01.12.2021/12:05

Big Data i Smart Data w handlu. Branża retail u progu rewolucji na niespotykaną dotychczas skalę [WYWIAD]

W jaki sposób można przetwarzać zebrane dane i z jakich narzędzi należy korzystać, aby dane przyniosły jak największy pożytek?

Zaczynamy od strategii i od planu. Mówimy o tym, że jest to strategia danych, która musi odnosić się do krótko- i długookresowych celów firmy. Tak jak mówiłam wcześniej, nie chodzi o to, aby mieć dane, ale by mieć właściwe dane, które będą korespondować z naszymi celami i pomogą je zrealizować.

Następnie musimy opracować use case-y biznesowe i zastanowić się, jakie dane i z jakich źródeł są potrzebne, aby te cele biznesowe realizować. Należy zweryfikować, czy firma te dane posiada. Zdarza się tak, że firma nie ma danych, ale w bardzo łatwy sposób może zacząć je zbierać.

Trzecim krokiem jest sprawdzenie, jaka jest wartość danych pod względem prawnym, czy zgody uzyskane od użytkowników pozwalają użyć danych w tym konkretnym celu. Jeżeli nie, musimy z tych danych zrezygnować lub zaplanować działania pozwalające na uzyskanie odpowiednich zgód. 

Nasze doświadczenia pokazują, że klienci mają dane w wielu systemach. Średnio jest to aż 15 systemów w organizacji. System może być tu za dużym słowem, bo często są to pliki Excel. Trzeba umieć połączyć te dane, zbudować jednoznaczny identyfikator klienta, aby klient “A” w jednej bazie był również tym samym klientem w innej bazie. Kiedy znajdziemy identyfikator, jesteśmy w stanie integrować te dane i zacząć na nich pracować.

Na czym polega personalizacja przekazu?

Kiedy firma już wie po co chce używać danych i dysponuje odpowiednią technologią pozwalającą zbierać dane i nimi zarządzać oraz aktywować dane w kanałach marketingowych, potrzebuje platformy typu CDP (Customer Data Platform), która będzie centralnym źródłem wiedzy o klientach. Ale musi ją zintegrować z narzędziami klasy Marketing Automation, żeby komunikaty wysyłać. Mając dane i mechanizmy analityczne doprowadzające do smart data i systemy pozwalające segmentować bazę z danymi konsumentów, trzeba zdać sobie sprawę, że klienci są ludźmi. Jako ludzie jesteśmy nieracjonalni, ale na szczęście w tej nieracjonalności jesteśmy przewidywalni. Podejmujmy decyzje w dość schematyczny sposób przy określonych warunkach. Do badania tych zachowań służy nauka zwana ekonomią behawioralną. W 2002 roku Daniel Kahneman dostał Nagrodę Nobla z ekonomii za badania ekonomiczne opisujące tzw. teorię perspektywy, czyli procesy decyzyjne w warunkach niepewności. Ludzie nie podejmują decyzji na podstawie racjonalnych przesłanek. Dzięki temu jesteśmy w stanie przygotować komunikację, która ma szansę oddziaływać na konsumentów.

Co przedsiębiorcy daje odpowiednie korzystanie z danych? Czy dzięki big data można również zaoszczędzić koszty?

Przede wszystkim możemy lepiej poznać swoich klientów, dbać o ich odpowiednią obsługę posprzedażową. Na przykład powinniśmy pamiętać, że celem programu lojalnościowego dla klientów nie jest zbieranie punktów, ale zapewnienie im komfortu i wygody. Ważne jest aby firma odpowiadała odpowiednio na ich potrzeby i nie generowała problemów swoim klientom, będą wtedy bardziej lojalni. Wzrasta wartość ich koszyka i częstotliwość zakupów.

Przedsiębiorstwo jest też w stanie poprawić efektywność procesów w organizacji. Im więcej ma danych, tym bardziej świadomie może podejmować decyzje. Jest też w stanie optymalizować procesy, pracę ludzi, zarządzanie organizacją, a im bardziej jest podniesiona efektywność, tym niższe koszty obsługi takich procesów. Firma może dzięki danym lepiej analizować sprzedaż oraz efektywniej wydawać pieniądze w obszarze reklamy i marketingu.

Dzięki danym można też tworzyć nowe produkty i usługi, bo rozumiejąc klientów, ich zachowania i potrzeby będzie to bardziej efektywne. Wprowadzając do oferty nowe produkty, które lepiej odpowiadają na potrzeby nabywców, powiększymy bazę klientów, zwiększamy sprzedaż i – możliwe - że automatycznie zmniejszymy koszty. Ostatnia, ale nie najmniej ważna rzecz, dzięki danym jesteśmy w stanie poprawiać efektywność pracowników.

Ciąg dalszy wywiadu - na kolejnej stronie.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Robert 03.12.2021

    Pomieszanie z poplątaniem, nośny tytuł ale zawartość to dość powszechne na dziś i od dawna wdrażane systemy i rozwiązanie. Poplątanie rozwiązań które są dla ecomow czyli kanałów digitalowych, a nie dla ratailu jako takiego. Największą już banialuka to stwierdzenie, że mali klienci mają mniej danych :) typowe dla PWC czyli widzenie tylko rynku Ent. :)

  • cycu 02.12.2021

    nowy wspaniały świat, ale nie dla ciebie szaraczku, ty będziesz w tym wszystkim superniewolnikiem!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także