16.12.2016/14:25

Co czeka sektor e-commerce w 2017 roku?

Vit Endler, prezes zarządu Internet Mall Polska podsumowuje rok 2016 na rynku e-commerce, a także wskazuje najważniejsze wyzwania i trendy w handlu internetowym na rok 2017.

Najważniejszy sukces AD 2016

 

Wskazałabym tutaj sukces handlu transgranicznego w związku z wejściem ustawy o prawach konsumentów sieci. Coraz więcej Polaków kupuje już w zagranicznych e-sklepach korzystając z międzykrajowej dostawy i możliwości zwrotu towaru bez podania przyczyny. Polskim sukcesem jest też mcommerce wspierany przez mobilne płatności i rozwój mwalletów. My z kolei jesteśmy bardzo dumni z przeprowadzonych z sukcesem pierwszych testów dostarczania przesyłek dronami w tej części Europy. Lot dronem w ramach programu pilotażowego Grupy Mall na trasie Jirna - Zeleneč, a cały proces dostawy zajął zaledwie 5 minut. Nie mógłbym także nie wspomnieć o otwarciu jednego z największych i w pełni automatyzowanych centrów logistycznych Europy na powierzchni 50 000m2, ale także wprowadzeniu jako pierwsza w galeria handlowa online w Polsce gwarancji terminu wysyłki towarów bądź rekompensaty 50 zł zwiększonej w najgorętszym okresie zakupowym do nawet 100 zł. Właściwe podnoszenie standardów obsługi klienta i skrupulatna dbałość o jego wygodne i szybkie zakupy to tak naprawdę sukces każdego z e-sklepów.
Największa porażka AD 2016

Uważam, że rozczarowaniem i prawdopodobnie porażką tego roku okażą się podejmowane kroki legislacyjne mające na celu utrudnianie rozwoju przedsiębiorczości i ograniczenie wolności e-commerce. Pojawienie się tematu zakazu handlu w niedzielę, dodatkowych kontroli, nowych podatków nie wpływa pomyślnie na branżę. Charakterystyczną dla handlu elektronicznego cechą jest jego transgraniczny charakter i w związku z tym na pewno będziemy postulować o wyłączenie e-sklepów spod zakresu zastosowania projektu ustawy o zakazie handlu w niedziele. Niestety, ale Polska zamiast stawać się krajem coraz bardziej wspierającym przedsiębiorczość, wręcz być liderem w rejonie CEE wyznaczając standardy dla rozwoju handlu coraz bardziej go hamuje. Jeśli zakaz handlu obejmie także sklepy internetowe spowoduje wzrost popularności sklepów zagranicznych oraz rejestrację polskich przedsiębiorców za granicą, a nie jest to dobre dla polskiej gospodarki.

Najważniejsza zmiana AD 2016

W czerwcu 2014 w krajach UE w życie weszło jednolite prawo dotyczące handlu w internecie. Nałożyło na właścicieli sklepów nowe obowiązki w zakresie przekazu informacji. Z kolei w kwietniu 2016 roku weszły w życie kolejne przepisy chroniące prawa konsumentów. Ustawa przede wszystkim rozszerza zakres przedmiotowy stosowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. To tylko dwie zmiany w prawodawstwie, które mają bezpośrednie przełożenie na e-commerce, a prawdą jest, że żyjemy wręcz w epoce zmian. Zmiany, które obserwujemy już od jakiegoś czasu, pojawienie się narzędzi marketing automation, personalizacji, systemów rekomendacyjnych, płatniczych, systemów obsługi sprzedaży wielokanałowej i obsługi logistyki czy nowych modeli biznesowych, wymagają od rynkowych graczy coraz szybszego  dostosowywania się do nowych trendów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.