16.09.2016 / 14:31
StoryEditor

Po wędliny paczkowane sięga już 36 proc. Polaków

(fot. archiwum)
Sprzedaż wędlin konfekcjonowanych rośnie. Jednak to, jakie jest tempo wzrostu, zależy od regionu Polski. We wschodniej części kraju klienci są przywiązani do tradycyjnej formy zakupu, natomiast w zachodniej Polsce oraz w dużych miastach częściej wybierają wędliny pakowane.

Rynek wędlin konfekcjonowanych jest szacowany na około 5 mld zł i jest rynkiem stabilnym z perspektywą wzrostu i rozwoju. Rośnie o kilka procent w skali roku – w 2015 roku wzros...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.10.2025 / 16:22
StoryEditor
Kobiety napędzają Żabkę – 65% franczyzobiorców to przedsiębiorcze Polki
Marta Dawicka, 10-tysięczna franczyzobiorczyni sieci Żabka w swoim sklepie w Gliwicach

Obecnie w całym kraju jest już niemal 12 000 sklepów sieci Żabka, które prowadzi ponad 10 000 franczyzobiorców. Sprawdziliśmy ilu spośród przedsiębiorców prowadzących sklepy Żabki to kobiety i ile jest biznesów „rodzinnych” w tej sieci handlowej.

W artykule przeczytasz:

  • Niemal 2/3 franczyzobiorców Żabki to kobiety
  • Jedna rodzina, a kilka sklepów Żabki 
  • Jakie wykształcenie ma większość franczyzobiorców Żabki?
  • Jak wygląda proces rekrutacji i szkolenie franczyzobiorców Żabki?

Niemal 2/3 franczyzobiorców Żabki to kobiety

Jaki procent wśród franczyzobiorców to kobiety, a jaki to mężczyźni? Z danych przekazanych portalowi franczyzawhandlu.pl przez sieć Żabka wynika, że to właśnie płeć piękna napędza rozwój sieci handlowej.

Kobiety stanowią około 65% franczyzobiorców Żabki. Takie dane pokazują, że model biznesowy Żabki szczególnie odpowiada kobietom. Dla porównania „tylko” 35% jednoosobowych działalności gospodarczych, w skali całego kraju, prowadzonych jest przez kobiety.

Jedna rodzina, a kilka sklepów Żabki 

Wśród franczyzobiorców Żabki zdarzają się również małżeństwa, rodzeństwa czy rodzice z dorosłymi dziećmi, którzy prowadzą różne, niezależne od siebie sklepy pod zielonym szyldem.

– Często decyzja o dołączeniu do sieci jest inspirowana sukcesem kogoś bliskiego, często członka rodziny, kto wcześniej rozpoczął współpracę z Żabką – informują przedstawiciele sieci.

Jakie wykształcenie ma większość franczyzobiorców Żabki?

Według danych przedstawionych przez sieć, zdecydowana większość franczyzobiorców Żabki ma wykształcenie średnie (62%). Natomiast kolejne 23% franczyzobiorców ma wykształcenie wyższe.

Co prawda sieć nie ma informacji jakie doświadczenie zawodowe mają jej franczyzobiorcy, ale podkreśla, że doświadczenie w handlu ani w prowadzeniu działalności gospodarczej nie jest wymagane.

– Kluczowe są zaangażowanie, otwartość na naukę i gotowość do prowadzenia sklepu zgodnie ze standardami sieci. Dzięki rozbudowanemu systemowi szkoleń każdy przedsiębiorca może zdobyć praktyczną wiedzę niezbędną do skutecznego zarządzania biznesem – podają przedstawiciele biura prasowego Żabki.

Jak wygląda proces rekrutacji i szkolenie franczyzobiorców Żabki?

Żeby zostać franczyzobiorcą sklepu Żabki należy najpierw przejść etap rekrutacji. A ta rozpoczyna się od rozmowy z Partnerem ds. Rekrutacji, który pomaga kandydatowi zrozumieć model biznesowy i ocenić jego predyspozycje.

To na pewno Cię zainteresuje: Franczyza od kuchni. Poszłam na rozmowę kwalifikacyjną do Żabki [REPORTAŻ]

Jeśli przyszły franczyzobiorca przejdzie pozytywnie rekrutację i formalności, rozpoczyna kompleksowe szkolenie, które trwa 15 dni.

Program obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną i obejmuje następujące zagadnienia:

  • zarządzanie sklepem,
  • zarządzanie personelem,
  • logistyka,
  • obsługa systemów informatycznych,
  • analiza finansowa firmy,
  • marketing lokalny,
  • budowanie relacji z klientami.

Żabka Polska podaje, że szkolenia prowadzone są przez doświadczonych trenerów, a po ich ukończeniu franczyzobiorca otrzymuje gotowy, w pełni wyposażony i zatowarowany sklep.

– Po otwarciu sklepu franczyzobiorca nie zostaje sam. W codziennym prowadzeniu biznesu wspiera go dedykowany Partner ds. Sprzedaży. Natomiast sieć zapewnia stały dostęp do szkoleń, materiałów i programów edukacyjnych, takich jak Akademia Przedsiębiorczości i portal Studium Przedsiębiorczości – zapewniają przedstawiciele Żabki.

image

Żabka ujawnia przychody franczyzobiorców. Które sklepy generują po 33 000 zł?

13.10.2025 / 13:03
StoryEditor
Czego naprawdę franczyzobiorcy chcą od sieci? RAPORT
Czego oczekują franczyzobiorcy od sieci? Raport Dolci Sapori (fot. Dolci Sapori)

Franczyzobiorcy w 2025 roku oczekują nie tylko stabilnych modeli biznesowych, ale też nowoczesnych narzędzi, szkoleń i większej autonomii. Tak wynika z najnowszego raportu Dolci Sapori.

W artykule przeczytasz:

  • Czego oczekują franczyzobiorcy od sieci? Raport Dolci Sapori
  • Franczyzobiorcy otwarci na innowacje
  • Prezes Dolci Sapori: Wnioski z ankiety przekładamy na plany konkretnych działań
  • Segment street food będzie rósł w tempie do 10 proc. rocznie
  • Co liczy się dla młodych franczyzobiorców?

Czego oczekują franczyzobiorcy od sieci? Raport Dolci Sapori

Spółka Dolci Sapori, właściciel marek AM AM Kebab, Mniami Ice Cream i Mistrz Piekarz, zaprezentowała wyniki badania wśród swoich franczyzobiorców. Z raportu wynika, że polscy przedsiębiorcy w 2025 roku oczekują nie tylko stabilności i rozpoznawalnej marki, ale przede wszystkim nowoczesnych narzędzi, elastyczności i realnego wpływu na rozwój biznesu.

– Chcemy zrozumieć, z jakimi konkretnie wyzwaniami mierzą się nasi partnerzy, co ich motywuje i czego potrzebują – mówi Michał Kłusek, prezes Dolci Sapori. – Dla nas franczyza to nie tylko model biznesowy, ale platforma przedsiębiorczości oparta na zaufaniu, wiedzy i wspólnym sukcesie. Zależy nam na tworzeniu wartościowych i długoterminowych relacji z partnerami. Nasze badanie ma pomóc w tym, by branża rozwijała się w sposób bardziej zrównoważony i świadomy – dodaje Michał Kłusek.

Franczyzobiorcy otwarci na innowacje

W badaniu ankietowym wzięło udział około 160 franczyzobiorców sieci Dolci Sapori z całej Polski. Reprezentują oni różny staż działalności i liczbę prowadzonych punktów sprzedaży. Wyniki ankiety wskazują, że franczyzobiorcy oczekują nowoczesnych, elastycznych form współpracy i narzędzi rozwojowych.

Wśród potrzeb i oczekiwań, franczyzobiorcy wskazywali:

  • szkolenia z nowych technologii w gastronomii – 44 proc.;
  • możliwość wymiany doświadczeń między franczyzobiorcami – 48 proc.;
  • szkolenia z marketingu lokalnego – 52 proc.;
  • dostęp do nowych kanałów promocji ułatwiających dotarcie do klienta – 68 proc.

Na dodatek, aż 84 proc. badanych franczyzobiorców sieci Dolci Sapori deklaruje otwartość na testowanie innowacyjnych rozwiązań, które mogą usprawnić codzienną działalność.

Prezes Dolci Sapori: Wnioski z ankiety przekładamy na plany konkretnych działań

Dodatkowo niemal 2/3 badanych rozważa otwarcie kolejnego lokalu w sieci Dolci Sapori. Natomiast ponad 3/4 franczyzobiorców ceni sobie autonomię w podejmowaniu decyzji dotyczących działalności operacyjnej (np. zatrudnienia, promocji, wyboru dostawców). Z kolei 72 proc. franczyzobiorców dobrze lub bardzo dobrze ocenia wsparcie ze strony sieci przy otwieraniu punktu sprzedaży.

– To badanie było dla nas niezwykle cennym doświadczeniem. Pokazało, że nasi partnerzy chcą być nie tylko częścią systemu, ale też aktywnymi uczestnikami jego rozwoju. Wnioski z ankiety już dziś przekładamy na plany konkretnych działań, gdyż otwartość i stały rozwój są zapisane w naszym DNA – dodaje prezes Dolci Sapori.

Segment street food będzie rósł w tempie do 10 proc. rocznie

Badanie przeprowadzone przez Dolci Sapori ma posłużyć do realizacji jednego z celów biznesowych – uruchomienia w tym roku 200 nowych punktów sprzedaży. A to oznaczałoby niemal dwukrotny wzrost liczby lokali w porównaniu z rokiem 2024.

Więcej na ten temat w artykule: Dolci Sapori chce mieć 200 nowych przyczep Am Am Kebab. Grosicki w tym pomaga.

Spółka uważa, że sieć AM AM Kebab będzie bardzo szybko się rozwijać, co wynika z potencjału samego rynku. Już obecnie rynek kebaba w Polsce wart jest już ponad 2,5 mld zł, a segment street food utrzymuje tempo wzrostu na poziomie 5–10 proc. rocznie. Z tego powodu oraz dość niskiego progu wejścia, franczyza gastronomiczna może być atrakcyjną opcją, zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców.

Co liczy się dla młodych franczyzobiorców?

Jak tłumaczy Magdalena Parfianowicz, doradczyni ds. franczyzy i trenerka biznesowa, dla młodych przedsiębiorców kluczowy jest dziś czas i niezależność finansowa.

– Dla nich najcenniejszą walutą jest czas, który pozwala na utrzymanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, work-life balance. Chętnie podejmują biznesowe wyzwania, ale zamiast długich lat testowania modeli, wolą korzystać z gotowych, sprawdzonych rozwiązań – wyjaśnia trenerka biznesu.

– Chcą mieć większą kontrolę nad ścieżką kariery. Od samego początku poszukują niezależności finansowej i wyższych zarobków. Wiedzą, że czas to ich najcenniejszy zasób, dlatego unikają ślepych uliczek i nietrafionych inwestycji – dodaje Magdalena Parfianowicz.

image

Słowa w Sejmie: franczyza to patologia. Ekspertka odpowiada i wskazuje bieżące potrzeby

25. październik 2025 06:23