30.03.2020/08:42

BCC przedstawia Senatowi 21 postulatów w sprawie tarczy antykryzysowej

Business Centre Club „z wielkim niepokojem” odnotował brak uwzględnienia w uchwalonej w sobotę przez Sejm ustawie o tarczy antykryzysowej kluczowych propozycji działań ratujących płynność firm i miejsca pracy, które BCC przedstawiał członkom rządu i parlamentarzystom w ciągu ostatniego miesiąca.

„Z równie wielkim niepokojem odnotowaliśmy wprowadzenie przez Sejm przepisów, mających niewiele wspólnego z ratowaniem gospodarki, tj. rozszerzenie uprawnień prokuratora generalnego, możliwość ingerowania premiera w skład i prace Rady Dialogu Społecznego oraz zmiany w Kodeksie wyborczym.

Wprowadzanie tak ważnych regulacji bez konsultacji, z pominięciem ustawowego trybu, wykorzystując okazję, że uwaga wszystkich skoncentrowana jest na ratowaniu życia ludzi i gospodarki jest działaniem nie tylko pozaprawnym, ale także dalece nieetycznym.

Warto też podkreślić, że sama konstrukcja ustawy, jej skomplikowanie, konstrukcja niezgodna z zasadami prawidłowej legislacji przeczy idei pomocy przedsiębiorcy, który nie będzie potrafił bez pomocy prawnej skorzystać z przewidzianych w niej instytucji.” – czytamy w apelu organizacji do senatorów.

BCC zaapelował do senatorów, którzy będą dzisiaj procedować ustawę, o liczne modyfikacje jej zapisów. Organizacja zgłosiła – czy to przypadek? – 21 postulatów.

1.     Pomoc dla przedsiębiorców musi być dostępna natychmiast na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy, na którego weryfikację przyjdzie czas po okresie epidemii. Dotychczasowe zapisy projektu, uzależniają wsparcie od biurokratycznych procedur, na które nie czas w tak dynamicznej sytuacji. Niestety, przyjęte przez Sejm poprawki, niczego w tej kwestii nie zmieniły.

2.     Wsparcie musi obejmować okres wstecz, co najmniej od 13 marca, gdy ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, a nie od dnia wejścia w życie ustawy, w przypadku specyficznych branż jak np. turystyczna, reklamowa, agencje pracy, nawet od 21 lutego, ponieważ w tym czasie brakowało odpowiednich ustaw i firm działały w realiach luki prawnej.

3.     Środki przyznane w ustawie muszą mieć walor „pewności”. Tworzenie przepisów w sposób, w którym organ może przyznać świadczenie, a może go nie przyznać według zasady „kto pierwszy ten lepszy” i do „wyczerpania środków” poddaje w wątpliwość rzeczywisty cel ustawodawcy i wprowadza stan niepewności co do tego kto te środki w rzeczywistości otrzyma.

4.     Zwolnienie z danin publicznoprawnych (ZUS-u, podatków) na 6 miesięcy dla wszystkich firm mających problemy ekonomiczne w związku ze skutkami COVID-19, bez ograniczeń co do ich wielkości (pamiętajmy, że sytuacja mikrofirm jest silnie powiązana z kondycją średnich i dużych) i bez warunku uprzedniego niezalegania z płatnościami [które przecież w odpowiednim trybie można wyegzekwować], z gwarancją utrzymania uprawnień dla ubezpieczonych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.