20.05.2024 / 18:40
StoryEditor

Koniec zastępowania ulubionych produktów tańszymi odpowiednikami. Marki producenckie wracają do łask!

Z danych NielsenIQ wynika, że konsumenci bardziej optymistycznie podchodzą do zakupów FMCG i rezygnują z części strategii oszczędnościowych (fot. Shuterstock)
Na fali rosnącego optymizmu konsumenckiego, część strategii oszczędnościowych stosowanych przez Polaków przez ostatnie cztery kryzysowe lata zaczyna powoli odchodzić w niepamięć – stwierdziła Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca NielsenIQ, w prezentacji przedstawionej na 6. Kongresie Nowoczesnej Dystrybucji. Jednocześnie dwie taktyki zakupowe nadal pozostaje aktualne.

Z deklaracji konsumentów, które znajdują potwierdzenie w danych liczbowych, wynika, że Polacy zaczynają obecnie odchodzić od kilku strategii stosowanych przez nich przez ostatnie cztery lata po to, żeby poradzić sobie z wyzwaniem, jakim było zarządzanie wydatkami domowymi w obliczu bardzo wysokiej inflacji.

Które techniki oszczędzania odchodzą do lamusa?

Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca NielsenIQ stwierdziła, że jedną z taktyk, będących aktualnie w odwrocie jest ograniczanie zakupów. Konsumenci odchodzą także od zastępowania produktów z regularnego koszyka tańszymi (w tym markami własnymi) oraz robienia częstszych zakupów o mniejszej wartości, co było strategią pozwalającą im zachować większą kontrolę nad budżetem.  

Za tym, że Polacy przestają ograniczać zakupy, przemawiają dane pokazujące, że ceny zaczynają mieć mniejszy udział we wzroście wartości rynku FMCG. W lutym i marcu br. (konkretnie w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc) główną siłą napędową tego wzrostu były wyższe wolumeny sprzedaży, a więc de facto wyższa konsumpcja.

Na odchodzenie od tańszych zamienników wskazuje natomiast porównanie dynamiki sprzedaży marek producenckich i marek własnych. Te pierwsze przez ostatnie lata wykazywały się mniejszą dynamiką niż drugie, teraz sytuacja się odwróciła. Luty i marzec br. były miesiącami, w których marki producenckie przewyższyły dynamiką private label (wynosiła ona w ich przypadku odpowiednio 5 i 7 proc., podczas gdy marki własne wykazały się dynamiką na poziomie 2 i 5 proc.), co jest sytuacją nienotowaną od dawna, bo od czwartego kwartału 2021 r.

Polacy wciąż kochają zakupy w dyskontach i na promocjach

– Są natomiast dwie taktyki, dwa sposoby oszczędzania, które polscy konsumenci stosują od dawna i nie widać, aby cokolwiek miało się w tym temacie zmienić. Mowa tu o centralizacji zakupów w tych kanałach, które oferują większe korzyści cenowe, a więc w dyskontach i pogoni za promocjami – zaznaczyła Karolina Zajdel-Pawlak. 

Dyskonty to jedyny kanał z tych istotnych, który w ostatnim roku zyskał na znaczeniu w porównaniu do roku poprzedniego. Z danych Nielsen wynika, że udział dyskontów w wartościowej sprzedaży dóbr z koszyka spożywczego wzrósł w 12-miesięcznym okresie badawczym kończącym się na lutym 2024 do 44 proc. (w analogicznym okresie kończącym się na lutym 2023 – było to 42 proc.). W przypadku koszyka kosmetyczno-chemicznego ich udział zwiększył się z 33 do 34 proc. 

Na potwierdzenie tego, że taktyką oszczędzania, którą polscy konsumenci nadal sobie cenią jest kupowanie produktów na promocji dyrektor zarządzająca NielsenIQ przytoczyła dane zgodnie, z którymi udział dóbr oferowanych na promocji w sprzedaży FMCG w kanale wielkoformatowym, czyli w super i hipermarketów wzrósł w ciągu ostatniego roku (kończącego się na lutym 2024) o niemal 3 p.proc., a w niektórych kategoriach takich jak nabiał nawet o 6 p.proc.

Karolina Zajdel-Pawlak zaznaczyła jednocześnie, że był to rok, w którym podaż promocji – w związku z nieustannymi zmianami cen i koniecznością zwinnego zarządzania ich poziomem – była znacznie niższa. – Należy się zatem spodziewać, że zapotrzebowanie konsumentów na promocje i umiłowanie dla nich są większe, niż pokazują to przedstawione liczby – podkreśliła.

23.04.2025 / 14:58
StoryEditor
Heineken ze spadkiem. Właściciel piwa Żywiec pod presją słabszego popytu i trudnych negocjacji z sieciami handlowymi
Grupa Heineken zanotowała spadek sprzedaży w I kw. 2025 r. Mimo to jej władze podtrzymują prognozy dotyczące zwiększenia zysku (fot. Shutterstock)

Grupa Heineken, holenderski koncern browarniczy sprzedała w I kw. 2025 r. 54,1 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek o 2,1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Sprzedaż ucierpiała m.in. z powodu trudnych negocjacji cenowych z sieciami handlowymi i słabych wydatków konsumpcyjnych.

Dolf van den Brink, dyrektor generalny Grupy Heineken, wskazał, że spadki były częściowo spowodowane efektami kalendarzowymi, w tym m.in. późniejszymi świętami wielkanocnymi w t...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 87% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.04.2025 / 10:24
StoryEditor
Ceny żywności w Moskwie wyższe niż w Nowym Jorku. Pomidory o 90 proc. droższe
Ceny żywności w supermarkecie w Moskwie są wyższe niż w Nowym Jorku (fot pixabay/TungArt7)

Jeden z niezależnych serwisów rosyjskich porównał ceny żywności w marketach w Moskwie i Nowym Jorku. Okazało się, że Rosjanie muszą zapłacić więcej niż Amerykanie chociażby za mleko, ser czy warzywa. Jakie są różnice w cenach żywności?

Zestawiono ceny żywności z supermarketów  Nowym Jorku i Moskwie

Jak podaje PAP, niezależny rosyjski serwis Możem Objasnit’ porównał ceny żywności w Nowym Jorku i Moskwie. W zestawieniu wykorzystano ceny za produkty dostępne w sieci supermarketów Walmart w USA oraz sieci Auchan w Rosji.

Z porównania wynika, że mieszkańcy Moskwy muszą zapłacić czasem więcej za podstawowe produkty niż klienci z Nowego Jorku. A warto dodać, że mieszkańcy Nowego Jorku zarabiają przeciętnie ponad 4 razy więcej niż moskwiczanie.

Jakie są ceny żywności w Moskwie w porównaniu do Nowego Jorku?

Z zestawienie portalu Możem Objasnit’ wynika, że moskwiczanie muszą zapłacić więcej 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 77% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. kwiecień 2025 15:45