26.01.2021/11:28

Barbara Wiążewska, szefowa Działu Retail, BP w Polsce: Współpraca z Auchan to dla nas kierunek strategiczny [WYWIAD]

Współpracując z Auchan chcemy w pełni wykorzystać potencjał naszych sklepów na stacjach paliw, stworzyć placówkę convenience, która będzie miejscem docelowym, gdzie klient będzie przyjeżdżał nie tylko zatankować, czy umyć auto, ale także zrobić zakupy spożywcze. To ma być nowa misja zakupowa, jaką klienci będą realizować na naszych stacjach, co pozwoli nam pozyskać nowych klientów. Dlatego uważamy, że mocna marka partnera będzie w tym bardzo pomocna – mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Barbara Wiążewska, dyrektor generalna Działu Retail, BP w Polsce.

Kilka tygodni temu ruszył pierwszy sklep Easy Auchan na stacji paliw bp. Dlaczego firmy zdecydowały się na ten projekt?

Współpraca z sieciami handlowymi nie jest dla BP niczym nowym. Tworzymy tego typu projekty na wielu rynkach, na których działamy. Koncepty są tworzone pod kątem dojrzałości rynku, potrzeb konsumenta, a także możliwości partnera . Nie byliśmy zainteresowani jedynie franczyzą, chcieliśmy stworzyć koncept dedykowany stacjom bp. Istotną wartość stanowiły kompetencje partnera w handlu oraz siłę jego marki, tego co jego brand niesie jako obietnicę i jakie doświadczenie zakupowe oferuje klientom. Jest to krok przyspieszający budowanie oferty convenience na naszych stacjach. Stacje paliw są obecnie kojarzone z produktami i zakupami  impulsowymi, robionymi po drodze, towarzyszącymi wizycie na stacji, a nie z miejscem gdzie oferta jest na tyle szeroka, że można tam zrobić podstawowe sprawunki do domu.

Chcemy to zmienić i w pełni wykorzystać potencjał tego miejsca, stworzyć placówkę convenience, która będzie miejscem docelowym, gdzie klient będzie przyjeżdżał nie tylko zatankować, czy umyć auto, ale także zrobić zakupy spożywcze. To ma być nowa misja zakupowa, jaką klienci będą realizować na naszych stacjach, co pozwoli nam pozyskać nowych klientów. Dlatego uważamy, że mocna marka partnera będzie w tym bardzo pomocna.

Jednocześnie marki, takie jak, Auchan mają doświadczenie w zakresie tworzenia produktów i budowy oferty, a także zarządzania łańcuchem dostaw wokół produktów świeżych. To są kompetencje, które się znakomicie uzupełniają. Takie rozwiązania sprawdzają się na innych rynkach, gdzie prowadzimy projekty z innymi operatorami handlowymi. Z Auchan współpracujemy także w Luksemburgu, a na naszych stacjach w Wielkiej Brytanii działają sklepy Marks & Spencer, w Niemczech są to placówki Rewe To Go, Albert Hejin w Holandii, czy Jeronimo Martins (właścicelem sieci Biedronka) w Portugalii. Podsumowując, współpraca z Auchan, to dla nas kierunek strategiczny, w ten sposób chcemy budować i rozwijać ofertę convenience na naszych stacjach w przyszłości.

Czy bp rozważa współpracę z innymi operatorami, np. Żabką Lub Carrefourem?

Nie. Chcemy realizować ten projekt kompleksowo we współpracy z siecią Auchan. Strategia grupy bp zakłada, że w konkretnym kraju współpracujemy tylko z jedną marką. Uważam, że więcej można zbudować pracując z jednym partnerem i w tym zakresie zakładamy wyłączność dla Auchan, jednocześnie Auchan zaoferował wyłączność dla BP w segmencie stacji paliwowych.

Kiedyś BP testowało podobny projekt z Carrefourem, a także siecią Piotr i Paweł, oba z różnych względów się nie powiodły. Czy rynek dojrzał do tego typu konceptów?

Tak. Widzimy, że zmienił się rynek, a także konsument, który jest bardziej otwarty na nowe rozwiązania. Mamy także nowe  okoliczności. Naszą próbę współpracy z siecią Carrefour z 2011 r. można określić jako przedwczesną. Wzorowaliśmy się na zachowaniach klientów z Wielkiej Brytanii, a okazało się, że było to za wcześnie dla polskiego rynku. Był to czas, kiedy zakupy robiło się w hipermarketach, a do tego mocno zaczęły rozwijać się dyskonty. Polacy byli także w innym miejscu, jeżeli chodzi o preferencje i zamożność.

Firma bp jest także w innej sytuacji po wielu lokalnych i globalnych doświadczeniach. To co wtedy testowaliśmy  z Carrefourem, to był taki mini market, który nie był placówką convenience, tylko raczej próbą dopasowania oferty  dużego sklepu do małego formatu. Obecny koncept, to świetnie zaprojektowany sklep convenience, który oferuje m.in. bardzo dużą ofertę produktów do spożycia na miejscu. W asortymencie placówki widać pewną równowagę w bogatym asortymencie produktów „na wynos” oraz oferty gastronomicznej. To miejsce, w którym faktycznie można zjeść na miejscu, można także kupić coś do domu na kolację lub obiad, albo podstawowe produkty do przygotowania posiłku w domu.

W Anglii i wielu innych krajach zachodnich bardzo popularne są dania gotowe do odgrzania, w Polsce ich popularność jest znacznie mniejsza, a zmiany w preferencjach konsumentów zachodzą powoli. Dotychczas BP miało w ofercie niewiele takich produktów, część sprzedaje się z sukcesem, ale są to bardziej wyroby garmażeryjne. Być może jest to kwestia tradycji i przywiązania do gotowania w domu, do dań domowych.

Ciąg dalszy wywiadu - na drugiej stronie.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Skora 28.01.2021

    Hmm, ciekawe czy tym razem się uda - nie tylko z perspektywy zarządzania asortymentem ale tez logistyki. Auchan jest akurat siecią z prawie żadnymi kompetencjami w convenience na naszym rynku

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także