20.06.2017/12:09

Czym zastąpić loterię promocyjną?

Loteria promocyjna to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, ale jej przygotowanie wiąże się z dużymi kosztami oraz z koniecznością pokonania poważnych trudności organizacyjnych i formalnych. Inne sposoby premiowania zakupów mogą być równie skuteczne, a zarazem znacznie tańsze i łatwiejsze w organizacji.

Przemyślana loteria promocyjna może przynieść znakomite efekty, ponieważ pozwala zainteresować dużą liczbę klientów, których skutecznie zachęcają do zakupów atrakcyjne nagrody. Element hazardu sam w sobie także stanowi atrakcję dla wielu osób. Ważną zaletą loterii jest fakt, że stosunkowo łatwo można dostosować do swoich potrzeb najważniejsze elementy promocji, takie jak czas trwania akcji, pula nagród, próg zakupowy uprawniający do otrzymania losu itp.

Wadą loterii promocyjnej jest wymóg uzyskania specjalnego pozwolenia oraz konieczność spełnienia wielu warunków formalno-prawnych, z czym wiążą się nie tylko trudności organizacyjne i pracochłonność, ale także niemałe koszty. Dla wielu firm sprostanie wszystkim wymogom stanowi poważną trudność, a dla małych podmiotów często jest to wręcz bariera nie do pokonania.

Trudności organizacyjne

Zasady organizacji loterii promocyjnej reguluje Ustawa z 29 lipca 1992 roku o grach i zakładach wzajemnych oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 roku w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych. Aby uzyskać stosowne pozwolenie, należy złożyć we właściwej terytorialnie Izbie Skarbowej wniosek wraz z projektem Regulaminu loterii promocyjnej, zgodnym z wymogami ustawowymi oraz wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu MF. Należy też powołać specjalną komisję loteryjną, pracami której musi obligatoryjnie kierować osoba legitymująca się odpowiednim świadectwem zawodowym MF. Formalności związane z samym tylko uzyskaniem pozwolenia trwają co najmniej dwa miesiące, nie licząc prac koncepcyjnych i przygotowawczych. Wszelkie czynności związane z prowadzeniem loterii wymagają sporządzania odpowiednich protokołów, a po zakończeniu akcji szczegółowa dokumentacja musi zostać zaakceptowana przez organ wydający pozwolenie.

Koszty

Podstawowy koszt związany z przeprowadzeniem loterii to oczywiście suma przeznaczona na pulę nagród. Należy też ponieść typowe wydatki związane z organizacją przedsięwzięcia promocyjnego. Do tego dochodzą bardzo istotne koszty specyficzne loterii. Przede wszystkim jest to podatek od wygranych, odprowadzany obligatoryjnie przez organizatora, w wysokości 10 proc. łącznej wartości puli nagród. Za wydanie zezwolenia fiskus pobiera opłatę skarbową w wysokości 10 proc. łącznej wartości puli nagród. Kolejnym wymogiem jest uzyskanie gwarancji bankowej na kwotę równą łącznej wartości puli nagród wraz z podatkiem od wygranych. Gwarancja musi obowiązywać przez cały czas trwania loterii i co najmniej dwa miesiące po upływie okresu reklamacyjnego. Uzyskanie takiej gwarancji wiąże się z blokadą odpowiedniej kwoty przez bank, co w praktyce oznacza pomniejszenie płynności finansowej nawet na długi czas.

Co zamiast loterii?

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.