14.03.2017/23:48

Dave Lewis, prezes Grupy Tesco: Jesteśmy jedną z najbardziej efektywnych firm handlowych na świecie

Dave Lewis, prezes Grupy Tesco komentuje problem marnowania żywności i podkreśla konieczność inwestowania w zrównoważony rozwój. Szef Tesco argumentuje, że takie działania są opłacalne z punktu widzenia prowadzonego biznesu “każdy dolar zainwestowany w redukcję strat żywności i walkę z marnowaniem żywności pozwolił połowie badanych firm zaoszczędzić co najmniej 14 dolarów w kosztach operacyjnych”.

Wyobraźcie sobie powierzchnię większą niż Chiny. Teraz pomyślcie, że jest ona wykorzystywana wyłącznie do produkcji jedzenia. Załóżmy, że cała żywność produkowana na tym miliardzie hektarów powierzchni nie będzie zjedzona.  Pomyślcie o całej tej żywności – teraz macie wyobrażenie ilości jedzenia, jaka co roku jest marnowana.

Każdego roku jedna trzecia produkowanej żywności jest marnowana. Wagowo to około 1,3 miliarda ton, a w samej  Wielkiej Brytanii marnowanych jest 88 milionów ton jedzenia rocznie.

To ogromna liczba. Ten poziom marnotrawstwa żywności jest nieakceptowalny. Powinniśmy podjąć działania, tym bardziej że 1 na 9 osób na świecie cierpi z powodu niedożywienia.

Są też inne przyczyny dla których powinniśmy podjąć walkę z marnowaniem żywności -  choćby zmiany klimatyczne. Obecnie marnowana żywność jest odpowiedzialna za około 8% globalnej emisji gazów cieplarnianych – gdyby był to kraj, marnowana żywność byłaby 3 największym na świecie emitentem gazów cieplarnianych po Chinach i USA. Jest zatem wiele mocnych – wręcz przytłaczających – moralnych, społecznych i środowiskowych powodów dla których powinniśmy walczyć z marnowaniem żywności. Ale kwestie te mogą dać także wiele nowych możliwości.

W tym tygodniu został opublikowany nowy raport przygotowany dla Champions 12.3 – grupy liderów z sektora publicznego i prywatnego, którzy zadeklarowali wsparcie dla inicjatywy zmniejszenia o połowę ilości marnowanego jedzenia w przeliczeniu na jednego człowieka do 2030 roku, zgodnie z punktem 12.3 Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Raport ten ilustruje ekonomiczne argumenty przemawiające za walką o zredukowanie ilości marnowanej żywności.

Rezultaty nie mogły być bardziej  jednoznaczne. Na podstawie analizy 1200 lokalizacji  ponad 700 firm w 17 krajach - reprezentujących sektor produkcyjny, handlowy, rozrywkowy i żywnościowy - raport pokazuje, że niemal zawsze, gdy firma podjęła działania mające na celu ograniczenie marnowania żywności, inwestycja ta przynosiła pozytywny zwrot. Każdy dolar zainwestowany w redukcję strat żywności i walkę z marnowaniem żywności pozwolił połowie badanych firm zaoszczędzić co najmniej 14 dolarów w kosztach operacyjnych.

Zatem redukcja marnowania żywności przynosi prawdziwe korzyści biznesowe. Dlatego kwestia walki z marnowaniem żywności musi zagościć w gabinetach prezesów największych firm. Dla dyrektorów ważne są konkretne liczby. Do tej pory jednak nie było jednej jasnej analizy danych finansowych odnośnie marnowanej żywności. Chcemy aby ten raport to zmienił i sprawił, by od tej pory szeroko pojęty biznes mocniej skupił się na walce z marnowaniem żywności.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • ks 20.04.2017

    good news

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.