03.09.2018/11:12

Auchan utrzymał przychody, ale w zyski firmy w I półroczu uderzyły koszty restrukturyzacji

Francuski detalista Auchan ogłosił w piątek wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2018 r. Firma odnotowała zysk EBITDA o 22,8 proc. niższy niż przed rokiem, co tłumaczy kosztami ponoszonymi w związku z realizacją trzyletniego planu restrukturyzacji, który ma zwiększyć sprzedaż i zyski w następnych latach.

Zysk EBITDA spółki Auchan Retail za pierwsze półrocze spadł z 721 mln euro w ubiegłym roku do 619 mln euro w 2018 r, czyli o 22,8 proc. Tak znaczny spadek wiąże się jednak z faktem, że w tym okresie sprawozdawczym firma poniosła koszty restrukturyzacji w wysokości 112 mln euro. Na słabsze wyniki wpływa miała ponadto utrzymująca się trudna sytuacja na niektórych rynkach, przede wszystkim we Francji, Rosji i Włoszech.

W pierwszej połowie 2018 r. Auchan Retail wypracował przychody w wysokości 25,1 mld euro, czyli tyle samo, co rok wcześniej – przy stałych kursach wymiany. Według kursów bieżących oznacza to spadek o -3,2 proc.

Jak przyznał Wilhelm Hubner, dyrektor generalny w Auchan Retail, wyniki finansowe za pierwsze półrocze „stanowią wyzwanie”, przy czym jego zdaniem widać już pierwsze oznaki wychodzenia na prostą, takie jak wzrost sprzedaży we francuskich hipermarketach sieci o 0,2 proc. rok do roku, podczas gdy sprzedaż ogółem we Francji pozostała na nie zmienionym poziomie, po pięciu kolejnych latach spadków.

– Program transformacji Auchan Retail przebiega z pełnym rozmachem, zgodnie z ustalonymi terminami i harmonogramem. Nasze wyniki finansowe nie odzwierciedlają jeszcze tych zmian. Niemniej jednak będziemy kontynuować inwestycje zgodnie z planem, równolegle realizując fundamentalne zmiany i poprawiając codzienną obsługę konsumentów. Mimo trudnych okoliczności udało nam się utrzymać poziom przychodów. Ze spokojem patrzę w przyszłość, ponieważ idziemy w dobrym kierunku – zapewnił Wilhelm Hubner.

Warto przypomnieć, że w celu obniżania kosztów zakupu towarów Auchan utworzył w połowie roku sojusz zakupowy z francuskim rywalem Grupą Casino oraz z niemiecką firmą Metro AG. Do sojuszu niedawno przyłączyła się hiszpańska sieć dyskontów Dia. Celem sojuszu, który podejmie z producentami i dostawcami negocjacje kontraktów na 2019 r., jest obniżenie kosztów i rozwój produktów marki własnej uczestników.

Auchan prowadzi intensywną ekspansję w Chinach, skąd pochodzi już blisko 28 proc. przychodów firmy – więcej Auchan sprzedaje tylko w rodzimej Francji. Chiny są także rynkiem, na którym francuski detalista intensywnie rozwija swoje kompetencje w zakresie e-commerce. Kontrolowany przez Francuzów czołowy chiński operator hipermarketów Sun Art we współpracy z Alibabą wdraża właśnie usługę dostaw świeżej żywności w czasie poniżej 1 godziny, w promieniu 3 km od danego hipermarketu. Do końca roku ten serwis ma funkcjonować we wszystkich hipermarketach Sun Art w całych Chinach.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • analityk 05.09.2018

    skoro zysk spadł z 721 do 619 to chyba o 14%... a nie 23% ktoś źle policzył

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.