25.06.2024 / 15:45
StoryEditor

Radu Trandafir, general manager Froo, Grupa Żabka: Konsumenci w Rumunii potrzebują sklepu z kompleksową ofertą [ROZMOWA]

Radu Trandafir, Froo
– Otrzymujemy pozytywne opinie od klientów, ale z pewnością okaże się, że niektóre produkty bardziej przypadną im do gustu, a inne mniej. Będziemy się również uczyć, jak różnicować asortyment w poszczególnych lokalizacjach, który zależy od wielu czynników, np. kryteriów demograficznych, czy natężenia ruchu w okolicy – mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Radu Trandafir, general manager firmy Froo Romania Retail z Grupy Żabka.

Jak chcecie się wyróżnić od konkurencji na rumuńskim rynku?

Radu Trandafir: Chcemy się skupić na proponowaniu klientom kompleksowej oferty sklepu modern convenience, formatu dobrze znanego w Polsce, bo wypracowanego przez Żabkę przez ponad 25 lat obecności na rynku.  Wystrój i układ sklepu Froo jest wzorowany na sklepach Żabka. Kluczowe kategorie produktów, które przyciągają klientów, są również podobne. Będziemy rozwijać kategorię QMS (Quick Meal Solutions – szybkie przekąski, gotowe do spożycia) – już teraz zapewniamy m.in. pyszną kawę, kanapki oraz produkty z oferty gastronomicznej, czyli m.in. frytki, hot dogi, zapiekanki. Wszystko to jest naszą mocną stroną i taką ofertą chcemy się wyróżniać spośród innych sieci na rynku rumuńskim. Wiemy, że klienci są otwarci na innowacyjne rozwiązania. Żabka w Polsce, a teraz Froo w Rumunii są doskonale przygotowane, aby zaspokoić rosnące potrzeby konsumentów.

Jakie są potrzeby rumuńskich konsumentów i w czym różnią się one od potrzeb polskich konsumentów? Jak chcecie na nie odpowiadać?

RT: Oczywiście są pewne różnice, ale oczekiwania i potrzeby są bardzo podobne. Oferta produktowa powinna być dostosowana do lokalnych preferencji. Konsumenci w Rumunii potrzebują sklepu z kompleksową ofertą, w którym można kupić nie tylko brakujące produkty spożywcze, ale też kanapkę, hot doga czy świeży sok, a Froo zapewnia gotowe posiłki i przekąski na każdą porę dnia.

image
Sklep Froo w Bukareszcie
FOTO: fot. Żabka

W jakim tempie będzie rozwijać się sieć i jak będzie zmieniał się asortyment?

RT: Otrzymujemy pozytywne opinie od klientów, ale z pewnością okaże się, że niektóre produkty bardziej przypadną im do gustu, a inne mniej. Będziemy się również uczyć, jak różnicować asortyment w poszczególnych lokalizacjach, który zależy od wielu czynników, np. kryteriów demograficznych, czy natężenia ruchu w okolicy. Nasze podejście do tych zmian opiera się na licznych testach i analizach. W tym roku chcemy otworzyć sklepy w różnych lokalizacjach, nie tylko w Bukareszcie, by przygotować się na skalowanie biznesu. Podobnie jak to robiliśmy w Polsce, stopniowo będziemy rozszerzać liczbę placówek.

Produkty gotowe to ta kategoria, na której chcecie skupić największą uwagę. Co z takimi kategoriami jak alkohol, które są bardzo ważne dla sklepów convenience?

RT: Dania gotowe to kategoria, na której jesteśmy mocno skupieni i chcemy być wyróżniającym się graczem na rynku. Natomiast jeżeli chodzi o alkohol, w Rumunii bardzo popularne jest wino, więc naszą ofertę będziemy dostosowywać również pod tym kątem. Klienci oczekują też szerokiego wyboru produktów tytoniowych, będziemy starali się wyjść naprzeciw ich potrzebom.

Za rozwój Froo odpowiada Froo Romania Retail, spółka należąca do Grupy Żabka, mającej też większościowy pakiet udziałów w DRIM Danel Distributie, czyli dobrze znanym w Rumunii dystrybutorze FMCG. To przepis na sukces?

RT:Wierzymy że współpraca z partnerem, który ma ponad 25-letnie doświadczenie w budowaniu modern convenience w Polsce w połączeniu z naszym know-how, to przepis na dobry start na rynku rumuńskim.  Równolegle, w ramach spółki DRIM Daniel Distributie, od ponad 30 lat, rozwijamy nasz biznes dystrybucyjny. Przez ten czas zdobyliśmy wielu klientów, ale mamy jeszcze wiele do zrobienia, ponieważ handel tradycyjny na rynku rumuńskim ma bardzo silną pozycję. Działamy więc dwutorowo.

-------------------

Radu Trandafir jest dyrektorem generalnym Froo Romania Retail i dyrektorem generalnym DRIM Daniel Distributie. Zarządza spółką Froo Romania Retail, która w ramach Grupy Żabka zajmuje się budową sieci sklepów modern convenience w Rumunii we współpracy z DRIM Daniel Distributie, jednym z największych dystrybutorów FMCG na rynku rumuńskim. Trandafir pracuje dla rodzinnej firmy od 2019 roku. Wcześniej, przez 3 lata pracował w McKinsey & Company, specjalizując się w obszarze dóbr konsumpcyjnych i handlu detalicznego.  

Absolwent University of Manchester i Stockholm School of Economics. Studiował także na Hong Kong University of Science and Technology.

Michał Kokoszkiewicz
13.12.2025 / 14:38
StoryEditor
TOP 10 wiadomości tygodnia: Eurocash, Dino, Kaufand, Orlen, MOL, podatek tłuszczowy, nowy pomysł na ekspozycję alkoholu i świeży koszyk ASM
Nowa strategia Eurocashu i nowy podatek, to dwa z topowych tematy, którymi żyła branża w minionym tygodniu (fot. Shutterstock/materialy prasowe)

Miniony tydzień w handlu upłynął pod znakiem nowej strategii Grupy Eurocash, która będzie oznaczać m.in. gigantyczne zwolnienia. Okazało się również, że rząd planuje nowy podatek. Światło dziennie ujrzał też dość kontrowersyjny pomysł na ekspozycję alkoholu w sklepach. Pracownicy sieci Kaufland zapowiedzieli, że przeprowadzą strajk ostrzegawczy. Orlen otworzył pierwszy przystacyjny sklep samoobsługowy, a MOL ogłosił gotowość do kolejnych akwizycji w Polsce. Dowiedzieliśmy się także, w której sieciach świąteczne zakupy będą najtańsze i ile wynosi obecna kapitalizacja Dino.

1. Zdrożeją przekąski, pizza i ciastka? Nowy podatek tłuszczowy w Sejmie

W Sejmie pojawił się nowy pomysł na wprowadzenie podatku tłuszczowego. Ma on objąć żywność wysokopr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01.12.2025 / 15:24
StoryEditor
Właściciel hurtowni Selgros zwiększa kontrakt na obsługę polskiej sieci do 300-350 mln zł
Restauracja Sphinx (fot. mat. pras.)

Sfinks Polska rozszerzył umowę z Transgourmet Polska, właściciela sieci hurtowni Selgros, jedną z największych firm wyspecjalizowanych w kompleksowych dostawach żywności dla gastronomii. W ramach nowych warunków kontraktu logista będzie obsługiwał znacznie większą liczbę restauracji na rzecz przez Sfinks Polska.

Nowe warunki współpracy między właścicielem sieci hurtowni Selgros i Sfinks Polska będą obowiązywać w latach 2026-32. Wartość kontraktu w tym okresie ma wynieść nie mniej n...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. grudzień 2025 04:23