajdują się pod marką Go Active, to różnica zmaleje do zaledwie 10 proc. To szczególnie istotne, ponieważ analiza list zakupów pokazała, że wśród najczęściej wybieranych jogurtów znajdują się wysokobiałkowe skyry czy jogurty bez cukru (“pure”) - podkreśa Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic.

Tylko 10 proc. przewagi nad konkurencją ma także marka Go Vege z Biedronki. Zaciekła walka w tej kategorii nie dziwi, biorąc pod uwagę dane z Centrum Monitorowania Rynku (CMR). W 2023 roku dyskonty odpowiadały za 74 proc. wartości sprzedaży roślinnych zamienników mięsa i nabiału, a marki własne wygenerowały 60 proc. tej wartości.

Analizy list zakupów w Listonic pokazały, że zarówno w Biedronce, jak i Lidlu,  Polacy najchętniej sięgają po hummus, tofu oraz jogurt kokosowy, ale w Biedronce dodatkowo popularny jest majonez, a w Lidlu - burger roślinny. 

Kto produkuje marki własne dla czołowych dyskonterów?

Dodajmy, że za wieloma markami własnymi Biedronki i Lidla stoją czołowi polscy producenci, którzy mają produkty pod własnymi markami na półkach w tych sklepach.

Nabiał dostarcza między innymi: OSM Łowicz, Polmlek, Mlekpol, Mlekovita czy Bakoma, mięso i wyroby mięsne - Animex, Sokołów oraz Balcerzak, a produkty wegańskie Roleski, Perla czy Sante.

21.10.2025 / 18:54
StoryEditor
Strefa duty free w internecie. Lagardère podsumowuje działalność sklepu Aelia.pl
Pięć lat temu firma Lagardere Travel Retail postanowiła przenieść bezcłowe sklepy Aellia z lotnisk do internetu i uczynić je dostępnymi dla każdego klienta w Polsce (fot. materiały prasowe)

Właśnie mija pięć lat od momentu uruchomienia Aelia.pl – pierwszego sklep duty free online w Polsce. Czy firmie Lagardere Travel Retail, która jest matką tego projektu udało się z sukcesem przenieść strefę wolnocłową z lotnisk do internetu?

Aelia.pl został uruchomiony w 2020 r. Od startu platformy jej właściciel – firma Lagardère Travel Retail – skupiał się na dynamicznym poszerzaniu asortymentu.

Jak r...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.10.2025 / 09:44
StoryEditor
Unilever rośnie! Co stoi za wynikami giganta FMCG?
Logo Unilever (fot. Shutterstock)

Wyniki finansowe koncernu Unilever za trzeci kwartał 2025 roku pokazują stabilny rozwój i potwierdzają roczne prognozy. Firma odnotowała wzrost sprzedaży bazowej, poprawę wyników w rynkach rozwiniętych oraz powrót do wzrostu na rynkach wschodzących. Jakie czynniki wpłynęły na te rezultaty i co oznacza zapowiadane wydzielenie segmentu lodów?

Unilever ogłosił, że w trzecim kwartale 2025 roku sprzedaż bazowa wzrosła o 3,9 proc., z czego 1,5 proc. pochodziło z wolumenu, a 2,4 proc. z cen. Sprzedaż bazowa po wyłączeniu ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. październik 2025 18:18