29.07.2018/12:06

Biedronka poprawi wynik w drugim półroczu 2018 r.

Słaby wynik sprzedaży LfL sieci Biedronka w drugim kwartale 2018 r. wiązał się głównie z efektem kalendarzowym. Jednak wynik za całe półrocze był znacznie lepszy, a – zdaniem analityków Haitong Bank – w drugim półroczu powinien jeszcze zostać poprawiony. Sieć powinna osiągnąć na koniec roku wzrost LfL rzędu 5 proc.

Biedronki odnotowały w drugim kwartale wzrost sprzedaży LfL zaledwie o 0,6 proc. Ten fakt na kilka dni zdominuje dyskusje wśród ekspertów. Jednak analitycy Haitong Bank przekonują, że ważniejszy jest wynik za całe półrocze 4,5 proc. – a tąpnięcie z drugiego kwartału wynikało głównie z efektu kalendarzowego.

Spółka Jeronimo Martins szacowała, że efekt kalendarzowy – przypomnijmy, Wielkanoc w tym roku wyjątkowo wypadła pod koniec marca – przyniósł w pierwszym kwartale dodatkowe 3 punkty procentowe wzrostu sprzedaży. Jednak analitycy HB są zdania, że był on wyższy. Dino szacowało go na 4-5 proc., natomiast dane o miesięcznej sprzedaży żywności w Polsce oraz wspomagająco miesięczne wskaźniki LfL Stokrotki pozwalają pozwalają przyjąć, że efekt kalendarzowy odpowiadał za ok. 4 punkty procentowe wzrostu sprzedaży.

Powyższe rozumowanie pozwala przyjąć, że po uwzględnieniu efektu kalendarzowego wzrost sprzedaży LfL w drugim kwartale można szacować na ok. 4,4-4,6 proc. To zgodne z danymi Jeronimo Martins, który ujawnił, że w maju i czerwcu LfL osiągnął wzrost „powyżej 4 proc.”.

W drugim półroczu 2018 r. należy się spodziewać zmniejszenia tempa wzrostu płac, co Biedronka wykorzysta, przeznaczając przynajmniej część marży brutto na zwiększenie inwestycji w cenę i przyspieszenie wzrostu sprzedaży LfL. Nie będzie przy tym zagrożenia dla przyjętych na cały 2018 r. założeń co do marży EBITDA, która powinna pozostać na mniej więcej stałym poziomie.

Ponieważ otoczenie konkurencyjne ma być w drugim półroczu nieco korzystniejsze, analitycy Haitong Bank wyrażają przekonanie, że na koniec 2018 r. Biedronka osiągnie wyniki zakładane we wcześniejszym konsensusie, wypracowując wzrost przychodów LfL na poziomie 5 proc. przy zachowaniu co najmniej „płaskiej” marży EBITDA.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.