16.05.2024 / 11:25
StoryEditor

Polomarket i Dino tańsze niż Lidl. Jak wypadły Biedronka i Auchan? Najnowszy ranking najtańszych sieci spożywczych może zaskakiwać

Wg rankingu ASM Sales Force Agency koszyk złożony z  najpopularniejszych artykułów codziennego użytku był w kwietniu najtańszy w Auchan. Biedronka uplasowała się na pozycji nr 2, a Lidl nr 10 (fot. Shutterstock)
W kwietniu 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2,50 zł w skali miesiąca i niespełna 3 zł w porównaniu z poprzednim rokiem. W siedmiu sieciach trzeba było płacić za niego więcej niż miesiąc wcześniej, przy czym w aż dziewięciu powyżej 300 zł – wynika z najnowszego badania Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Przyniosło ono również zmiany w rankingu najtańszych sieci, przy czym w niektórych przypadkach były to zmiany mocno zaskakujące.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w kwietniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,30 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu badanych sieciach, a w pozostałych sześciu ceny były niższe niż w marcu br. Dodatkowo w aż dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Lidl na jednym, Kaufland na drugim biegunie

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (o 12,22 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (o 7,02 proc.), należących podobnie jak Lidl do grupy Schwarz. 

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano analogicznie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2024 r. była wyższa o 55,27 zł niż w 2023 r., tj. o 21,21 proc.

Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (o 10 proc.), Selgros Cash & Carry (o 5,89 proc.), Auchan (o 5,14 proc.), Dino (o 1,07 proc.) i E.Leclerc (o 0,3 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego poszła w górę rok do roku o zaledwie 0,93 proc. z 292,58 zł w kwietniu 2023 r. do 295,30 zł w kwietniu 2024 r.

Z porównania sieci tradycyjnych, czyli prowadzących sprzedaż stacjonarną wynika, że najtańsze zakupy można było  w kwietniu zrobić w hipermarketach – analizowany koszyk produktów kosztował w nich średnio 281,79 zł. Z kolei w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – tam analizowany koszyk kosztował, 351,38 zł, podczach gdy w sklepach stacjonarnych trzeba było za niego zapłacić 295,30 zł.

Auchan wyprzedził Biedronkę i Kaufland. Lidl dopiero na 10 miejscu!

Z kwietniowego badania wynika, że na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan, która w marcu oddała ją Biedronce. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 227,37 zł. To spadek o 1,66 zł, czyli o 0,72 proc. mniej niż najtańszy koszyk w marcu br., należący przed miesiącem do sieci Biedronka.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszą a drugą i trzecią siecią w rankingu wyniosły odpowiednio 27,21 zł (Auchan vs. Biedronka) i 47,01 zł (Auchan vs. Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2024 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,12 zł.

W kwietniu br.  Auchan oferowało aż 19 produktów w najniższych cenach. W Biedronce, która uplasowała się pod tym względem na pozycji nr 2, było ich 17 produktami z najniższymi cenami. Z kolei w sieciach: Aldi, Dino, Netto i Polomarket znalazło się po jednym produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (16) można było w kwietniu br. znaleźć w sieci Intermarché. Za Intermerché uplasowały się sieci E.Leclerc i Netto (które oferowały ich po 13), a następnie Polomarket (5 produktów), Biedronka i Dino (po 4 produkty), Lidl (3 produkty), Aldi, Carrefour i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland i Makro Cash & Carry (z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych).

image
Średnia wartość koszyka zakupowego w poszczególnych sieciach
FOTO: ASM Sales Force Agency

Jakie produkty podrożały najbardziej?

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w kwietniu 2024 r. względem kwietnia 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo.

W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (o 25,24 proc.), nabiał (o 4,73 proc.), mrożonki (o 2,88 proc.) oraz słodycze (o 0,94 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W kwietniu br. wzrost ten wyniósł 18,39 proc. wobec kwietnia 2023 r.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika ponadto, że produkty sypkie podrożały o 12,23 proc., używki i piwo o 5,06 proc. oraz dodatki o 2,54 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w kwietniu 2024 r. produkty z tej kategorii były droższe o 0,46 proc.).

 

11.09.2025 / 08:18
StoryEditor
Rząd chce dodatkowych miliardów złotych z opłaty cukrowej i akcyzy na alkohol. Oto wyliczenia
Prezydent Karol Nawrocki może pokrzyżować rządowe plany podwyższenia przynajmniej niektórych podatków

Ministerstwo Finansów szacuje, że wzrost akcyzy na alkohol, podwyższenie tzw. opłaty cukrowej oraz zwiększenie podatku od wygranych - trzy pomysły uwzględnione łącznie w jednym projekcie ustawy - przyniosą w 2026 r. do budżetu dodatkowe 2,97 mld zł.

Kwota taka podana została w Ocenie Skutków Regulacji, jaka trafiła właśnie do konsultacji wraz z samym projektem.

Z kolei w 2027 r. dodatkowe wpływy do budżetu mają sięgną...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

02.09.2025 / 14:40
StoryEditor
InPost domaga się 100 mln zł od Allegro! Sprawę rozstrzygnie sąd arbitrażowy [AKTUALIZACJA]
Rafał Brzoska, prezes firmy InPost (mat. prasowe)

InPost zetrze się z Allegro w sądzie arbitrażowym. Właściciel największej sieci automatów paczkowych w Polsce naliczył ok. 100 mln zł kary liderowi rynku e-commerce w Polsce, jednak ten jej nie zapłacił.

- Naliczyliśmy 100 mln zł kary (za utrudnianie wyboru form dostawy - red.). Allegro tej kary nie zapłaciło, więc zgodnie ze ścieżką umowną poszliśmy do sądu arbitrażowego, któ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14. wrzesień 2025 05:57