09.05.2024 / 18:17
StoryEditor

Koniec pompowania opakowań z przekąskami i płatkami powietrzem. Parlament Europejski mówi basta

Komisja Europejska chce nakazać producentem wprowadzania do sprzedaży opakowań produktów adekwatnych do zawartości, czyli maksymalnie wypełnionych, a nie nabitych powietrzem (fot. Shutterstock) 
Parlament Europejski, w ramach tzw. Zielonego Ładu podjął wiele decyzji, które w istotny sposób wpłyną na rynek FMCG. Jedną z nich jest obowiązek umieszczania produktów w opakowaniach adekwatnych do ich zawartości. Co to oznacza w praktyce?

Regulacje Parlamentu Europejskiego wprowadzane w ramach tzw. Zielonego Ładu mają co do zasady przyczynić się do zredukowania ilości śmieci z tworzyw sztucznych i ograniczyć ich wytwarzanie.

Opakowanie adekwatne do zawartości, czyli jakie?

Portal gazeta.pl informuje, że jednym z przepisów tego typu ma być obowiązek wprowadzania do sprzedaży produktów w opakowaniach, które będą adekwatne do ich zawartości.

W praktyce oznacza to, że owe opakowania nie mogą być za duże i w części wypełnione powietrzem. Obecnie tak pakowane bardzo często są chipsy i inne przekąski, ale też np. płatki śniadaniowe. 

Wspomniany portal zwraca też uwagę, że tym sposobem Parlament Europejski rozwiąże także inny problem polegający na tym, że konsumenci, robiąc zakupy "nabierają się" na większe opakowania produktów, które w większym lub mniejszym stopniu wypełnione są powietrzem.

Jednorazówki i miniaturki też na cenzurowanym

Przypomnijmy, że Unia Europejska już wcześniej wprowadziła zakaz sprzedawania i używania jednorazowych talerzy, sztućców oraz słomek z plastiku.

Decyzją z końca kwietnia przyjęła natomiast kolejny pakiet przepisów (tzw. rozporządzenia PPWR), zgodnie z którymi od 1 stycznia 2030 r. zakazane będą jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych na nieprzetworzone świeże owoce i warzywa, jednorazowe kubki wykorzystywane w kawiarniach i restauracjach, a także opakowania na pojedyncze porcje (np. przypraw, sosu, śmietanki, cukru).

Zakaz obejmie też miniaturowe opakowania na artykuły toaletowe (np. szampon czy żel pod prysznic) i bardzo lekkie plastikowe torby na zakupy (poniżej 15 mikrometrów grubości).

Zaznaczmy też, że ten pakiet przepisów znacząco wpłynie nie tylko na branże HoReCa, ale także e-commerce oraz firmy kurierskie. Zgodnie z nimi nowy maksymalny odsetek pustej przestrzeni w opakowaniach zbiorczych, transportowych oraz opakowaniach, które będą stosowane w handlu elektronicznym, wyniesie 50 proc. Producenci i importerzy będą też zobowiązani zredukować do minimum wagę i objętość opakowań.

26.04.2025 / 00:29
StoryEditor
Koniec z rosyjskimi dyskontami w Polsce! Rząd uderzył we właścicieli sieci i wpisał ich na listę sankcyjną. To efekt naszych artykułów
Na zdj. sklep rosyjskiej sieci Myprice działający w Siedlcach (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Cztery miesiące po tym, jak napisaliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl jako pierwsi, że rosyjskie dyskonty Mere powróciły do Polski i otwierają się pod nowym szyldem Myprice, będąca operatorem tych sklepów spółka Torgservis PL, a także jej udziałowcy - oligarchowie Siergiej Szneider i Andriej Szneider - zostali wpisani na polską listę sankcyjną! "Powrót rosyjskich dyskontów na polski rynek udaremniony" - chwali się Krajowa Administracja Skarbowa. Co konkretnie to oznacza?

W grudniu 2024 r., pierwsze sklepy Myprice ruszyły w Polsce w Siedlcach oraz w miejscowości Oleszewo-Borki - ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl. Ich działalność wywoł...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28.04.2025 / 12:06
StoryEditor
Nowy numer "Wiadomości Handlowych" już dostępny! W środku: Stefan Hoppe/Kaufland, nowe źródła przychodów, oczekiwania przedwyborcze, dyskonty non-food [SPIS TREŚCI]
Sprawdź, o czym piszemy w najnowszym numerze ”Wiadomości Handlowych”

Oczekiwania branży handlowej związane z wyborami prezydenckimi, trendy opakowaniowe, debiut Biedronki na rynku słowackim, kluczowe wnioski z kongresu Retail Trends 2025 - to tylko niektóre z licznych tematów, jakie poruszamy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych" (nr 2/2025). W magazynie znajdziecie także obszerny wywiad ze Stefanem Hoppe, prezesem Kaufland Polska, jak również ranking największych sieci dyskontów non-food w Polsce.

O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?

- Na temat nowej strategii dla polskiego rynku, w tym planów rozwoju i komunikacji z konsumentami, a także bu...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 03:21