Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w kwietniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,30 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu badanych sieciach, a w pozostałych sześciu ceny były niższe niż w marcu br. Dodatkowo w aż dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Lidl na jednym, Kaufland na drugim biegunie
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (o 12,22 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (o 7,02 proc.), należących podobnie jak Lidl do grupy Schwarz.
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano analogicznie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2024 r. była wyższa o 55,27 zł niż w 2023 r., tj. o 21,21 proc.
Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (o 10 proc.), Selgros Cash & Carry (o 5,89 proc.), Auchan (o 5,14 proc.), Dino (o 1,07 proc.) i E.Leclerc (o 0,3 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego poszła w górę rok do roku o zaledwie 0,93 proc. z 292,58 zł w kwietniu 2023 r. do 295,30 zł w kwietniu 2024 r.
Z porównania sieci tradycyjnych, czyli prowadzących sprzedaż stacjonarną wynika, że najtańsze zakupy można było w kwietniu zrobić w hipermarketach – analizowany koszyk produktów kosztował w nich średnio 281,79 zł. Z kolei w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – tam analizowany koszyk kosztował, 351,38 zł, podczach gdy w sklepach stacjonarnych trzeba było za niego zapłacić 295,30 zł.
Auchan wyprzedził Biedronkę i Kaufland. Lidl dopiero na 10 miejscu!
Z kwietniowego badania wynika, że na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan, która w marcu oddała ją Biedronce. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 227,37 zł. To spadek o 1,66 zł, czyli o 0,72 proc. mniej niż najtańszy koszyk w marcu br., należący przed miesiącem do sieci Biedronka.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszą a drugą i trzecią siecią w rankingu wyniosły odpowiednio 27,21 zł (Auchan vs. Biedronka) i 47,01 zł (Auchan vs. Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2024 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,12 zł.
W kwietniu br. Auchan oferowało aż 19 produktów w najniższych cenach. W Biedronce, która uplasowała się pod tym względem na pozycji nr 2, było ich 17 produktami z najniższymi cenami. Z kolei w sieciach: Aldi, Dino, Netto i Polomarket znalazło się po jednym produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (16) można było w kwietniu br. znaleźć w sieci Intermarché. Za Intermerché uplasowały się sieci E.Leclerc i Netto (które oferowały ich po 13), a następnie Polomarket (5 produktów), Biedronka i Dino (po 4 produkty), Lidl (3 produkty), Aldi, Carrefour i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland i Makro Cash & Carry (z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych).
Jakie produkty podrożały najbardziej?
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w kwietniu 2024 r. względem kwietnia 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo.
W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (o 25,24 proc.), nabiał (o 4,73 proc.), mrożonki (o 2,88 proc.) oraz słodycze (o 0,94 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W kwietniu br. wzrost ten wyniósł 18,39 proc. wobec kwietnia 2023 r.
Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika ponadto, że produkty sypkie podrożały o 12,23 proc., używki i piwo o 5,06 proc. oraz dodatki o 2,54 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w kwietniu 2024 r. produkty z tej kategorii były droższe o 0,46 proc.).